بیوگرافی اعضای گروه دنگ شو +دانلود آلبوم شیراز چهل ساله

0

دنگ شو Dang Show نام گروه موسیقی که در ایران شکل گرفت و ژانر موسیقی آن ترانه‌های فولکلور با ویرایش امروزی است.

سال ۱۳۸۳، ایدهٔ تشکیل یک گروه موسیقی با نگرش تازه به ترانه‌های ایرانی و موسیقی مردمی ایران،رضا شایا و طاها پارسا – دو برادر ایرانی را بر آن داشت که در کنار فعالیت‌های اصلی خود، آغاز کنند. در آن زمان رضا شایا دانشجوی رشتهٔ حقوق بود و طاها پارسا پس از به پایان رساندن درس خود در طراحی شهری به صورت حرفه‌ای مشغول ساخت فیلم و دیگر فعالیت‌های سینمایی و تلویزیونی بود. سال ۱۳۸۵، کامل تر شدن ایده‌ها منجر به انتخاب نام و ثبت رسمی دنگ شو به عنوان گروه موسیقی گردید. در سال ۱۳۸۶، آشنایی دو برادر با صمد طالقانی که تجربهٔ سال‌ها مدیریت گروه‌های موسیقی را در کارنامه خود داشت و نخستین کنسرت رسمی گروه در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار شد .

مهمانان خندوانه فرزندان علیرضا شجاع نوری دنگ شو بیوگرافی میلاد باقری بیوگرافی علیرضا شجاع نوری بیوگرافی طاها پارسا بیوگرافی صبا صمیمی اینستاگرام خندوانه Dang Show

موسیقی تلفیقی در ایران به صورت حرفه ای اش که امروز طرفدار زیادی پیدا کرده از سال ۱۳۸۶ کلید خورد. زمانی که برادران شجاع نوری، رضا و طاها به فکر افتادند ترانه های فولکلور ایران را با سازبندی ها و تنظیم های متفاوت اجرا کنند. یکی از اولین کارهایشان “یواش، یواش، پرسون پرسون اومدم در خونه تون” بود. برای مخاطب آن سالها یک اتفاق بود که نغمه های آشنا را با سازهایی مانند ساکسیفون و پرکاشن بشنود. “دنگ شو” از ابتدای تشکیل تا مهر ۱۳۹۳ که بالاخره توانست مجوزهای ارشاد را بگیرد و اولین آلبومش را به صورت رسمی در ایران منتشر کند، مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرد.

“دنگ شو” از کجا آمد؟

سال ۱۳۸۳ که پسران علیرضا شجاع نوری، تهیه کننده مشهور سینما تصمیم گرفتند رویکرد جدیدی به موسیقی داشته باشند، هنوز چیزی به اسم موسیقی تلفیقی در ایران جا نیفتاده بود. تازه چند سالی بود که موسیقی پاپ جان گرفته بود و هنوز کسی به سبک های دیگر فکر نمی کرد به خصوص آهنگ هایی با تنظیم هایی که گاهی شبیه جاز می شود و اصلا به موسیقی ما شباهتی ندارد. رضا و طاها شجاع نوری به فکر افتادند به ترانه های ایرانی نگاه جدیدی داشته باشند. رضا پیانو میزد و طاها ساکسیفون. دو سالی طول کشید تا توانستند ایده شان را اجرایی کنند و سرانجام سال ۱۳۸۵ گروه را با نام “دنگ شو” به ثبت رساندند.

همین اسمش کلی کنجکاوی برانگیز بود. اوایل یکسری فکر میکردند که “شو” در اسم گروه به معنای نمایش است اما “دنگ شو” در حقیقت جمله ای امری است به معنای: بی خبر)دیوانه و مدهوش( شو…اعضای گروه برای توضیح درباره اسم “دنگ شو” همه جا به شعر مولانا ارجاع میدادند که: “ای روح اینجا مست شو/ ای عقل اینجا دنگ شو.” سال ۱۳۸۶ اولین کنسرت شان را در فرهنگ سرای ارس باران اجرا کردند.

یکی از عوامل مهم در شناخته شدن اعضای گروه محبوبیت آنها میان سینمایی ها و مطبوعاتی ها بود که دلیلش فعالیت طاها و البته پدرشان در سینما بود و این فرصت را فراهم کرد در افتتاحیه جشنواره فجر، جشن خانه سینما و جشن تصویر سال برنامه اجرا کنند. در حقیقت “دنگ شو” موفق شدند با ایده های جدیدشان جامعه روشن فکری ایران را فتح کنند و از طریق آنها به عامه مردم به خصوص قشر جوان تحصیل کرده معرفی شوند.

حالا دیگر کنسرت هایشان آنقدر طرفدار دارد که در عرض یک روز تمام بلیت هایش فروخته شود. گروه های تلفیقی دیگر به نوعی وامدار اولین گامی هستند که “دنگ شو” برداشت. البته گروه “پالت” به جز این، امید نعمتی خواننده سابق گروه “دنگ شو” را هم از آنها گرفته است. “دنگ شو” کم کم از مرزهای ایران فراتر رفت و حتی برای پادشاه تایلند هم به مناسبت روز جهانی مولانا اجرایی داشتند. آنها کنسرت های زیادی در شهرهای اروپایی برگزار کرده اند و حتی در آمریکا هم کنسرت داشته اند.

آلبوم های غیررسمی در ایران

سال ۱۳۸۹ گروه “دنگ شو” اولین آلبوم شان را به نام “شیراز چل ساله” در خارج از کشور منتشر کردند. این آلبوم در فهرست پرفروش های سایت آمازون در حوزه موسیقی آوانگارد قرار گرفت. سال گذشته هم آلبوم “دلتنگ شو” را در خارج از کشور منتشر کردند. هر دو آلبوم “دنگ شو” در ایران هم، هرچند به صورت غیرقانونی، پخش شدند و بعد از بازگشت بنیان گذاران گروه از سفر در ایران هم کنسرت های متعددی برگزار کردند که خیلی مورد توجه قرار گرفت.

“دنگ شو” برای تعدادی فیلم و سریال از جمله “پژمان” و “ضد گلوله” هم موسیقی متن ساخته است. سال گذشته یادداشتی از طاها شجاع نوری منتشر شد که خیلی ها آن را تعبیر به خداحافظی او از گروه کردند و به دنبال آن معتقد بودند که گروه از هم می پاشد اما با انتشار سومین آلبوم “دنگ شو” که توانست مجوزهای لازم را از ارشاد بگیرد و در ایران عرضه شود، شایعات تمام شدند. هرچند طاها شجاع نوری گفته که بار اصلی آلبوم “اتاق گوشواره” برعهده برادرش بوده است اما به هر حال جالب است که در آلبوم جدید “دنگ شو”، صمد طالقانی، مدیر برنامه های سابق شان که در حرف هایش از جدایی طاها حرف زده بود، دیگر حضور ندارد.

و بالاخره اولین آلبوم رسمی در ایران

اسم آلبومشان “اتاق گوشواره” است. در توضیح انتخاب اسم “اتاق گوشواره” برای این آلبوم آمده است: “در معماری ایرانی، در دو طرف اتاق شاه نشین، دو اتاق کوچکتر قرار دارد که به آنها اتاق گوشواره میگویند. زمانی که تعداد میهمان ها زیاد باشد، درهای اتاق گوشواره را باز می کنند تا میهمانی بزرگتر شود. در عمارت عالی قاپو و بسیاری از بناهای دیگر، نوازندگان در اتاق گوشواره می نواختند.” آلبوم ۹ قطعه دارد که آهنگ سازی همه قطعات را رضا و طاها شجاع نوری انجام داده اند. خوانندگان گروه علی زند وکیلی و سعید آتانی هستند.

“اتاق گوشواره” را انتشارات باربد روانه بازار موسیقی کرده است. اشعاری از “مولانا”، “سعدی”، “عارف قزوینی”، “فریدون مشیری” و “سیمین بهبهانی” تلفیق شده با ترانه های مازیار عبایی و امیر چمنی متن “اتاق گوشواره” را تشکیل داده اند. در این آلبوم ۹ قطعه “دنگ شو”، “یار بیگانه نواز”، “حلو”، “بی خوابی”، “آبان، کاشی ۱۶”، “ماهیه”، “دلبند”، “سیاهی” و “پایان” را میشنوید که تنظیم و ریتم شان کاملا با هم متفاوت است.

“اتاق گوشواره” را باید چند بار گوش کنید تا متوجه ترانه ها شوید که به نظر میرسد بخشی از آن عمدی است و خود خواننده به شیوه ای اشعار را خوانده که در موسیقی گم می شود. به نظر میرسد نیمه اول آلبوم مردم پسندتر باشد تا نیمه دوم که تنظیم ها شلوغ تر میشود البته به جز قطعه “ماهیه” که وسط ترانه فارسی نقبی به گویش ترکی هم میزند: ” گتمه گتمه گل گوزل یار…” و احتمالا جزو قطعاتی است که مورد توجه قرار خواهد گرفت. نکته جذاب دیگر آلبوم همکاری “دنگ شو”ییها با آیدین آغداشلو نقاش ایرانی است که از قدیم به کارهای این گروه علاقه زیادی داشته و قبول کرده که دکلمه ترانه های آنها را در آلبوم برعهده بگیرد.

همه قطعات، تلفیق نواهای ایرانی اصیل با تنظیم جاز است و سازبندی متنوعی هم دارند از پیانو و ساکسیفون گرفته تا تنبک و نی. واضح ترین و البته زیباترین ترانه آلبوم هم مربوط به ترک دوم، “یار بیگانه نواز” است که آغداشلو در ترک چهارم آن را دکلمه هم میکند: “نیمه شبها در خیابان/عاشقی در زیر باران/مینوازد مویه مهتاب/یاد یارم در میان و رنگ آواز بنان و لغزش آرام من در خواب…”

دنگ شو از ابتدا، با هنرمندان دیگر همکاری داشته است. صبا صمیمی (نوازنده تنبک)، خشایار روانگر، جان کالدس، لیون درزیباشیان، روزبه اسفندارمز، آبتین یغماییان، پدرام حاجی باشی (درامز)، سام مظاهری، دارا دارایی، صالح زارعی، کسری سبکتکین، بابک ریاحی پور، داریوش دهقانی آذر (گیتار باس)، کاوه عابدین، علی کیانیان (طراح صدا) از جملهٔ این هنرمندان هستند.

مهمانان خندوانه فرزندان علیرضا شجاع نوری دنگ شو بیوگرافی میلاد باقری بیوگرافی علیرضا شجاع نوری بیوگرافی طاها پارسا بیوگرافی صبا صمیمی اینستاگرام خندوانه Dang Show

تا کنون نام‌هایی مانند علی زندوکیلی، ابوذر صفاریان، سعید آتانی، امید نعمتی و سپنتا مجتهدزاده به عنوان خواننده، توسط دنگ شو به شنوندگان موسیقی در ایران معرفی شده‌اند؛ و هم اکنون میلاد باقری خواننده این گروه می‌باشد.

دانلود آلبوم جدید و فوق العاده زیبای شیراز چل ساله از دنگ شو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ