سعدی افشار ،چارلی چاپلین ایرانی کیست؟ +عکس و زندگینامه

0

مستند «روایتی از زندگی سعدی افشار» به کارگردانی امیرحسین گوران، با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در مرحله‌ی فیلمبرداری است.

این فیلم مستند به دنبال به تصویر کشیدن دورانی از زندگی پُر فراز و نشیب «سعدی افشار» و اتفاقات پس از درگذشت اوست.

همسر سعدی افشار فرزندان سعدی افشار سیاه بازی بیوگرافی سعدی افشار بیوگرافی بازیگران بیوگرافی امیرحسین گوران

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، گوران با اظهار این مطلب افزود: سعدی افشار در این فیلم مستند، به بیان تجربیات و گفته‌های قلبی‌اش که در هیچ فیلم یا منبعی ثبت نشده، پرداخته است. این هنرمند یکی از معدود بازیگران صاحب‌سبک تئاتر روحوضی ایران است که او را چارلی چاپلین دوم جهان می‌دانند!
وی تاکید کرد: بخش‌هایی از فیلم «روایتی از زندگی سعدی افشار» در سال‌های پایانی عمر او فیلمبرداری شده است. بخشی دیگر از فیلم که گفتگو با همدوره‌ای‌های او هست، هنوز تصویربرداری نشده و یک هفته دیگر به پایان می‌رسد.

به گفته گوران، در این مستند با هنرمندانی چون محمود عزیزی، محمدحسین ناصربخت، غلام بابوته، داود فتحعلی‌بیگی، زنده‌یاد رضا رضامندی، مرجان قمر و جواد انصافی مصاحبه شده است. همچنین علی نصیریان و زنده‌یاد مرتضی احمدی نیز اطلاعاتی را در اختیار وی برای ساخت این مستند قرار داده‌اند.

سعدی افشار متولد سال ۱۳۱۳ در تهران و بازیگر نقش‌های کمدی موسوم به سیاه‌بازی یا تخته‌حوضی بود که از سال ۱۳۳۰ روی صحنه رفت و بیش از پنج دهه در این زمینه به ایفای نقش پرداخت. وی فروردین ۱۳۹۲ درگذشت.

امیرحسین گوران پیش از این مستندی پیرامون موزه و شخصیت ملک ساخته بود و همزمان با ساخت «روایتی از زندگی سعدی افشار»، در حال تولید مستند دیگری با موضوع آپارتچی‌های سینما است.

سعدی افشار یا سعدالله رحمتخواه بازیگر کمدی که در نمایشهای سیاهبازی شرکت میکرد، سال ۱۳۱۳ چشم به جهان گشود. سال ۱۳۳۰ برای نخستینبار روی صحنه رفت و به ایفای نقش پرداخت. بعدها او در تئاترهای سیاهبازی و تختهحوضی شرکت میکرد و در نقش سیاه و مبارک روی صحنه میرفت. از سعدی افشار، بازیگر کمدی که در نمایشهای موسوم به سیاهبازی یا تختحوضی به ایفای نقش میپرداخت بهعنوان تنها بازمانده سیاهبازی در ایران یاد میشود.

تنها بازمانده سیاهبازی ایران، مدتها بود که که حال و روز خوشی نداشت. بیمار بود و مراحل طولانی درمان را میگذراند. او خیلی اهل گفتوگو و مصاحبه نبود. در خانه کوچکش در مرکز تهران.با دوست و همراه قدیمیاش رضا رضامندی که این روزها همراهش است و به نوعی روزگار با او میگذراند و خب این خیال خیلی از دوستداران او را راحت کرده بود، بهخصوص اینکه او فرزندی ندارد و همسرش را هم چند سال قبل از دست داده بود.

همسر سعدی افشار فرزندان سعدی افشار سیاه بازی بیوگرافی سعدی افشار بیوگرافی بازیگران بیوگرافی امیرحسین گوران

پیکر سعدی افشار بین تعداد قلیلی از هنرمندان و خیل بیشتر دوستدارانش و با حضور تنها نماینده ای از خانواده خود ( توه دختری اش) تشییع شد.

در این مراسم داوود فتحعلی بیگی از کارگردانان بنام تئاتر به سخنرانی پرداخت و از مردم و هنردوستانی که در روزهای آخر عمر این هنرمند او را در شرایط سخت بیماری اش تنها نگذاشته بودند تشکر کرد.در ادامه مجید جعفری و ایرج راد نیز به سخنرانی و تکریم سعدی افشار پرداختند.

یکی از نکات قابل تامل این مراسم عدم حضور هیچ یک از اعضای خانواده این هنرمند بود و تنها در خلال برنامه اعلام شد چند نفر از بستگان افشار لحظاتی پیش از اصفهان رسیده اند و در بین شان نوه دختری او نیز حضور دارد.

مراسم خاکسپاری سعدی افشار با حضور هنرمندانی همچون اسماعیل خلج‌، محمد چرمشیر‌، کوروش نریمانی‌، علی دهکردی‌، مهدی میامی‌، حسین کیانی‌،رضا جاویدنیا، حسین مسافر آستانه‌، بهزاد فراهانی‌، بهمن مفید‌، هنگامه مفید،‌حسین فرخی‌، فرهاد شریفی،‌ حمیدرضا اردلان‌، علیرضا ناصحی‌، علی‌اصغر دشتی‌، محمد ساربان‌، خسرو احمدی‌، محمدحسین ناصربخت‌، ملکه رنجبر،گیتی معینی، محمد باقر قهرمانی‌، علی عابدی‌، روح‌الله جعفری‌، وحید آقاپور‌ و… برگزار شد.

همسر سعدی افشار فرزندان سعدی افشار سیاه بازی بیوگرافی سعدی افشار بیوگرافی بازیگران بیوگرافی امیرحسین گوران

همچنین مدیرانی از جمله حمید شاه‌آبادی،قادرآشنا، محمد علی خبری، محمدرضاالوند،اردشیر صالح‌پور،شهرام کرمی،اتابک نادری و … حضور داشتند.

یکی از نکات جالب توجه این مراسم حضور جوانان هم محله ای سعدی افشار بود که دلسوزانه تر از هنرمندان حاضر و خانواده غایب افشار اشک میریختند و عزاداری میکردند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ