بیوگرافی کتایون نجفی زاده مهمان امشب خندوانه

0

کتایون نجفی‌زاده در بهمن ۱۳۹۲ با حفظ سمت قبلی به ریاست اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت منصوب شد.

کتایون نجفی زاده که تاکنون رئیس واحد پیوند دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده با حفظ سمت،رئیس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت شد.پیش از این محمد عقیقی عهده‌دار این مسئولیت بوده است.

مهمانان خندوانه پیوند کلیه پیوند کبد بیوگرافی کتایون نجفی زاده بیماری های خاص اینستاگرام خندوانه

اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت علاوه بر بحث پیوند اعضا به موضوعات بیماران خاص در گروههای تالاسمی ، سرطان ، هموفیلی ، دیالیز می پردازد.

خانم دکتر کتایون نجفی زاده را تمامی بیماران پیوندی بیمارستان مسیح دانشوری می شناسند. او است، که درست بعد از ورود به سرزمین تازه زندگیشان دستان حمایت گر خود را به سویشان دراز می کند تا در این دنیا تازه احساس گمگشتگی و غریبگی نکنند. او است که همچون مادری دلسوز کنارشان می ایستد تا نترسند، تا از این تغییر بزرگ بهت زده نشده و دنیای شان دچار بحران نشود، او است که از روزهای بدون درد که پر است از حس زندگی بعد از سال های درد و رنج و بی امیدی برایشان می گوید، او است که صبورانه با بغض ها و اشک هایشان همدل می شود، می گوید و می شنود و آنقدر حمایتگرانه کنارشان می ماند تا به زندگی تازه لبخند بزنند.
خانم دکترکتایون نجفی زاده، فوق تخصص بیماری های ریوی و آی.سی.یو و رئیس واحد پیوند دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اکنون ۱۱ سال است که اصلی ترین دغدغه زندگیش بیماران پیوندی و آرامش دادن به وجود و روح آنها شده است از پیوند تلخ و شیرین های سال های کار حرفه ای اش اینگونه به گفت.
چه فعالیت هایی در حیطه کاریتان پس از پیوند ریه وجود دارد؟ 
فوق تخصص بیماری های ریوی و آی.سی.یو هستم و وظیفه اصلی ام حمایت از بیماران ریوی و ویزیت آنهاست و بیماران کاندید پیوند را با انجام آزمایشات تحت مراقبت قرار می دهیم. بعد از پیوند، مراقبت از بیماران اهمیت خاصی دارد تا پیوند دفع نشده یا عفونت نکند و به طور کلی تمام اهدای اعضا زیر نظر من انجام می شود.

 اهدای عضو و علل پیوند ارگان ها با چه روالی پیش می رود و این کار از چه سالی آغاز شده است؟ 
عمل پیوند اعضا در موارد مرگ مغزی به صورت گروهی انجام می شود. از کادری تشکیل شده است که همه جراحان در آن نقش دارند. از سال ۷۹ پیوند ریه در بیمارستان مسیح دانشوری شروع شد، اوایل پیوند ریه در این مرکز در سال یک تا سه مورد انجام می شد اما تعداد بیمارانی که در لیست انتظار قرار داشتند روز به روز افزایش پیدا می کرد به طوری که لیست بیماران کاندید پیوند ریه به سرعت به بالای ۲۰۰ مورد رسید و تعداد کم پیوند ریه جوابگوی نیاز بیماران پیوندی نبود.
به همین دلیل از سال ۸۳ واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با موافقت بسیاری از بخش های دیگر برای پیدا کردن دهنده های مرگ مغزی اقدام کرد. با افزایش تعداد اهداکنندگان این مرکز تاسیس شد و امروز به دلیل انگیزه قوی پرسنل این واحد برای کمک به بیماران نیازمند به پیوند بخصوص پیوند ریه از سال ۸۳ با فعالیت های این مرکز رتبه اول کشوری در زمینه اهدای عضو را به خود اختصاص داده است.

 پیشـرفـت واحــــد فراهم آوری اعضای این مرکز تا چه اندازه بوده است؟ 
تعداد پیوند ریه با شروع به کار واحد فراهم آوری، سال به سال افزایش پیدا کرد به طوری که از ابتدای سال ۹۰ تاکنون ۹ مورد پیوند ریه انجام شده است. از آن سال به بعد تحول بزرگ دیگر یعنی شروع پیوند همزمان دو ریه در این مرکز باعث شد تعداد زیادی از بیماران جوان کاندید پیوند ریه که نیاز به پیوند دو ریه داشتند، بتوانند از این نعمت بهره مند شوند.

از چه سالی در بیمارستان مسیح دانشوری مشغول به کار هستید و چند پیوند ریه در این مدت انجام شده است؟ 
از سال ۷۹ در این مرکز فعالیت دارم و تاکنون ۵۱ مورد پیوند ریه انجام شده است.

زیباترین لحظات کاری تیم پیوند چه زمانی است؟ 
زیباترین لحظات زندگی و کاری همه افراد تیم پیوند هنگامی است که بیماری که تا به حال نیاز به اکسیژن داشته و قادر به انجام هیچگونه فعالیتی نبوده، از آن لحظه به بعد بدون نیاز به دیگران و کمک آنها می تواند فعالیت هایش را آغاز کند و به حدی این مسئله احساس خوبی برای گروه پیوند ایجاد می کند که علی رغم اینکه حق الزحمه مناسبی به تیم پیوند نمی دهند ولی تیم پیوند با جان و دل این کار خیر را دنبال می کنند.

گروه سنی که بیشتر نیازمند این پیوند هستند چه گروه سنی است؟ 
از زمانی که پیوند دو ریه آغاز شده است تعداد بیماران جوان بسیار افزایش پیدا کرده است به طوری که از بیمار ۱۶ ساله تا بیمار ۶۰ ساله مراجعین ما را تشکیل می دهند.

مهمانان خندوانه پیوند کلیه پیوند کبد بیوگرافی کتایون نجفی زاده بیماری های خاص اینستاگرام خندوانه

کسی که دچار مرگ مغزی شده دقیقاً در چه وضعیتی قرار دارد؟ 
یک مسئله هیچگاه نباید فراموش شود و اینکه بیمار مرگ مغزی در اصل مرده است و حتی در کتب پزشکی از مرگ مغزی به عنوان یک جسد یاد می کنند در واقع اینطور نیست که با اهدای عضو، زندگی از او گرفته می شود و به افراد دیگر داده می شود و حتی اخلاقی هم نیست که برای زندگی یک انسان، زندگی فرد دیگری را بگیریم و اهدای عضو یعنی از جسدی که هنوز اعضای آن فاسد نشده است می توان برای نجات جان بیماران نیازمند پیوند استفاده کرد.

در لحظاتی که عمل پیوند ریه صورت گرفته است و بیمار را به بخش هدایت می کنید چه احساسی دارید؟ 
گاهی اوقات لحظه ای که بیماری با پیوند ریه از اتاق عمل بیرون می آید و زیر دستگاه تنفس مصنوعی قرار گرفته و باید صبر کنی تا ورم ریه ها کاهش پیدا کند و او بتواند بدون دستگاه نفس بکشد لحظه زیبایی را شاهد هستیم که اصلاً قابل تصور نیست و من به طور مدام در چنین لحظاتی فکر می کنم که خانواده اهدا کننده با انجام این کار خیر نمی داند چه کار بزرگی انجام داده است و به حدی این لحظه زیبا و این کار بزرگ است که دقیقاً یاد آیه ای از قرآن شریف می افتم آنجا که خداوند می فرماید: کسی که نفسی را نجات بدهد مانند این است که همه انسان ها را نجات داده است. خانواده های اهدا کننده باید بدانند باعث نجات همه انسان ها شده اند و این معجزه خداوند است.

تلخ ترین خاطره ای که در طول این سالها دارید؟ 
تلخ ترین حادثه مرگ بیماران لیست انتظار است که جلوی چشمان خانواده ها و ما پرپر می شوند بدون اینکه بتوانیم کاری برایشان انجام بدهیم. بدترین خاطره ای که به ذهنم می رسد و حتی برای همکارانم نیز تلخ است، این است که در حال تکمیل پرونده دختر ۱۲ ساله ای بودیم که در لیست انتظار پیوند ریه قرار داشت.
آن روز وارد اتاق دختر شدم و دیدم که پدرش او را در آغوش گرفته و با هم گریه می کنند یک هفته بعد بیمار در لیست انتظار فوت کرد و این خاطره از غم انگیزترین خاطراتی است که به ما انگیزه می دهد تلاش کنیم تا جان بیماران کمتر به خطر  بیفتد.

شیرین ترین خاطره ای که به یاد دارید؟ 
پسر ۲۶ ساله ای که نیازمند پیوند ریه بود به حدی وضعیت جسمی اش وخیم بود که انتظار نداشتیم مرخص شود بسیار ناامید و رنجور بود در آن شرایط سخت و بحرانی خانواده ای پیدا شدند و اعضای عزیزشان را اهدا کردند و به این جوان زندگی دوباره بخشیدند.
پسر جوان دانشجو بود و به دلیل وخامت حالش نمی توانست در کلاس های دانشگاه شرکت کند. بعد از پیوند ریه درس را ادامه داد و شاگرد اول دانشگاه شد. زیباترین اتفاق این بود که چند روز پیش تماس گرفت و گفت که فوق لیسانس قبول شده است.

مراقبت هایی که یک بیمار پیوندی باید داشته باشد؟ 
بعد از عمل پیوند برای این که عضو پیوندی دفع نشود باید یک سری داروهایی را استفاده کند که آنها سیستم ایمنی بدن فرد را ضعیف می کند. با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، احتمال عفونت ها بالامی رود بنابراین تیم پیوند باید به خوبی از پیشگیری عفونت ها، دفع پیوند و عوارض دارویی مراقبت کنند. همچنین حفظ سلامت بیمار با توانبخشی به موقع و کنترل تغذیه بیمار هم نقش حیاتی دارد. تمام این مراقبت ها به عهده یک تیم ۷۰ نفره است که هر کدام در نگهداری از بیمار نقش ویژه ای به عهده دارند و مهمترین نقش به عهده خود بیمار است حتی برخی موارد تلاش تیم به خوبی ارائه شده اما بیمار در حق خود کوتاهی کرده است.

نقش فرهنگ سازی در ترویج اهدای عضو چگونه است؟ 
فرهنگ ما، فرهنگ ایثار است و مردم جامعه ما کاملاً با مسئله ایثار آشنا هستند و اگر بدانند این کار برای چه انجام می شود و چه نتیجه ای دارد حتماً استقبال و مشارکت می کنند اما مشکل اصلی در نداشتن اطلاعات کافی است، اگر اطلاعات و آگاهی کافی و درست به مردم رسانده شود به مردمی که حتی نمی توانند درد هموطن شان را ببینند به طور قطع آمار اهدای عضو و پیوند اعضا در کشور به حدی خواهد رسید که هیچ بیمار نیازمند پیوند در لیست انتظار پیوند از دنیا نخواهد رفت.

درباره اهدای عضو نسبت به سایر کشورها در چه جایگاهی قرار داریم؟ 
اهدای عضو در اکثر کشورهای دنیا برحسب تعداد در میلیون محاسبه می شود در اکثر کشورها ۱۰ تا ۲۰ اهدای عضو به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت است و این آمارها در اسپانیا حدود ۳۵ در میلیون است و در ایران این آمار ۳/۴دهم در میلیون است که آمار بسیار پائین است.

بیمار پیوندی بعد از عمل جراحی می تواند به زندگی عادی ادامه دهد؟                 

 اگر عمل پیوند موفق باشد فرد به زندگی عادی بازمی گردد چون هدف از پیوند بازگشت مجدد به زندگیست و در صورت مراقبت درست توسط کادر درمانی و خود بیمار پیوندی، سال های سال می تواند زندگی جدیدی داشته باشد.

چه حمایت هایی به لحاظ عاطفی و روحی به بیماران پیوندی داده می شود؟ 
تیم پیوند در ایران به همان نسبت که مراقبت دارویی و درمانی را به عهده دارد از بیمار حمایت عاطفی و روانی می کند زیرا بیماران بعد از پیوند قدرت تطابق با محیط را ندارند و بیمارانی که از اکسیژن استفاده می کردند و در اجتماع نبودند، کاملاً گوشه گیر هستند و اکنون قصد شروع دوباره را دارند و این مسئله برای بیمار سخت است.
مسئله دیگر هزینه های داروهایی است که آنان باید مصرف کنند و اگر خیرین نبودند و کمک نمی کردند بیماران پیوند هیچ کدام استطاعت تهیه داروها را نداشتند و بعد از اینکه بیمار از اتاق عمل بیرون می آید، بیمار را تحویل می گیریم و مراقبت ها از همان لحظه آغاز می شود و آرزوی تیم پیوند این است که بیمار مسیر بعد از عمل را به خوبی طی کند و بتواند روی پاهایش بایستد و راه برود. چند روز قبل بیماری را مرخص کردیم تقریباً ۴۰ روز بستری بود، او یک پسر ۱۸ ساله بود و هنگامی که داشتم از بیمارستان بیرون می رفتم در آیینه ماشینم آن پسر را دیدم که با پدر و مادرش با خوشحالی به طرف در خروجی بیمارستان حرکت می کردند برای لحظه ای ایستادم و راه رفتن آن پسر را تماشا کردم و به همکارم گفتم آن خانواده را نگاه کن، این صحنه یکی از قشنگ ترین لحظات زندگی ما است.

حســـاس ترین و سخت ترین عمل پیوند مربوط به کدام ارگان است؟ 
از نظر تکنیک عمل جراحی پیوند ریه و کبد از سخت ترین پیوندها به شمار می رود و از لحاظ مراقبت پیوند ریه سخت ترین جایگاه دارد.

چه آرزویی دارید؟ 
امیدوارم هیچ بیماری در لیست انتظار پیوند از دنیا نرود و هیچ بیمار مرگ مغزی اعضای خودش را با خود زیر خاک نبرد زیرا با بخشیدن نفس به بیماران دیگر می شود احساس زندگی را به آنها هدیه کرد.

* در مورد سابقه علمی و فعالیتهای تحقیقاتی خود توضیحاتی ارائه کنید؟

 کل تحصیلات پزشکی عمومی، تخصص داخلی و فوق تخصصی بیماریهای ریوی را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گذراندم. بعد از آن حدود یک سال و نیم با بورس تحصیلی در دانشگاه تورنتو کانادا به خصوص در زمینه پیوند ریه کار کردم. بعد از این مدت در سال ۷۹ به کشور بازگشتم و وارد حوزه پیوند شدم.

* چطور شد که به پیوند اعضا و به خصوص پیوند ریه علاقه مند شدید و در این زمینه فعالیت کردید؟

 – دانشگاه تورنتو کانادا اولین مرکز ریه در جهان است و با علاقه خاصی که به پیوند ریه داشتم وارد سیستم آنها شدم و از تجربه اساتید آنجا استفاده کردم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ