با بزرگترین نقطه ضعف تندر ال ۹۰ آشنا شوید +هزینه
اگر روزی دنده خودروی تندر۹۰ شما ابتدا بد جا رفت و در نهایت در دندههای چهار و پنج، گیربکس قفل شد این را بدانید که حتماً بر اثر پارگی گردگیر پلوس، روغن گیربکس خالی شده و خشک کار کردن دندهها باعث این اتفاق شده است و شما احتمالاً باید از ۸۰۰ هزار تومان تا سه میلیون تومان بسته به شدت آسیبرسیدن به قطعات داخل گیربکس هزینه کنید.
درست مثل مالک این تندر۹۰ که هفته گذشته به تعمیرگاه مراجعه کرد و گفت: آقای مکانیک! صبح که خودرو را روشن کردم دندههای سنگین در کوچه و خیابان خوب جا میرفت اما وقتی که وارد اتوبان شدم ورود به دنده چهار با سختی انجام شد و تعویض به دنده پنج با صدا همراه بود. وقتی خواستم معکوس بکشم و از دنده پنج به دنده چهار بیایم ناگهان گیربکس قفل شد. مالک این خودرو افزود: پس از چند بار گاز دادن و کلاچ گرفتن نیز گیربکس آزاد نشد و مجبور شدم هنگامی که به ترافیک رسیدم از سرعت خودرو کم کنم تا خودرو خاموش شود.
او به مکانیک گفت: دوباره هر چه استارت زدم با وجودی که کلاچ گرفته بودم اما خودرو چون در دنده پنج قرار داشت از جا میپرید و دوباره خاموش میکرد. مکانیک به مالک تندر پاسخ داد: گردگیر پلوس تندر۹۰ها بعد از مدتی پاره میشود و چون مثل گردگیر پلوس خودروهای پژو زه و لایه دوم ندارد در نتیجه روغن داخل آن خالی میشود و گیربکس خشک کار کرده و قفل میکند. در صورتی که در خانواده پژو این اتفاق کمتر رخ میدهد زیرا اگر گردگیر پلوس در پژوها پاره شد روغن در لایه دوم قرار میگیرد و به گیربکس اجازه خشک شدن سریع را نمیدهد. اکنون با این مقدمه میخواهیم ببینیم در خودروی تندر۹۰ مذکور، پارگی گردگیر پلوس و خروج روغن از آن به چه قطعاتی آسیب وارد کرده است:
مکانیک ابتدا دید تندر۹۰ محصول پارسخودرو مدل سال ۸۹ است و حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر کار کرده است بنابراین ابتدا سیستم کلاچ را بررسی نمود ولی سیستم کلاچ سالم بود بعد دید که گیربکس بدون روغن کار میکند و احتمالاً دنده خرد کرده پس گیربکس را باز نمود.
هنگامی که مشغول باز کردن گیربکس شد فهمید که گردگیر پلوس پاره شده و همه واسکازین از آن خارج شده است که این بزرگترین ضعف در خودروهای تندر۹۰ است. علت خرابی گیربکس نیز همین پارگی بود زیرا معمولاً جنس پلاستیک بعد از مدتی خشک و فرسوده میشود و باعث پارگی میگردد.
در خودرو تندر۹۰ اگر بخواهیم گیربکس را باز کنیم ابتدا باید رام را باز نموده و به دلیل کمبود فضای دسترسی به قطعات مجبوریم که جای باتری و کامپیوتر خودرو را نیز باز نماییم تا بتوانیم به پیچهای گیربکس دسترسی داشته باشیم که این نشاندهنده طراحی بد خودرو است (البته در جاگیری قطعات) مکانیک بعد از باز کردن متعلقات گیربکس مذکور، چهار عدد پیچ روی و شش عدد پیچ زیرین خودرو را باز کرد.
مکانیک بعد از باز کردن پیچهای گیربکس، گیربکس را به صورت کشویی به سمت جلو کشید. بعد از این کار گیربکس را به آرامی به روی زمین قرار داد و به روی میز کار منتقل کرد البته مکانیک قبل از باز کردن گیربکس، سنسور دور موتور و متعلقات الکترونیکی و پیچهای دسته موتور را باز کرده بود.
مکانیک بعد از پیاده کردن گیربکس از روی خودرو مشغول باز کردن آن شد. ابتدا پوسته گیربکس را باز کرد و بعد از آن خارهای آن را آزاد نمود. بعد از باز کردن پوسته گیربکس، مکانیک به بررسی قطعات داخل آن پرداخت تا قطعاتی که باید تعویض شوند را باز کند.
مکانیک بعد از بررسی متوجه شد که خوشبختانه فقط چند قطعه آسیب دیده و نیاز به تعمیر دارد از جمله بلبرینگ دنده پنج و دنده برنجی و شفت دندهها که روی آن ساییده شده بود. به همین خاطر ابتدا بلبرینگ و دنده پنج را باز کرد و بعد از آن شفت دندهها را جدا نمود. پس تمام دندهها را باز کرد و بعد از آن شفت را باز نمود.
بعد از شناسایی قطعات فرسوده، مکانیک سفارش تهیه قطعات نو داد و گفت: کیفیت قطعات بد در یک خودرو معمولاً هزینههای گزافی بر روی دست دارندگان خودرو میگذارد و در اینجا تنها علت قفل شدن دندههای گیربکس فقط به خاطر فرسودگی گردگیر پلوس و در نتیجه جنس بد بلبرینگ آن بود.
هنگامی که قطعات جدید از راه رسیدند مکانیک ابتدا شفت را در محل خود در داخل گیربکس قرار داد و سپس دندهها، برنجیها، توپی و کشویی را یکی پس از دیگری بر روی شفت چرخدندهها سوار کرد. بعد از سوار کردن آنها مکانیک مشغول به تست قطعات شد تا ببیند که آیا صحیح کار میکنند یا نه؟ و آیا دنده۵ بعد از تعمیر درست جا میرود یا خیر؟
مکانیک هنگامی که شفت را جا زد، نوبت به جمع کردن گیربکس رسید سپس قبل از اینکه گیربکس را جمع کند برای بار آخر تمامی قطعات را دوباره چک کرد و بعد پوسته گیربکس را بر روی دیگری بست و در پایان با آچار تورک متر با فشار ۶٫۷ کیلوگرم آن را محکم نمود.
بعد از بستن تمام گیربکس و جمع کردن آن نوبت به تعویض گردگیر پلوس که عامل اصلی به وجود آمدن این وضعیت بود رسید اما قبل از آن لازم بود مکانیک ابتدا گیربکس را در جای خود قرار دهد پس مشغول بستن پیچهای آن به بدنه موتور شد و یکی پس از دیگری قطعات الکترونیکی و مکانیکی را در جای خود قرار داد. بعد از بستن آنها ابتدا پلوس و رام را بست و باتری و کامپیوتر را نیز مجدداً در جای خود قرار داد. هزینه چنین تعمیری در خودرو تندر۹۰ از ۸۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومان است. هزینه همین تعمیر در خودروی پژو ۲۰۶ و یا پژو ۲۰۷ برابر با ۹۰۰ هزار تومان تا ۱٫۵ میلیون تومان است. ضمن اینکه به قول مکانیک، تعمیر گیربکس خودروهای پژو آسانتر و در تندر۹۰ بسیار سخت است. ضمن اینکه هزینه نگهداری تندر تقریباً گرانتر از ماشینهای همکلاس خود میباشد.
قیمت گردگیر پلوس فرانسوی تندر۹۰ : ۷۵ هزار تومان
گردکیر پلوس هر ۴ سال یا هر ۷۰۰۰۰km بایستی تعویض شود
منبع : آکو
چرت بود همش مزخرف
اتفاقا کاملا درسته من همین دیروز گردگیر پلوس پاره شده بود که خوشبختانه بموقع فهمیدم و نصف روغن گیربکس خالی شده بود.خدا را شکر فقط ۱۰۰ هزارتومان خرجش شد.
راننده ای که نفهمد روغن واسکازین ماشینش تمام شده و دنده خوب جا نمیرونمیرود راننده نیست بهتر است هیچ ماشینی سوار نشود از وسایل عمومی استفاده کند
. من سه ماه قبل ال نود۸۹ گرفتم با ۱۲۲ هزار تا کارکرد . تا حالا ۷۰۰۰ هزارتا باهاش کار کردم . از شمال تا اصفهان رفت و برگشت دو ماه قبل با کولر روشن همه سربلایی ها رو با دنده ۵ و سرعت بالای ۱۳۰ رفتم بجز جلوی دوربین .ماشین ذره ای کم نیاورد . فقط دوجا بخاطر پیچ های تند و زیاد با دنده ۴ رفتم . از پل ورسک تا گردنه گدوک و از سه راه امیری فیروزکوه تا سرخه سمنان . . حسابی به ماشین فشار آوردم . با ۵ سرنشین بزرگسال و صندوق پر وسیله . توی گرمای وحشتناک ورامین و گرمسار حتی توی بزرگراه تا ۱۶۰ هم با کولر روشن تحت فشار گذاشتم ماشین ۷ سال قبل رو . برای خودم هم باورش سخت بود . هیچکدوم از ماشینهای تولیدی داخل به گردپاش نمی رسند . توی سبقت باید روی قدرت موتورش حساب باز کنی نه رو قیافه ماشین . چرا ۹۵ درصد کسانی که ال نود سوار شدند ازش راضی اند ؟ حتما یه چیزی هست . البته من تولیدی جدید رو نمی دونم . متاسفانه خودروها به مرور زمان از کیفیت تولیدش کم میشه توی کشورمون . دوستم مدل ۹۱ داره کولر که روشن میشه ، کمپروسورش صدای تراکتور میده و قابل تعمیر هم نیست . سال۹۱ بعلت تحریم جنس چینی گذاشتند رو ماشین . تجربیاتم رو گفتم ا تصمیم بهتری بگیرند دوستان عزیزم
اره قبول دارم ما یه ال نود مدل ۹۱ داشتیم بعد از دوسال که حدودا ۷۰ هزار کارکرد یهو دیدیم رادیاتش سوراخ شد رادیات رو که خواستیم عوض کنیم مکانیکه گفت باید سپرو جلوبندی باز بشه تا رادیات عوض بشه،خلاصه مارادیات رو سال۹۱ خریدیم ۱۸۰ تومن تا اومد تعویضش کنه ۲۰۰ هزار تومن دست مزد گرفت یعنی یه سوراخ شدن رادیات ۳۸۰ هزار تومن هزینه برد! توی سال سوم خیلی خرج برداشت اگزوز و ترمز هاش زود به زود خراب می شد تو شهر صدی۱۰الی۱۱ می سوزوند و… اخرای سال سوم بود که دیدیم یه چرخا قفل کرد نگو گرد گیر پلوس پاره شده بود یه سنگ رفته بود توش جام کرده بود بردیم مکانیک گفت ال نود تنهارماشین زیر۵۰ میلیون که برا تعویض پلوس باید گیربکس و ملحقاتش باز بشه یعنی خرجش در حد یه ماشین ۲۰۰ میلیونیه! خلاصه بازش کرد وتا اومد درستش کنه ۸۰۰ هزار تومن خرج برداشت! یادمه اونوقت که می خواستیم این ماشینو بخریم بابام می گفت موتورش با موتور مگان یکیه! حالا فهمیدم موتور ماشین ۱۰۰ میلیونی چقدر برا یه ماشین ۳۰-۴۰ تومنی مضره! دوسال پیش فروختیمش و یه پارس دو گانه فابریک خریدیم هم قشنگ تر و باکلاس اره و هم خرجش هییییییلی کمتره تازه رو گاز صدی۲ می سوزونه و سر بالایی ها با بنزین می ریم! خداییش برا ۱ لیتر بنزین نباید عرف بازار رو ول کرد!!!
برای ماشین بنده هم دقیقا همین اتفاق افتاد مجبور شدم گیربکس دست دوم را با گیربکس معیوب خودم عوض کنم به مبلغ ۲۲۰۰۰۰۰ سر دادم تا از تهران فرستادند با هزینه ارسال و دستمزد ۳۳۰۰۰۰۰ با گردگیر پلوس و روغن گیربکس پام افتاد. مواضب گردگیرپلوس یا اورینگ مربوطه باشید از زیر ماشین نگاه کنید روغن نزده باشه که گیربکس نو حدود ۱۱میلیون هست و دست دوم که معلوم نیست خوب دربیاد مثل مال من که دنده ۵ میخومه و یک خوب جا نمیره جیگر آدم خون میشه و فروشنده تهرانی به قرارش تعهدی نداره و جواب سر بالا میده