راز میلیاردر شدن بابک زنجانی چیست ؟

0

به گزارش ساتین و به نقل از روزنامه شرق،  بابک زنجانی تا سال ۹۰ ثروت زیادی نداشته اما پس از آن در دوسال آنطور که «نیویورک‌تایمز» گزارش داده با ۵/۱۳میلیارددلار سرمایه به «شصت‌وپنجمین ثروتمند جهان» تبدیل شده است.

 یکی از نزدیکان بابک زنجانی که نخواسته نامش منتشر شود در گفت‌وگو با «تدبیر»، روایت جدیدی از تبدیل بابک زنجانی به یک «مولتی‌میلیاردر» بیان کرده. بابک زنجانی دوشنبه هفته گذشته به اتهام عدم‌پرداخت بدهی بیش از دو‌میلیاردی نفت بازداشت شد.

محسنی اژه‌ای پیشگیری از احتمال فرار زنجانی را دلیل بازداشت او عنوان کرده است. دستیار زنجانی گفته است: «درخصوص بابک زنجانی یکسری مطالب در روزنامه‌ها و سایت‌ها عنوان شده که ایشان در هفت، هشت‌سال اخیر به این ثروت زیاد رسیده است ولی در اصل اتفاقاتی که در سال‌های ۹۰ و ۹۱ برای ایشان افتاد سرآغاز این ثروت شد.
این در حالی است که محمود بهمنی، رییس پیشین بانک‌مرکزی می‌گوید: «او در دولت دهم بدهی نداشته است و درواقع از زمانی که صادرات نفت ایران تحریم شد پول را با استفاده از روش‌های دیگری به حساب واریز می‌کردند»، اما دستیار زنجانی چیز دیگری می‌گوید: «همین دوره (سال‌های ۹۱-۹۰) اوج حرکت‌های ایشان بود که باعث اختلال‌های مالی شدید در وزارت نفت شده است.

ببینید کل ماجرای دوهزار‌میلیارد بدهی معروف بابک زنجانی به وزارت نفت بابت پول فروش نفت از بهمن ۹۰ است که تا شهریور ۹۱ این ماجرا به اوج خودش می‌رسد.»به گفته «بیژن نامدارزنگنه»، وزیر نفت، «بابک زنجانی بدهی بیش از دو‌میلیاردیورویی را به وزارت نفت پرداخت نکرده است.

دستیار زنجانی در ادامه، اینکه «زنجانی تنها در کمتر از دوسال به این نقطه رسیده است» را تایید می‌کند و می‌گوید: «بله! تکنیکی که ایشان در این سال‌ها استفاده کرده تکنیک جدیدی نیست. در طی تمام این سال‌ها از یک شگرد همیشگی استفاده کرده است ولی این‌بار به واسطه نوع ارتباطی که با مقامات دولت وقت و مجموعه عمرانی «ق» برقرار کرده بود توانست پول‌ها را در حساب خودش نگه دارد و از چرخش پولی که ایجاد می‌کرد منافعی برای خودش به وجود بیاورد.
دستیار زنجانی در ادامه گفته: «یکی از مهم‌ترین کارهایی که از بابک زنجانی یک‌میلیاردر ساخت، انتقال و جابه‌جایی پول بود… در این سیستمی که در داخل ایران درست کرده بودند کارت‌هایی را تحت عنوان ibn 2 Ibn صادر کرده بودند و اینها را به بانک‌های داخلی می‌فروختند. در این شبکه برای هر انتقال ۷/۰درصد کارمزد می‌گرفتند… برای بانک‌های مختلفی از جمله بانک «م» و بانک «ا» که قبلا موسسه مالی اعتباری بوده اما الان بانک است.

خود زنجانی در این‌باره به هفته‌نامه آسمان گفته بود: «ما می‌رفتیم یک حساب در بانکی که ایران در آنجا حساب داشت باز می‌کردیم. بعد در داخل بانک، پول را به حساب ما واریز می‌کردند و ما از آنجا پول را به بانک First Islamic حواله می‌کردیم. جز این روش هم، به هیچ‌وجه پول بیرون نمی‌آمد. با این روش حدود ۷۷۰‌میلیون‌یورو  به حساب پیمانکاران نفت پول منتقل کردم. با کارمزد هفت‌در‌هزار. یعنی به یک‌درصد هم نمی‌رسید.

بابک زنجانی پیش از این خود را مجرد معرفی کرده بود، اما روز گذشته رسانه‌ها، خبرهایی از جداشدن او از همسر پیشینش خبر داده‌اند. خبرگزاری «پرس‌نیوز» با انتشار خبری از تحقیقات دادستانی مستقر در «باکیرکوی» استانبول آورده است: «خانم «ث ا» که از اعضای سهامدار شرکت «کانت گروپ» است، همسر مطلقه بابک زنجانی است. بر اساس اسناد، آنها در شعبه۲۶۵ دادگاه خانواده تهران از یکدیگر جدا شده‌‌اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ