مالک پروژه های مشهد مال و جهان مال کیست؟

0

حجت الاسلام رئیسی در مراسم تودیع معارفه قائم مقام تولیت آستان قدس خواستار بازنگری فعالیت بخش های مختلف آستان قدس رضوی در فرایند تحول اداری شد و گفت: کارهای اقتصادی از نوع مشهد مال و جهان مال نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد. امروز باید این سوال را مطرح کنیم که این مجموعه ها با حضور برندهای خارجی در آینده چه نسبتی با اقتصاد مقاومتی دارند؟

مشهد مال شهرداری مشهد پروژه جهان مال مشهد اخبار مشهد اخبار بانک آینده

قاصدنیوز در این باره گزارش داد: قابل ذکر است پروژه «مشهدمال» و «جهان مال» جزو مگاپروژه هایی در مشهد است که آستان قدس در دوره پیشین اقدام به سرمایه گذاری کرده بود و طی آن تغییر کاربری، قطع درختان و تخریب محیط زیست صورت پذیرفت و فارغ از این موضوع، فعالان مردمی و فرهنگی آن را به دور از رسالتهای اساسی آستان قدس و بی ارتباط با اقتصاد مقاومتی می دانستند.

مشهد مال شهرداری مشهد پروژه جهان مال مشهد اخبار مشهد اخبار بانک آینده

عملیات احداث پروژه مشارکتی مشهد مال با مشارکت بخش خصوصی با سهم الشرکه ۵۱% و همچنین سهم الشرکه آستان قدس رضوی به میزان ۴۹%  واقع در زمینی به مساحت عرصه ۷۸۰۰۰ متر مربع با زیربنای حدود ۶۲۰.۰۰۰ متر مربع نبش چهار راه سجاد (خیام) با کاربری تجاری (مال) و برج دفاتر تجاری و هتل و پارکینگ با تاسیس شرکت ستاره تابناک هشتم توس در ابتدای سال ۱۳۹۱ آغاز گردیده است.

پروژه عظیم مشهد مال و منحصر به فرد با مشارکت آستان قدس رضوی ، بانک تات (بانک آینده) و گروه هتل های اسلامی روتانا دبی و به  طراحی مشاور کانادایی در حال ساخت هست.

مشهد مال شهرداری مشهد پروژه جهان مال مشهد اخبار مشهد اخبار بانک آینده

در همین حال، معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی درباره پروژه بزرگ «مشهد مال» چند ماه قبل گفته بود: زمین این پروژه در سه مرحله جابه‌جایی کاربری داشته است، ضمن اینکه مصوبه شهرداری برای پروژه «مشهد مال» دو بند داشت، بند اول اینکه آستان قدس رضوی باید ۱۱۰ میلیارد تومان بابت صدور پروانه پروژه مشهد مال پرداخت و ۲۰ هزار متر مربع زمین که کاربری اولیه آن غیر از فضای سبز باشد، در همان منطقه فراهم آورد.

وی می‌افزاید: آستان قدس رضوی ۱۱۰ میلیارد تومان بابت صدور پروانه ساخت پرداخت و ۵۵ میلیارد تومان به شهرداری برای احداث ۲هکتار فضای سبز در همان منطقه بپردازد. اگرچه بند یک مورد نظر آستان قدس رضوی بود، اما شهرداری بر بند دوم و دریافت ۵۵ میلیارد تومان تاکید کرد، بنابراین بند دوم اجرا و مجموعا ۱۶۵ میلیارد تومان به شهرداری اعطا شد.

البته باید توجه داشت که تغییر کاربری‌های صورت گرفته توسط شهردار سابق مشهد صورت گرفته که او هم اکنون معاون وزیر راه و شهرسازی است.

مشهد مال شهرداری مشهد پروژه جهان مال مشهد اخبار مشهد اخبار بانک آینده

پروژه بزرگ «جهان مال» که در ضلع جنوب شرقی میدان جانباز قرار دارد با سرمایه گذاری موسسه مالی و اعتباری عسکریه و مشارکت آستان قدس رضوی در حال اجرا می باشد. این پروژه در دو قطعه زمین به مساحت‌های حدود ۶۵ هزار متر مربع و دیگری ۱۹ هزار متر احداث خواهد شد و جالب اینکه مشاور طراح پروژه هم احتمالا اسپانیایی خواهد بود. فارغ از این نگاه که چنین پروژه هایی باعث تغییر کالبد شهری می گردند، طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در جریان تصویب طرح جامع مشهد به صراحت آمده است باغ های موجود در مشهد باید تثبیت شود، اما در این زمین اقدام به قطع و خشکاندن درختان شده است.

مشهد مال شهرداری مشهد پروژه جهان مال مشهد اخبار مشهد اخبار بانک آینده

قابل ذکر است پروانه تغییر کاربری این پروژه در دوره قبلی مدیریت شهری یعنی در زمان مدیریت مهندس پژمان اخذ شده است.

منبع : رجانیوز /مشهد نیوز /پارس نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ