بررسی سایت دیوار و شیپور؛ کدام بهتر است؟ درآمد کدام بیشتر است؟

4

تا چند سال پیش، فروش اجناس دست دوم برای خودش داستانی بود. از جست و جو برای یافتن فردی به اسم سمسار تا فروش آن جنس به قیمت بسیار پایین‌تر و خلاصی از دست آن!

با ورود اینترنت زندگی همه انسان‌ها دستخوش تغییرات بسیاری شده و در کنار آن برای این مشکل نیز راه حل‌های بسیاری اندیشیده شده است. ثبت آگهی خرید و فروش از دیرباز در کشور ما مرسوم بوده؛ اما خب چند وقتی است که این عمل از قبل بسیار راحتتر شده است.

اما خرید و فروش اجناس دست دوم، کمی سخت بوده و امکان آگهی کردن آن نیز کمی مشکلتر است! اگر اهل گشت و گذار در اینترنت و فضای مجازی باشید حتما تاکنون به سایت‌ها و نرم‌افزارهای بسیاری در حوزه ثبت رایگان آگهی فروش اجناس دست دوم و یا نو برخورده‌اید.

مالک سایت شیپور مالک سایت دیوار شرکت سرآوا پارس شرکت پاروس کاپیتال سهام شیپور سهام دیوار سایت نیازمندیها سایت دیوار برترین و موفق ترین استارت آپ ها استارت آپ چیست Parus Capital

در این مطلب قصد داریم تا دو مورد از مهم‌ترین و پر بازدیدترین نرم‌افزارهای ثبت آگهی خرید و فروش اجناس دست دوم را مرور نماییم.

حتما تاکنون نام دو نرم‌افزار معروف یعنی دیوار و شیپور را شنیده‌اید! نرم‌افزار دیوار البته کمی قدیمی‌تر بوده و شیپور نیز به لطف تبلیغ‌های زیاد بازرگانی در صدا و سیما و سطح شهر توانست خود را به دیوار نزدیک سازد.

دیوار:

وب‌سایت و اپلیکیشن دیوار به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های کافه بازار، خیلی زود توانست با نوآوری در حوزه ثبت رایگان آگهی‌های اجناس دست دوم در موبایل و کامپیوتر در بین کاربران شناخته شود و روز به روز پیشرفت نماید.

جهت بررسی اپلیکیشن به سراغ نسخه اندرویدی این برنامه رفتیم که به راحتی می‌توانید آن را از کافه بازار دانلود نمایید.

با توجه به ساده بودن این نرم‌افزار و البته آموزش‌هایی که پس از اولین نصب دیوار به طور تصویری و بسیار راحت در اختیار شما قرار می‌دهد، آموزش عملکرد برنامه آن‌چنان ضروری به نظر نمی‌رسد.

این برنامه از ۴ قسمت اصلی تشکیل شده است. صفحه اصلی، دسته‌بندی‌ها، جستجو و دیوار من!

هم اکنون و در زمان نگارش این مطلب، ثبت آگهی در تمامی قسمت‌های دیوار به جز بخش استخدام و کاریابی رایگان است. شما می‌توانید به راحتی روزانه ۳ آگهی با یک ایمیل و شماره تلفن خاص را در نرم‌افزار دیوار ثبت نمایید.

ثبت آگهی در نرم‌افزار یا وب سایت دیوار، به سادگی قابل انجام است و هیچ پیچیدگی خاصی ندارد. تنها ممکن است در هنگام ثبت آدرس آگهی خود، کمی دچار مشکل شوید. چون می‌بایست از نام‌هایی که به طور پیش‌فرض توسط دیوار در آنجا ثبت شده است، محله خود را انتخاب نمایید.

پس از ثبت آگهی، در صورتی که آگهی شما در قسمت رایگان ثبت شده باشد، باید منتظر شوید تا روند بررسی و انتشار آن صورت گیرد. طبق گفته‌های دیوار این زمان ممکن است تا ۸ ساعت زمان نیاز داشته باشد. البته در مواردی تایید و انتشار آگهی در یک ساعت اولیه انجام شده و در مواردی این ساعت انتظار تا ۱۰ الی ۱۲ ساعت نیز افزایش می‌یابد.

البته شما هیچ راه پیگیری جهت این مشکل ندارید! چون با ارسال ایمیل به طور اتوماتیک به شما پاسخ داده خواهد شد که منتظر بمانید.

یکی دیگر از مشکلاتی که در زمینه ثبت آگهی در دیوار وجود دارد، عدم تایید آگهی‌ها به دلایل غیر صحیح است. به نظر می‌رسد چون تایید آگهی‌ها توسط ادمین‌ها و افراد مختلفی در روز انجام می‌گیرد، این عدم هماهنگی بیشتر ناشی از آن مورد است. به طور مثال گاهی ممکن است در قسمت لوازم الکترونیکی ۲ محصول شبیه از دو برند مختلف را آگهی کنید، اما سیستم دیوار با حساس بودن به کلمات تیتر شما، اجازه ثبت آگهی به شما را نمی‌دهد! مثلا ثبت یک آگهی با عنوان بلندگوی ال‌جی و یکی دیگر با عنوان بلندگوی سامسونگ امکان پذیر نیست، اما اگر نام یکی را در تیتر به اسپیکر تغییر دهید مشکل شما حل خواهد شد!

شما می‌توانید در دیوار پس از زمان‌های خاصی که از سوی اپلیکیشن پیش بینی شده است، آگهی رایگان خود را با پرداخت هزینه کمی متمایز نمایید.

مالک سایت شیپور مالک سایت دیوار شرکت سرآوا پارس شرکت پاروس کاپیتال سهام شیپور سهام دیوار سایت نیازمندیها سایت دیوار برترین و موفق ترین استارت آپ ها استارت آپ چیست Parus Capital

قابلیت‌هایی همچون آگهی فوری، نردبان، تمدید و … همگی جز امکانات پولی دیوار به شمار می‌روند.

رابط کاربری نرم‌افزار نسخه اندروید این برنامه بسیار ساده و روان بوده و دیوار هر ازگاهی با انتشار بروزرسانی‌هایی مشکلات پیش آمده را نیز حل می‌کند. شما می‌توانید درون هر آگهی با لمس آیکون Share آگهی مورد نظر خود را نیز از طریق اکثر برنامه‌های نصب شده بر روی گجت خود و حتی پیامک، بلوتوث و … به راحتی به اشتراک بگذارید.

یکی دیگر از قابلیت‌های مفید و نسبتا جدید دیوار، فعال سازی قسمت چت برای آگهی‌هاست. شما می‌توانید با ثبت شماره موبایل خود و دریافت یک کد تایید برای آگهی خود قسمت چت را فعال کرده تا با خریداران محصول خود به راحتی گپ زده و از تماس به تلفن‌های گاه و بیگاه راحت شوید.

لازم به ذکر است که دیوار با راه اندازی قسمتی به نام آمار، به شما اجازه می‌دهد تا میزان دیده شدن آگهی خود را به تفکیک روزهای هفته به طور دقیق مشاهده نمایید.

شیپور:

شیپور نیز، نام دیگر نرم‌افزار و وب سایت خدمات دهی در حوزه ثبت رایگان آگهی اجناس نو و دست دوم است. این نرم‌افزار با توجه به تبلیغات گسترده تلویزیونی و البته بیلبوردی در سطح شهر، خیلی زود توانست در بین کاربران شناخته شود. البته که هنوز تا رسیدن به سطح بازدید دیوار فاصله زیادی دارد.

برای بررسی و مقایسه نیز به سراغ نسخه اندرویدی شیپور رفتیم. البته شما می‌توانید از طریق وب سایت شیپور نیز به سادگی آگهی مورد نیاز خود را ثبت نمایید.

ثبت تمامی آگهی‌ها در شیپور تا زمان درج این مطلب رایگان بوده و هیچ امکان پرداخت هزینه‌ای برای ثبت آگهی‌های متفاوت و … وجود ندارد. مسیری که البته دیوار نیز در ابتدا آن را پیمود و سپس پس از محکم شدن جای پای خود اقدام به تعرفه گذاری و اخذ هزینه برای ثبت آگهی‌های خاص کرد.

رابط کاربری شیپور نیز همانند دیوار بسیار ساده بوده و هرکسی می‌تواند با دارا بودن کوچک‌ترین اطلاعاتی از موبایل و اینترنت، آگهی خود را ثبت نماید. عملکرد کلی نرم‌افزار و وب سایت شیپور بسیار به دیوار نزدیک بوده و در برخی قسمت‌ها هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

یکی از مهم‌ترین برتری‌های شیپور در ثبت آگهی نسبت به دیوار، زمان بسیار کم تایید و انتشار آگهی‌هاست. تایید و انتشار آگهی ثبت شده گاهی زیر ۵ الی ۱۰ دقیقه انجام می‌شود که در قیاس با زمان ثبت شده برای انتشار آگهی در دیوار اصلا قابل مقایسه نیست.

البته در شیپور طبق اعلام برنامه شما تنها قادر هستید عکس واقعی محصول خود را در قسمت ثبت تصویر قرار دهید، اما در دیوار این محدودیت وجود نداشته و شما می‌توانید هر نوع عکسی را که دوست دارید در قسمت تصویر بگذارید.

این محدودیت شیپور گاه ممکن است بر حسب آگهی شما، کمی شما را به دردسر بی‌اندازد! مثلا در هنگام ثبت آگهی استخدام و یا درخواست نیرو، شما نمی‌دانید باید چه عکس واقعی و مورد تاییدی برای شیپور قرار دهید و ممکن است شیپور اقدام به حذف تصویر شما کند.

در شیپور نیز شما می‌توانید با بهره گیری از دکمه Share به راحتی آگهی مورد توجه خود را از تمامی روش‌های معمول درگوشی‌های اندرویدی و iOS به اشتراک بگذارید.

کلام آخر

به طور کلی به نظر می‌رسد که بازدید از آگهی‌های ثبت شده دیوار به مراتب بسیار بیشتر از شیپور است. این موضوع با توجه به وجود آگهی‌های غیر رایگان و البته زمان تایید و انتشار بالای آگهی‌ها می‌تواند نقطه قوت دیوار نسبت به رقیب جدید خود باشد.

از سوی دیگر، زمان بسیار کم تایید و انتشار آگهی و همچنین رایگان بودن ثبت آگهی در تمامی قسمت‌های برنامه شیپور نیز می‌تواند جز نقاط قوت این برنامه به شمار رود.

خوشبختانه درج آگهی برای فروش کالا، در هر دو اپلیکیشن آسان و سریع است. با فشردن علامت + در هر دوی آنها، می توانید اقدام به گذاشتن آگهی برای کالایتان بکنید. پس از ثبت، مدتی طول می کشد تا آگهی شما توسط تیم سازنده تأیید شده تا در برنامه ثبت شود که این مدت زمان در برنامه دیوار کوتاه تر است. درج آگهی در دیوار و شیپور رایگان است، با این وجود در بعضی از بخش ها برای دیده شدن بهتر آگهی باید هزینه ای را پرداخت کنید.

مثلا در شیپور، برای دیده شدن آگهی های خود باید برایش “ویتامین” بخرید. با خرید ویتامین (که تعرفه های مختلفی داشته و در وبسایت شیپور قابل مشاهده است)، آگهی شما در وبسایت و اپلیکیشن به بخش فوری منتقل شده و بیشتر در معرض دید خواهد بود.

همینطور در دیوار برای ایجاد آگهی های فوری و فراخوان برای استخدام ملزم به پرداخت هزینه هستید. نرخ ثبت یک آگهی فوری به مدت سه روز در دیوار پنج هزار تومان، و آگهی استخدام به مدت شصت روز ده هزار تومان است.

اگر درج آگهی تان به نتیجه رسید، در هر دو اپلیکیشن خودتان باید نسبت به حذف آنها اقدام کنید و گرنه مدت ها پس از اتمام معامله مجبورید به تماس های تلفنی پاسخگو باشید. مدیریت آگهی ها هم از طریق منوی مخصوص در هر دو اپلیکیشن میسر است.

علاقه روسیه نه تنها به بخش نفت و گاز، انرژی و حمل‌و‌نقل ایران بلکه این بار در بخش نوپای اینترنت و استارت آپ‌ها هم کشیده شده است. مدیر شرکت سرمایه‌گذاری پاروس کاپیتال Parus Capital، سهام‌دار سابق کیوی Qiwi آندری موراوی و همچنین بوریس سینگوبکو در ۳ شرکت اینترنتی ایران یعنی دی‌جی‌کالا، شیپور و دیوار سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
در ادامه این خبر از ارزش این سرمایه‌گذاری در حدود چند میلیون دلار یاد شده است. یکی از انگیزه‌های این سرمایه‌گذاری وجود شرکت‌های مشابه در پرتفوی سرمایه‌گذاران است. بوریس سینگوبکو می‌گوید: «ما در آمازون ایرانی، برترین سایت تجارت اینترنتی در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. دو شرکت دیگر هم به‌طور کامل بازار آگهی‌های آنلاین را در اختیار دارند، چیزی شبیه آویتو avito.ru (بزرگترین سایت آگهی اینترنتی در روسیه)، این شرکت‌ها دیوار و شیپور هستند».

در حال حاضر ۵۱ درصد سهام دی‌جی‌کالا نزد شرکت سرمایه‌گذاری سرآوا است که به زودی این رقم به ۶۰ درصد هم می‌تواند برسد. رقم مالیکیت در کافه‌بازار و دیوار ۲۰درصد و در شیپور ۱۵درصد است.
بزرگ‌ترین سرمایه سرآوا همین دی‌جی‌کالا است که با داشتن ۸۰درصد سهم بازار خرید اینترنتی، برترین شرکت در زمینه تجارت آنلاین است. دی‌جی‌کالا براساس خبر منتشرشده نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار ارزش دارد. این در حالی است، شرکت‌هایی که در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند، معتقدند ارزش دی‌جی‌کالا تا ۳ و حتی ۴ میلیارد دلار‌ (تقریبا ۱۰ برابر) در ۵ سال آینده می‌تواند برسد.

به نقل از پامگرنت، سرآوا را جمعی از کارآموختگان ایرانی Naspers بنیان گذاشته اند و برای تسلط بر بازار، راهبردی مشابه Naspers در پیش گرفته اند و قصد دارند برای دست یافتن به سود بالا و پایدار، در بخش های جذاب بازار شرکت هایی پیشرو تأسیس کنند.

سرمایه‌گذاری عمده ی پامگرنت در ایران از طریق افزایش سرمایه و خرید بخشی از سهام سرآوا انجام گرفته‌ است که در نتیجه ی آن سهام پامگرنت در این شرکت از ۹.۶ درصد به ۱۵ درصد افزایش می‌ یابد. این در حالی است که وبسایت پامگرنت هنوز میزان ۹.۶ درصد را نشان می دهد.

شیپور: پامگرنت شیپور را دومین سایت بزرگ نیازمندی های ایران معرفی می کند که بدون دریافت هزینه، پلتفرمی برای خرید و فروش سریع کالا در اختیار کاربران قرار می دهد. شیپور از سوی پامگرنت معادل ایرانی avito.ru، craigslist.org، یا blocket.se قلمداد شده است.

سهم این شرکت سرمایه گذاری سوئدی از سهام شیپور ۲۶.۷ درصد عنوان شده است.

بوریس سینگوبکو می‌گوید: «بازار ایران پتانسیل بالایی دارد. ۸۰ میلیون جمعیت که نیمی از آن‌ها جوان هستند، می‌خواهند از فناوری‌های روز استفاده کنند و ۲۰ تا ۳۰ میلیون گوشی هوشمند دارند».

بررسی طرح درآمدزایی دیوار و شیپور

سایتهای دیوار و شیپور که ماهانه هزینه های زیادی را برای تبلیغات، نیروی انسانی و سرور صرف می کنند از چه راهی درآمدزایی خواهند کرد؟

گرچه می دانیم بخش اعظم خدمات این دو سایت رایگان بوده و تنها آپشن های محدودی مانند آگهی های فوری و یا آگهی های استخدام نیاز به پرداخت هزینه دارید اما این درآمد به حدی نیست که جوابگوهای هزینه های جاری آنها باشد.لذا در پاسخ به سوال مذکور، محتمل ترین گزینه برای طرح درآمدزایی این دو سایت را مطرح و بررسی می کنم :

رقابتی که بین دیوار و شیپور شکل گرفته نه برای افزایش درآمد، بلکه برای تصاحب سهم بازار و جایگاه سازی در بین مردم می باشد.هر دوی آنها به دنبال این هستند که بیشترین وابستگی مردم را به خدمات خود به وجود آورند.در واقع، آنها می خواهند آنچنان در بطن زندگی مردم نفوذ کنند که مانند گوگل به یک ابزار کمکی ضروری تبدیل شده که زندگی مردم با آن گره بخورد.

هر کدام از این دو سایت که بتوانند به چنین هدفی دست پیدا کند می تواند طرح های درآمدزایی اصلی خود را رونمایی کند اما با وجود رقابت سنگینی که بین این دو جاریست حذف خدمات رایگان می تواند به قیمت از دست دادن جایگاه برند مذکور در بین مردم تمام شود.

اما با توجه به نوع خدمات این دو سایت و روندی که از ابتدا تا کنون طی کرده اند محتمل ترین روش برای درآمدزایی آنها، تمرکز بر پول خرد مردم می باشد! به همان مثال فروش یخچال شما بازگردیم.شما می دانید که آگهی در دیوار یا شیپور می تواند در کمتر از یک الی دو روز، یخچال شما به قیمت مناسب به فروش برسد.آیا حاضر نیستید به جای آنکه یخچال را نصف قیمت و یا حتی کمتر به سمساری بفروشید به ازای این آگهی در دیوار یا شیپور، رقمی در حدود ۵۰۰ تومان و یا ۱۰۰۰ تومان بپردازید؟!

دیوار و شیپور می خواهند با زندگی روزمره مردم ایران گره بخورند تا پس از آنکه نیاز به دیوار/شیپور به بخش جدانشدنی از زندگی مردم تبدیل شد تمام آگهی های خود را با دریافت رقمی اندک منتشر کنند.همانند نان که بخشی از غذای روزانه مردم است و افزایش قیمت آن، کاهشی در خرید آن توسط مردم را در پی نخواهد داشت.

حال کافیست حساب کنید در هر روز چند هزار آگهی از سراسر کشور در این سایتها منتشر می شود تا بدانید چه رقم بالایی را می توان از هر آگهی کسب نمود….

در حال حاضر، سایت دیوار رتبه ۱۹ ایران و شیپور رتبه ۱۷۴ از میان کل سایتهای ایرانی را دارا می باشند. به نظر شما کدام یک از این دو سایت می تواند در زمینه درآمدزایی از خدمات رایگان خود بهتر عمل کرده و درآمد بیشتری کسب کند؟ ( لطفا دلیل انتخاب خود را نیز بگویید )

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 4 )
  1. بهروز می گوید

    دیوار بسیار مزخرفه وقتی می خوای یه آگهی تر و تمیز بذاری یک هفته آگهیت تایید نمی شه چون داخل متن مثلا از کلمه آنلاین استفاده شده. البته بهت می گند دلیلش ذکر نام اپلیکیشن هایی توی آگهیت هستش. من نمی دونم آنلاین چه اپلیکیشنیه که من بهش اشاره کرده ام! هفته دوم هم هر کاری کردم تصویر آپ کنم نشد. یه بار گفتند لوگو داره نمی شه. لوگو را بر داشتم گفتند متن داره. این در حالی هستش که تبلیغ من رایگان هم نبوده و وجه دریافت کرده اند. در شهر کوران یک چشم پادشاه است. دیوار هم به خاطر نداشتن رغیب معروف شده. اگه یه سایت درست و حسابی پیدا بشه باید تعطیلش کنه

  2. Agahisan.ir می گوید

    آگهی دادن در هر زمینه ای باید کاملا رایگان باشد.
    قیمت دادن برای خودرو و املاک و … هم باید آزاد باشد.
    برای دیدن سایتی بهتر و قویتر از دیوار با امکاناتی بسیار بیشتر از سایت آگهی سان دیدن فرمایید.

  3. مهسا کاظمی می گوید

    من از برنامه فوری استفاده میکنم به نظرم از دیوار و شیپور خیلی بهتره
    https://play.google.com/store/apps/details?id=app.fori.mobile

  4. هادی عظیمی می گوید

    سلام ممنون بابت توضیحات خوبتون