چرا زیارت حضرت معصومه (س) ثواب زیارت حضرت زهرا (س) را دارد؟

0

حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام در اول سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود. پدرش امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر(ع) و مادرش نجمه خاتون بود که به علت پاکی و طهارت نفس به او طاهره می‌گفتند.

حضرت معصومه(س) در ۲۸ سالگی و در روز دوازدهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری در قم رحلت کرد که امروز بارگاه ملکوتی و مرقد مطهرش همچون خورشیدی در قلب شهرستان قم می‌درخشد و همواره فیض بخش و نورافشان دلها و جان‌های تشنه معارف حقانی است.

آن حضرت در واقع بتول دوم و جلوه‌ای از وجود حضرت زهرا سلام الله علیها بود، همچنین در طهارت نفس امتیازی خاص و بسیار والاداشت که امام هشتم برادر تنی آن حضرت او را که نامش فاطمه بود، «معصومه» خواند و فرمود: «من زار المعصومه بقم کمن زارنی»؛ کسی که حضرت معصومه(س را در قم زیارت کند مانند آن است که مرا زیارت کرده است.

مقام علمی و عرفانی حضرت فاطمه معصومه(س)

مقام علمی و عرفانی حضرت فاطمه معصومه(س) در مرحله ای است که در فرازی از زیارتنامه غیر معروف او می‌خوانیم: «السلام علیک یا فاطمه بنت موسی بن جعفر و حجته و امینه»؛ سلام بر تو ای فاطمه دختر موسی بن جعفر و حجت و امین از جانب موسی بن جعفر. و باز می‌خوانیم: «السلام علیک ایتها الطاهره الحمیده البره الرشیدهالتقیه الرضیه المرضیه»؛ سلام بر تو ای بانو پسندیده نیک سرشت، ای بانوی رشد یافته، پاک طینت، پاک روش، شایسته و پسندیده.

بدین لحاظ و مقامات عالی معنوی آن بانوست که حضرت رضا(ع) در فرازی از زیارتنامه معروفش به ما آموخته که در کنار مرقدش خطاب به او بگوییم: «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه فان لک عندالله شانا من الشان»؛ ای فاطمه! در بهشت از من شفاعت کن چرا که تو در پیشگاه خداوند دارای مقامی بس ارجمند و والا هستی.

امام صادق(ع) سال‌ها قبل از ولادت حضرت معصومه(س) در توصیف قم سخن گفته و آن مکان را حرم خاندان رسالت خوانده بود. آنگاه فرمود: به زودی بانویی از فرزندانم به سوی آن کوچ کند که نامش فاطمه دختر موسی بن جعفر است و با شفاعت او همه شیعیانم وارد بهشت می شوند. خاندان عصمت پیامبر در انتظار آن بودند که این دختر ممتاز چشم به این جهان بگشاید تا قلب و روی آنان را به دیدار خود روشن و منور گرداند.

آغاز ماه ذیقعده برای حضرت رضا(ع) و دودمان نبوت و آل علی علیهم‌السلام پیام آور شادی مخصوص و پایان بخش انتظاری عمیق و شور آفرین بود زیرا حضرت نجمه فرزندی جز حضرت رضا(ع) نداشت و مدتها پس از حضرت رضا نیز دارای فرزندی نشده بود. از آنجا که سال ولادت حضرت رضا(ع) یعنی سال ۱۴۸ هجری قمری و سال ولادت حضرت معصومه علیها سلام سال ۱۷۳ و بین این دو ولادت بیست و پنج سال فاصله بود و از طرفی امام صادق(ع) ولادت چنان دختری را مژده داده بود، از این رو خاندان پیامبر بی‌صبرانه در انتظار طلوع خورشید وجود حضرت معصومه(ع) بودند.

این سؤال که پیامبر اسلام با آنکه چند فرزند دختر داشت چرا حضرت زهرا را بیشتر دوست می داشت و به او بیشتر اعتبار می داد. سؤالی است که درباره حضرت معصومه علیهاالسلام نیز صادق است که چرا حضرت موسی بن جعفر(ع) با داشتن دختران بسیار به حضرت معصومه علیها سلام توجه می کرد و در میان آنها این دختر به آن همه مقامات نائل شد.

پاسخش این است که در آیات قرآن و گفتار پیامبر و امامان به طور مکرر معیار، داشتن علم، تقوا و جهاد و سایر ارزش‌های والای انسانی است. براستی که حضرت معصومه(ع) همچون جده‌اش حضرت زهرا(س) در معیارهای ارزشی اسلام یکه تاز عرصه ها و در علم و کمالات و قداست گوی سبقت را از دیگران ربوده بود. وی تافته‌ای ملکوتی و جدا بافته و ساختار وجودی او از دیگران ممتازبود.

همان گونه که پیامبر(ص) در شأن حضرت زهرا(س) فرمود: «فداها ابوها»؛ پدرش به فدایش باد. حضرت موسی بن جعفر(ع) نیز در شأن حضرت معصومه(س) فرمود: «فداها ابوها».

حضرت معصومه(س) همنام حضرت فاطمه زهراست دراین نام رازها نهفته است. یکی از رازها این بود که در علم و عمل از رقبای خود پیشی گرفته و دیگر این که از ورود شیعیان به آتش دوزخ جلوگیری می‌کند. همچنین از نظر کمالات علمی و عملی بی نظیر است دیگر این که گرچه مرقد مطهرش آشکار است و همانند مرقد مطهر حضرت زهرا سلام الله علیها مخفی نیست ولی مطابق مکاشفه‌ای که برای بعضی از اولیای خدا روى داده امام باقر یا امام صادق علیهم‌السلام فرمودند: کسی که مرقد حضرت معصومه علیها سلام را زیارت کند به همان مقصودی نائل خواهد شد که از زیارت قبر حضرت زهرا(س) نایل می‌شود.

از دیگر مشابهت‌های حضرت معصومه(س) به حضرت زهرا فداکاری ایشان در راه اثبات ولایت بود زیرا حضرت معصومه(س) نیز آن چنان تلاش کرد که جان خود را فدا کرد و به شهادت رسید. یعنی حضرت معصومه(س) نیز با کاروانی از حجاز به سوی خراسان برای دیدار چهره عظیم ولایتمداران عصر یعنی برادرش حضرت رضا(ع) حرکت کرده تا یار و یاور او باشد ولی در مسیر هنگامی که به سرزمین ساوه رسید دشمنان خاندان نبوت در یک جنگ نابرابر بستگان و برادرش را به شهادت رساندند و با ریختن زهر در غذایش او را مسموم ساختند که بیمار شد و به قم آمد و پس از شانزده روز سکونت در قم به شهادت رسید همان گونه که حضرت زهرا سلام‌الله علیها با استدلال‌های متین و استوار، حقانیت ولایت حضرت علی(ع) را تبیین می کرد، حضرت معصومه(س) نیز چنین بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ