جزییات شیرهای تاریخ گذشته شرکت “کاله”

0
پس از انتشار خبرهای مربوط به تخلفات گرانفروشی کارخانجات معروف لبنی روز گذشته سازمان استاندارد از تخلفات جدید یک شرکت لبنی معروف پرده برداشت و طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در جریان بازرسی کارشناسان سازمان ملی استاندارد ایران از واحد تولیدی کاله تهران، مشاهده شد این واحد تولیدی آگاهانه اقدام به درج تاریخ غیرواقعی (پنج روز بعد) روی محصول شیر پاستوریزه کرده است.

به گزارش «جوان» سال‌هاست کارخانه‌های تولیدکننده محصولات لبنی به دامداران اجحاف و هر طور که بخواهند با آنها برخورد می‌کنند و طی سال‌های گذشته گرانفروشی خودسرانه و تخلفات متعدد به پرونده آنها اضافه شده است اما تاکنون تصمیم جدی و قطعی برای برخورد با متخلفان در این صنعت گرفته نشده و آنها همواره بر هر طبلی که بخواهند در راستای منافع خودشان می‌کوبند که باید منتظر بمانیم و ببینیم بالاخره کدام دستگاه نظارتی چه برخورد محکم و بازدارنده‌ای با آنها می‌کنند که دیگر چنین تخلفاتی را تکرار نکنند.

طی دو هفته اخیر تخلف آشکار صنایع لبنی در کاهش قیمت شیر خام و افزایش قیمت کره و شیر به موضوع روز رسانه‌ها تبدیل شده است. در این میان ادعاهای ضد و نقیض دبیرانجمن صنایع لبنی نیز قابل تأمل است. باکری از یک سو از بی‌خبری صنایع از تعیین قیمت شیر و فرآورده‌ها از سوی ستاد تنظیم بازار سخن می‌گوید و از سوی دیگر گرانی‌ها را به سخنان دو وزیر جهاد و صنعت مبنی بر افزایش قیمت مواد بسته‌بندی مرتبط می‌داند… اما در کنار تمامی این تخلفات و نابسامانی‌هایی که کارخانجات به راه انداختند، سازمان حمایت از ارسال پرونده متخلفان به سازمان تعزیرات خبر می‌دهد و اعلام می‌کند: جرائم متخلفان بازدارنده نیست.

درکنار این آشفتگی‌ها روز گذشته روابط عمومی سازمان استاندارد نیزطی اطلاعیه‌ای از تخلف آشکار صنایع لبنی کاله خبر داد و به خریداران این کالا هشدار داد. در این اطلاعیه آمده است: در جریان بازرسی کارشناسان سازمان ملی استاندارد ایران از واحد تولیدی کاله تهران، مشاهده شد این واحد تولیدی آگاهانه اقدام به درج تاریخ غیرواقعی (پنج روز بعد) روی محصول شیر پاستوریزه کرده است.
این گزارش می‌افزاید: واحد تولیدی کاله تهران همچنین اقدام به درج نشان استاندارد روی شیرفرادما (استریل) بدون اخذ مجوز استاندارد و نیز درج آدرس محل تولید به صورت غیرواقعی (استان مازندران) روی محصولات خود کرده است.

لازم به ذکر است تخلفات صورت‌گرفته توسط واحد تولیدی کاله تهران، حسب قوانین و مقررات از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌شود.
همچنین به گزارش خبرنگار ما، کاله در سال‌های گذشته نیز به دلیل تخلفات افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی‌اش جریمه شده اما ارقام این جرائم در مقابل سود یک ماه این کارخانه ناچیز است و این گروه لبنی که صادرات گسترده‌ای به کشورهای همسایه دارد همچنان تخلفات بسیاری در پرونده خود دارد که تاکنون برخورد قاطعی با این تخلفات از سوی دستگاه‌های مربوطه صورت نگرفته است.

رسیدگی به تخلفات کارخانجات لبنی چند ماه بعد
همچنین محمدرضا ملاصالحی رئیس مرکز اصلاح نژاد دام وزارت کشاورزی در این باره می‌گوید: با هیچ حساب و کتابی قابل فهم نیست که چرا صنایع لبنی در شرایطی که شیر خام را که بیش از ۷۰ درصد در قیمت تمام شده لبنیات اثرگذار است، ارزان‌تر از گذشته می‌خرند و بازه زمانی تسویه‌حساب با دامداران را به ۹۰ روز افزایش داده‌اند اما قیمت لبنیات را به بهانه افزایش قیمت پاکت‌های بسته‌بندی که مشخص نیست چند درصد روی قیمت لبنیات اثرگذار است، افزایش داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه جرائمی که صنایع لبنی برای دامداران بابت شیر خام تحویل داده شده برای آنها نیز در نظر می‌گیرند، غیرقانونی است که همه اسناد آن وجود دارد، می‌افزاید: مگر چند درصد از شیر بسته‌بندی شده و پاستوریزه موجود در بازار با پاکت‌های بسته‌بندی تتراپک عرضه می‌شود و آیا دیگر محصولات لبنی مانند شیر و ماست و حتی برخی دیگر از آنها که در گروه کالاهای اولویت هم قرار ندارند، با بسته‌بندی تتراپک عرضه می‌شود که گران‌تر شده‌اند.  رئیس مرکز اصلاح نژاد دام وزارت کشاورزی با بیان اینکه گرانفروشی لبنیات بدون مجوز قانونی و در این شرایط که همه باید به افزایش سرانه مصرف لبنیات کمک کنند بی‌انصافی است، تصریح می‌کند: جرائمی که برای متخلفانی مانند صنایع لبنی در نظر گرفته می‌شود، بازدارنده نیست و بعضاً زمان زیادی طول می‌کشد تا ابلاغ شود که می‌توان به پرونده اسفندماه سال گذشته صنایع لبنی که به تعزیرات ارسال شد، اشاره کرد چراکه هنوز حکم آن ابلاغ نشده و صنایع لبنی مجدداً تخلف مرتکب شده‌اند اما اگر این جرائم در نظر گرفته شده، بازدارندگی لازم را داشته باشد و به حدی باشد که تناسب بهتری با جرم‌های صورت گرفته داشته باشد، کمتر شاهد چنین تخلفاتی در بازار هستیم.

ملاصالحی همچنین در خصوص اظهارات نوابی رئیس سازمان حمایت که گفته بود نمی‌توان با صنایع لبنی که محصولات فسادپذیری دارند، برخورد قهری جدی‌تری کرد، گفت: صنایع لبنی از همین مسئله که مواد اولیه آنها محصول پروتئینی فسادپذیری به نام شیر است و کسی نمی‌تواند به راحتی واحد تولیدی آنها را پلمب کند، سوء‌استفاده می‌کنند و نتیجه‌اش همین تخلفات است.

منبع : روزنامه جوان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ