سهامداران این گزارش را بخوانند : پشت پرده سقوط بورس

0

به گزارش ساتین، هر چند که برخی از کارشناسان عقیده دارند که برای این وضعیت نگرانی وجود ندارد و در روزهای آینده شاخص بورس صعودی خواهد شد.

شاخص کل بورس با سقوط بیش از ۳ هزار واحدی به کانال ۸۶ هزار واحد بازگشت! کارشناسان معتقدند، صفهای فروش توسط حقیقی‌های تازه‌وارد به بازار سهام، کاملاً هیجانی است.

در میان تمام نمادهای معاملاتی بورس تهران در فرابورس وضعیت قرمز مشاهده و صف‌های فروش سنگینی نیز تشکیل شده است، در بورس تهران بسیاری از صنایع بزرگ از جمله فولادی‌ها، پتروشیمی‌ها، بانکها، سرمایه‌گذاری‌ها، سیمانی‌ها و خودرویی ضمن تشکیل صفهای فروش سنگین با کاهش قیمت معامله می‌شوند.

محمد شاهینی، تحلیلگر بازار سهام درباره این میزان افت شاخص طی روزهای گذشته و بخصوص دیروز معتقد است که روند ایجاد شده کاملاً هیجانی بوده و بابت این کاهش‌ قیمت سهام طی روزهای گذشته نگرانی وجود نداشته و با توجه به ظرفیت و سودآوری برخی صنایع، روند رو به رشد شاخص در روزهای آینده باز خواهد گشت.

یکی دیگر از تحلیل‌گران بازار، اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را یکی دیگر از عوامل تنزل شاخص بورس عنوان کرد و گفت: اخیراً کانون کارگزاران نیز دچار برخی حواشی شده است که یکی دیگر از عوامل افت شاخص عنوان می‌شود.
برخی خبرها روز گذشته از استعفای ۷ کارگزار در اعتراض به نحوه رتبه بندی شرکتهایشان حکایت داشت.

بر اساس این گزارش، در معاملات بورس تهران تنها ۲۵ نماد از جمله مهندسی نصیر ماشین، سایپا آذین، سیمان ایلام، سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان، کاشی سرامیک حافظ، فولاد آلیاژی، تولیدی مهرام، شیمی‌دارویی داروپخش و دارویی رازک بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

برخی، دلایلی برای افت شاخص بورس مطرح می کنند، اما مدیر نظارت بر بازارها و بورسهای سازمان بورس اعلام کرد، سرمایه گذاران شایعات بی اساس را مبنای تصمیم گیری قرار ندهند و جریان نقدینگی همچنان به سمت بورس ادامه دارد. سرمایه گذاران در معاملاتشان به شایعات توجه نکنند بلکه مبنای معاملاتشان را ظرفیت ذاتی بازار و صنایع قرار بدهند.

وی با بیان اینکه طی چند ماه گذشته بازدهی مناسب بازار سرمایه عده ای را بر آن داشته است تا با طرح شایعاتی بی اساس، اثر گذاری بازار را تحت تأثیر قرار دهند، گفت: شایعات حول و حوش بازار با هدف تأثیرگذاری در بازار منعکس می شود که بدین ترتیب این شایعات ثروت سهامداران را تحت تأثیر قرار می دهد.
محمودرضا خواجه نصیری درباره افت ناگهانی قیمت سهم ها به مهر گفت: عده ای با طرح برخی شایعات بی اساس با هدف اثر گذاری و جمع آوری سهم ها به قیمت مناسب اقدام به شایعه پراکنی در خصوص برخی تغییر و تحولات در ساختار سازمان بورس کردند که در این خصوص به سهامداران توصیه می شود، از هرگونه اقدام عجولانه پرهیز کنند.
وی به برخی از ابهامهایی که در برخی صنایع نیز وجود دارد، اشاره کرد و گفت: تمام تلاش صاحبان صنایع و سازمان بورس روشن شدن ابهامهای مطرح شده است تا با تصویب مصوبات جدید حقوق سرمایه گذاران حفظ شود.
وی درباره جریان نقدینگی در بازار گفت: نقدینگی به هیچ عنوان از بازار خارج نشده و جریان نقدینگی در بازار همچنان وجود دارد . از این حیث روندهای کاهشی شدید قطعاً مقطعی و گذراست ضمن اینکه حمایت سهامداران حقوقی که نقدینگی خوبی را در چند ماه گذشته تجهیز کرده اند، پشتیبان بازار است و هیچ گونه نگرانی در خصوص عدم نقدینگی در بازار وجود ندارد.
وی نوسان را ذات بازار سرمایه خواند و گفت: نوسانات شاخص و تغییرات قیمت ذات بازار سرمایه است. بنابراین سهامداران از ورود به صفهای خرید و فروش و معامله بر اساس شایعات و پیروی از روند عرضه و تقاضا پرهیز کنند.

تالار چرا سقوط کرد؟

 رصد دیدگاه‌های کارشناسان و خبرخوانی خبرگزاری‌ها نشان می‌دهد، سقوط بازار بورس بیش از اینکه تحت مسایل سیاسی باشد، به مسایل داخلی تالار شیشه‌ای بر می‌گردد.شاخص بورس تهران در معاملات دومین روز هفته، بزرگترین افت زمستانه خود را تجربه کرد و با افت ۷/۲ درصدی مواجه شد.

به این ترتیب ایجاد شایعاتی در خصوص تغییرات مدیران بازار سرمایه و نیز وقوع پولشویی در بورس در کنار ابهام در خصوص قیمت خوراک شرکتهای پتروشیمی سبب شد تا سرمایه گذاران برای فروش سهام در دست خود هجوم برده و شرکتها را با صف فروش مواجه کنند. البته گفته می‌شود، با احتمال حذف تحریمها و در نتیجه رشد بورس، عده‌ای با شایعه سازی عامل سقوط بورس بوده‌اند تا اقدام به خرید کنند.
در همین باره عضو شورای عالی بورس هم گفته است: روند نزولی بازار سهم ناشی از حباب نبوده، بلکه تجدید ارزیابی دارایی‌ها، ابهام در اعداد و ارقام بودجه، ابهام در نحوه هدفمندی یارانه‌ها و فضای روانی ناشی از مذاکرات بر آن اثرگذار بوده است.

*قدس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ