چرا شکلات صبحانه نوتلا سرطان زا است؟ /نان داغ شکلات داغ!

0
چند وقتی است که در سبد غذایی ایرانیان شکلات صبحانه راه پیدا کرده و در اندک زمانی توانسته طرفداران بسیاری پیدا کند. این روز ها به هر سوپرمارکت و فروشگاهی که می روید، حتما قوطی های شکلات صبحانه را می بینید که بر روی هم چیده شده و شما را وسوسه می کند که دستکم یک بار امتحانش کنید. بگذریم از اینکه هر گوشه ای را که نگاه می کنیم یک مغازۀ “نان داغ شکلات داغ!” فروشی برای ارائۀ انواع بستنی ها و محصولات شکلات صبحانه باز شده. شاید بد نباشد که بدانید اخیراً اداره سلامت مواد غذایی اروپا این محصول را سرطان زا تشخیص داده.
شکلات صبحانۀ وقتی در ایران مورد توجه بسیار واقع شد که اماکنی به نام “نوتلا بار” شروع به فروش محصولات مختلف آن کردند. این فروشگاه ها انقدر در ایران طرفدار دارد که حتی فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای آن ها اسمی در نظر گرفت و طیّ نامه‌ای به نیروی انتظامی اعلام کرد که ” نام‌گذاری این مغازه‌ها مغایر با قانون ممنوعیّت به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه است و لازم است تغییر یابد.” پیشنهاد فرهنگستان برای این مغازه ها “نان داغ شکلات داغ” بود.
نوتلا بار مضرات نوتلا مضرات روغن پالم مجله سلامت قیمت روغن پالم طرز تهیه شکلات صبحانه نوتلا روغن پالم
اداره سلامت مواد غذایی اروپا، محصولاتی را که در ترکیب آن ها از روغن پالم استفاده می شود، سرطان زا تشخیص داده و در این میان، شکلات صبحانۀ نوتلا که یکی از بزرگترین مشتریان صنعت پالم است مورد انتقاد فراوان واقع شده و بسیاری از مغازه ها و سوپرمارکت های اروپایی فروش آن را متوقف کرده اند.
در چنین شرایطی، صنعت ۴۴ میلیارد دلاری روغن پالم، که از جانب اروپا به خاطر افزایش خطر ابتلا به سرطان در تنگنا قرار گرفته، یک متحد و طرفدار در بخش خوراکی پیدا کرده است: سازندۀ نوتلا!
به گزارش رویترز، شرکت فراورده‌های قندی “فِرِرو” موضع عمومی ای در دفاع از یکی از ترکیباتی گرفته که سایر شرکت های مواد غذایی آن را تحریم کرده اند. شرکت فررو، یک کمپین تبلیغاتی برای اطمینان مردم از سالم بودن نوتلا به راه انداخته. نوتلا گل سرسبد محصولات صنعت پالم است که یک پنجم از فروش این صنعت را تشکیل می دهد.
ترکیب فندق و شکلات، یکی از شناخته شده ترین مارک های مواد غذایی ایتالیا و صبحانه محبوبِ کودکان، برای بافت روغنی و ماندگاری اش متکی بر پالم است. طبق گفتۀ فررو، جایگزین های دیگر مانند روغن آفتابگردان، می تواند ماهیت این محصول را تغییر دهد.
وینسنزو تاپلا، مدیر خرید فررو به رویترز گفت: “ساخت نوتلا بدون روغن پالم  می توند به تولید محصول فرعی دیگری به جای محصول واقعی نوتلا بیانجامد که یک گام به عقب است.” او در طول سه ماه گذشته، مکرراً این دیدگاه را در برنامه های تلویزیونی ایتالیا اعلام کرده و موجب انتقاد برخی از سیاستمداران شده است.
هر حرکتی برای تغییر روغن پالم در ترکیب این محصول، می تواند پیامد های اقتصادی ای برای شرکت فررو داشته باشد، چرا که روغن پالم تنی ۸۰۰ دلار است، در حالی که روغن آفتابگردان، تنی ۸۴۵ دلار و روغن کلزا، تنی ۹۲۰ دلار است. این دو روغن می توانند جایگزین روغن پالم شوند.
فررو در سال حدود ۱۸۵،۰۰۰ تن روغن پالم استفاده می کند؛ بنابراین تغییر این روغن با جایگزین هایش، حدود ۸ تا ۲۲ میلیون دلار برای این شرکت هزینه دارد. شرکت فررو حاضر به اظهار نظر در این رابطه نشده است.
 اداره سلامت مواد غذایی اروپا (EFSA) در ماه می اعلام کرد هنگامی که برای تصفیه روغن پالم از دمای بالای ۲۰۰ درجه سلسیوس استفاده می‌شود احتمال سرطان‌زا بودن آن نسبت به روغن‌های گیاهی دیگر بیشتر می‌شود چرا که در این دما گلیسیدول تولید می شود. البته این اداره اعلام کرد برای تشخیص میزان خطر استفاده از این روغن به تحقیقات بیشتری احتیاج است و مردم را از مصرف آن منع نکرد.
به گزارش ایندیپندنت، دکتر هل کنوتسن، رئیس contam (بخشی از اداره سلامت مواد غذایی اروپا که وظیفۀ پژوهش بر روی روغن پالم را بر عهده دارد) در ماه می گفت: ” شواهد کافی ای وجود دارد که گلیسیدول ژنوتوکسیک و سرطان زا است.”
با درز این گزارش، چندین مغازه در اروپا، از جمله بزرگترین فروشگاه زنجیره ای اروپا به نام “کوپ” فروش نوتلا را در یک اقدام احتیاطی ممنوع کردند.
اما شاید اروپایی ها، زیادی برای جان مردم ارزش قائل اند و خیلی دارند به سلامتی اهمیت می دهند. خوشمزگی شکلات صبحانه و حاشیه سود حاصل از فروش آن، می تواند ما ایرانیان را از توجه به غیر سالم بودن این محصول دور کند. اما امید است که با پیگیری وزرات بهداشت و توجه خود ایرانیان، ما نیز بررسی ای بر روی این محصول انجام دهیم و در صورتی که این محصول واقعاً موجب کاهش سلامتی مان می شود و سرطان زاست، فروش و مصرف آن را متوقف کنیم.
منبع : تابناک
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ