علی اصغر عطاریان؛ از هپکو و واگن‌سازی کوثر تا صندوق‌نسوز کاوه و تامین ماسه ریخته‌گری

0

علی‌اصغر عطاریان که مدیریت مجموعه‌های واگن‌سازی کوثر، صندوق‌نسوز کاوه، تولیدی مبارز و  تامین ماسه ریخته‌گری را نیز بر عهده دارد معتقد است از زمان خرید هپکو، بیشتر توان خود را صرف این مجموعه کرده و نتوانسته آنطور که باید، به بقیه بپردازد.

وی درباره خرید هپکو می‌گوید:« در زمان خرید هپکو، چشم‌اندازی که به ما ارائه شد، این بود که هپکو در سال اول ۱۲ میلیارد تومان، در سال دوم ۱۶ میلیارد تومان، در سال سوم ۲۳ میلیارد  تومان، در سال چهارم ۳۲ میلیارد تومان و در سال پنجم ۴۵ میلیارد تومان سود خواهد داد. به عبارت دیگر قرار بود این مجموعه ظرف پنج سال ۱۷۵ میلیارد تومان سود بدهد، اما در عمل اینگونه نشد.»

شرکت واگن پارس اراک مدت طولانی است با مشکلات متعدد دست به گریبان است که صدای اعتراض کارگران این شرکت را درآورده است. با مشخص شدن ترکیب نمایندگان استان مرکزی در مجلس دهم این شرکت مورد حمایت نمایندگان قرار گرفت. علی اکبر کریمی و سید مهدی مقدسی در نامه ای به نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار رسیدگی هر چه سریع تر به مشکلات واگن پارس شدند.

در همین اثنا که نمایندگان مردم اراک، کمیجان و خنداب مصرانه رفع مشکلات واحدهای تولیدی استان را طلب می کردند خبری در خصوص خرید واگن از کشور روسیه منتشر شد که مقدسی تهدید کرد در صورت صحت این خبر پای وزیر راه و شهرسازی را به مجلس باز می کند خبری که نعمت زاده در سفر به اراک آن را مغایر با سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و عنوان کرد: “خرید واگن باری از روسیه کم سلیقگی بود و روی ریل می‌ایستم و از ورود این واگن‌ها به کشور جلوگیری می‌کنم” هر چند بعدها مشخص شد نعمت زاده خود از واگن های باری خرید روسیه رونمایی کرده است.

در نهایت روزی ظریف میهمان نمایندگان مجلس بود تا نشان دهد دیپلماسی لبخند تنها برای طرف غربی صدق می کند در مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر نفت که در محل وزارت نفت برگزار شد قرارداد ساخت ۴۰۰ واگن به ارزش ۹۰ میلیارد تومان از محل یارانه نفت ناشی از صرفه جویی انرژی با شرکت تجارت پوشش سپاهان و واگن سازی کوثر امضاء شد و عملا شرکت واگن پارس اراک که می توانست با بستن چنین قراردادی از رکود خارج شود از صحنه کنار گذاشته شد.

نکته مهم و حائز اهمیت در مورد شرکت واگن سازی کوثر این است که مدیر عامل این شرکت که زمانی بر اساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ بلوک ۶۰ درصدی شرکت هپکو اراک را به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی ایران با کلی شائبه و ابهام خریداری کرده بود کسی نیست جز علی اصغر عطاریان.

عطاریان که به دلیل ناتوانی در پرداخت اقساط خرید شرکت هپکو چوب حراج به این شرکت زد و هپکو را  به پارکینگ بزرگی از ماشین آلات راه سازی تبدیل کرد امروز در راس شرکت واگن سازی کوثر قرارداد ساخت ۴۰۰ واگن را امضا می کند.

برای رسیدن به جواب این سوال که چگونه می شود عطاریان که شرکت هپکو را به ورطه نابودی کشاند امروز یک طرف قرارداد ساخت واگن قرار میگیرد لازم است به گذشته رجوع کنیم جایی که عطاریان پس از گذر از هفت خوان خصوصی‌سازی بر مسند اداره هپکو تکیه می‌زند و بیژن نامدار زنگنه را که امروز وزیر نفت ایران است به ریاست هیات مدیره شرکت هپکو منصوب می کند.

شرکت واگن پارس اراک که توانایی تولید سالانه ۱۰۰۰ واگن باری را دارد اسیر ترکیب ایده آل عطاریان و بیژن نامدار زنگنه شد و این سوال در اذهان نقش بست که با وجود بی توجهی دولتمردان چگونه می توان واحدهای بزرگ تولیدی همچون واگن پارس اراک را از رکود نجات داد!!

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ