علت بیماری پارکینسون چیست؟ +علائم و درمان قطعی و طب سنتی

0

دارو و درمان پارکینسون Parkinson چیست ، علت بیماری پارکینسون ، پارکینسون طب سنتی ،نام فلج ناشی از بیماری پارکینسون ، پارکینسون ارثی است؟

پارکینسون نوعی بیماری و حالت لرزش در وضعیت استراحت است که متاسفانه به لطف دنیای تکنولوژی جوانان را هم به خود مبتلا می سازد و تنها مختص سالمندان نیست.

مجله پزشکی متخصص مغز و اعصاب عمل جراحی پارکینسون طب سنتی دکتر منصور پرورش درمان پارکینسون پارکینسون طب سنتی Parkinson

پارکینسون چیست؟

پارکینسون لرزش در وضعیت استراحت است که شیوع آن بیشتر در سنین پیری است اما در جوانان هم دیده می شود شیوع آن در تمام مناطق دنیا یکسان است یعنی درصد شیوع بیماری با تغییر در منطقه خیلی فرق نمی کند بطور کلی این بیماری بر اثر از بین رفتن سلول های ترشح کننده ماده ای به نام دوپامین (که یک انتقال دهنده عصبی) است رخ می دهد. افزایش نسبت استیل کولین به دوپامین در عقده های قاعده ای مغز موجب علائم ترمور، سفتی عضلات و کندی حرکات میشود

علائم بیماری پارکینسون

پارکینسون بر اساس دو علامت یا بیشتر از چهار علامت اصلی بیماری مشخص می شود. ارتعاش و لرزش دست و پا در حالت استراحت، کندی حرکات، سختی و خشک شدن دست و پا و بدن و نداشتن تعادل این چهار علامت اصلی را تشکیل می دهند.

این علائم مخصوصاً وقتی که در یک سمت بیشتر از سمت دیگر پدیدار شود، تشخیص پارکینسن داده می شود مگر اینکه علایم دیگری همزمان وجود داشته باشد که بیماری دیگری را نمایان کند.

مجله پزشکی متخصص مغز و اعصاب عمل جراحی پارکینسون طب سنتی دکتر منصور پرورش درمان پارکینسون پارکینسون طب سنتی Parkinson

راههای پیشگیری از پارکینسون

بهترین راههای پیشگیری از بیماری پارکینسون در دو بخش تغذیه و ورزش می گنجد. انجام حرکات ورزشی ساده به صورت مرتب بدن را از ابتلا به این حالات دور می کند. مصرف برخی از مواد غذایی به خصوص میوه و سبزیجات سد محکمی در برابر ابتلا به بیماری پارکینسون است که بهترین انها شامل:

زعفران

مصرف مداوم زعفران می تواند به درمان بیماری پارکینسون و سایر مشکلات عصبی کمک کند. مصرف زعفران در دوران جوانی می تواند مانع از بروز بیماری های اعصاب، آلزایمر و پارکینسون در سنین بالا شود و مصرف متعادل آن در رژیم های غذایی توصیه می شود.

 

تاثیر بی نظیر مصرف چای سبز برای درمان پارکینسون

چای سبز 

اگر می خواهید که همیشه مغزتان سالم بماند چای سبز را دریابید. توصیه می کنیم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری پارکینسون از مصرف این چای غافل نشوید. حتی افرادی که قبلاً به این بیماری دچار شده اند نیز حتماً چای سبز بنوشند

قهوه ممنوع!

قهوه باعث تولید اسید معده می شود و مصرف زیاد آن باعث آسیب مخاط روده ها می شود. متأسفانه بیماران پارکینسونی به هلیکوباکترپیلوری حساس تر هستند. این باکتری به سیستم گوارشی و برخی از بخش های مغز آسیب وارد می کند. برای همین توصیه می کنیم که در مصرف قهوه زیاده روی نکنند.

تا می توانید میوه و سبزیجات مصرف کنید

رژیم های غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات فرآیند نابودی نرون ها یا همان سلول های عصبی را مهار می کنند. از آنجایی که میوه و سبزیجات سرشار از فیبرها هستند می توانند با یبوست نیز مقابله کنند. متأسفانه ۶۰ تا ۸۰ درصد مبتلایان به پارکینسون از مشکل یبوست رنج می برند. توجه داشته باشید که مصرف میوه و سبزیجات فراوان برای پیشگیری از این بیماری هم موثر است. نتایج یک پژوهش آمریکایی که به مدت ۲۴ سال روی ۷۰۰۰ نفر انجام شد نشان می دهد افرادی که روزانه کمتر از یک بار مدفوع کرده اند چهار برابر بیشتر از افراد دیگر در معرض بیماری پارکینسون قرارگرفته اند. در نهایت باید بگوییم که کاهش مصرف گوشت قرمز تاثیر پیشگیرانه ای در ابتلا به بیماری های عصبی مانند پارکینسون دارد. اما با این حال باید حواستان باشد که دچار کمبود مواد معدنی، ویتامین ها به خصوص زینک و ویتامین B12 نشوید.

درمان طبیعی و خانگی پارکینسون

درمان های خانگی بیماری پارکینسون همانگونه که مشخص است مربوط به مصرف میوه ها و مواد غذایی مناسب است که طبق توصیه پزشکان شامل:

 

تاثیر بینظیر مصرف این میوه ها در پیشگیری از پارکینسون

 

 میوه های قرمز

دانشمندان ثابت کرده اند افرادی که به طور مرتب میوه های قرمز مصرف می کنند به میزان ۴۰ درصد کمتر در معرض بیماری های مغزی مانند پارکینسون قرار می گیرند. توت فرنگی، مورد صحرایی، تمشک، شاه توت، قره قاط، زغال اخته بیماری فوق العاده است. ترکیب این میوه ها تاثیر بیشتری دارد و از ابتلا به پارکینسون پیشگیری می کنند.

 گردو

گردو بهترین منبع منگنز ، مس ، منیزیم ، فسفر ، روی ، آهن ، کلسیم و سلنیوم است. به همین خاطر مصرف آن موجب افزایش قابلیت ارتجاعی رگ های بدن می شود و برای افزایش قدرت ذهن، هوش مفید و تنگی نفس مفید است.

 ماست

خوردن ماست می تواند برای افراد مبتلا به پارکینسون مفید باشد.  به خاطر اینکه ماست حاوی میکروارگانیسم هایی است که می تواند با هلیکوباکترپیلوری مقابله کند. این باکتری باعث بروز عفونت های معده می شود که بیماران پارکینسونی نسبت به آن ها بسیار حساس اند.

 

دارچین و فواید آن در جلوگیری از بیماری ها

 

دارچین

دانشمندان می گویند:دارچین منبعی از یک ماده شیمیایی است که می تواند پیشرفت بیماری پارکینسون را متوقف کند.

به گزارش هلث، محققان مرکز پزشکی دانشگاه راش آمریکا با مطالعه بر روی موش ها متوجه شدند که این ماده شیمیایی زمانی که وارد مغز آنها می شود، کاهش پروتیین هایی که به محافظت از سلول ها، نرون ها و تقویت موتور حرکتی کمک می کند متوقف می ساز

مرکبات

به گفته این متخصصان، توت ها میوه های مرکب مثل پرتقال و نیز شکلات ها حاوی ترکیباتی موسوم به فلاوونوئیدها هستند که به نظر می رسد این ترکیبات خطر بروز پارکینسون را کاهش می دهند و مبتلایان به پارکینسون برای پیشگیری از پیشرفت این بیماری بایستی از مرکبات استفاده کنند.

مجله پزشکی متخصص مغز و اعصاب عمل جراحی پارکینسون طب سنتی دکتر منصور پرورش درمان پارکینسون پارکینسون طب سنتی Parkinson

چه کسانی در معرض «پارکینسون» هستند؟

یک متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه به طور معمول علایم پارکینسون ابتدا در یک سمت بدن پدیدار می‌شوند و با گذشت زمان به سمت دیگر هم راه پیدا می‌کنند، گفت: اگر دو علامت یا بیشتر (در یک سمت بیشتر از سمت دیگر) در فردی دیده شود، تشخیص پارکینسون داده می‌شود.

دکتر داریوش نسبی گفت: بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی تدریجی است که در اثر کاهش سلول‌های مغزی تولیدکننده دوپامین‌ به وجود می‌آید. نبود این سلول‌ها منجر به از دست دادن کنترل ماهیچه‌های صاف و لرز‌ش‌های غیرقابل کنترل می‌شود.

وی یادآور شد: بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی، علایم بیماری را مربوط به تغییرات افزایش سن می‌دانند. به عنوان مثال لرزش را به پیری، سفت شدن عضلات را به آرتروز، حالت قوز و خمیدگی را به پوکی استخوان ربط می‌دهند. نکته قابل توجه این است که به طور معمول علایم پارکینسون ابتدا در یک سمت بدن پدیدار می‌شوند و با گذشت زمان به سمت دیگر هم راه پیدا می‌کند. بنابراین اگر دو علامت یا بیشتر (در یک سمت بیشتر از سمت دیگر) در فردی دیده شود، تشخیص پارکینسون داده می‌شود؛ مگر اینکه علایم دیگری همزمان وجود داشته باشد که بیماری دیگری را مطرح کند. در هر حال برای تشخیص باید به پزشک مراجعه شود.

نسبی علایم شایع بیماری را لرزش، سفتی عضلات، غیرطبیعی بودن قامت (خمیده)، بی‌نظمی حرکات بدن، راه رفتن نامتناسب به حالتی که پاها به زمین کشیده می‌شوند که فاصله پاها نسبت به هم بیشتر از حالت طبیعی است، دانست و گفت: مشکل در سخن گفتن، تغییرات صدا (ضعیف و بم)، از بین رفتن حالت طبیعی چهره (ثابت شدن صورت یا خیرگی چشم)، اختلال در جویدن و بلع، آبریزش دهان، افسردگی، عصبی بودن، مشکلات در به خاطر سپردن یا به یادآوردن اطلاعات جدید از دیگر علایم بیماری است.

این متخصص مغز و اعصاب تاکید کرد: این بیماری با چهار علامت اصلی مشخص می‌شود که به صورت ارتعاش دست و پا در حالت استراحت (لرزش بیمار همزمان با ارتعاش دست و پا در حالت استراحت)، آرام شدن و کندی حرکات، سختی حرکت و خشک شدن دست، پا و بدن و نداشتن تعادل بروز می‌کند.

وی تصریح کرد: تشخیص بیماری به طور معمول مبتنی بر معاینه فیزیکی است، اما بررسی‌های طبی و اسکن مغز نیز برای اطمینان از عدم وجود بیماری‌های دیگر و رد سایر اختلالات انجام می‌شود.

نسبی افزود: غربالگری حس بویایی نیز می‌تواند به تشخیص زودهنگام بیماری پارکینسون قبل از ظهور علایم حرکتی این بیماری کمک کند. یک تحقیق جدید نشان می‌دهد مردانی که کمترین قدرت بویایی را داشتند ۲.۵ برابر کسانی که قویترین حس بویایی را داشتند به پارکینسون مبتلا شدند. بنابراین اختلال یا از دست دادن حس بویایی پیش نشانگر پارکینسون است و می‌تواند بیماری را از چندین سال قبل پیش بینی کند. این موضوع برای توقف یا کند کردن پیشرفت بیماری اهمیت زیادی دارد.

این متخصص مغز و اعصاب یادآور شد: این بیماری اغلب در سنین ۵۰ تا ۷۰ سالگی ایجاد می‌شود و میزان شیوع آن در مردان بیشتر از زنان است. با این حال ابتلای به این بیماری در سنین پایین‌تر نیز گزارش شده است. پارکینسون یک اختلال حرکتی است که بر اثر نابودی برخی سلول‌های مغزی بروز می‌کند. افراد مبتلا دچار لرزش می‌شوند، اما این بیماری غیرقابل علاج می‌تواند به فلج و در نهایت مرگ نیز منجر شود.

نسبی با اشاره به اینکه علت بیماری پارکینسون معلوم نیست، گفت: مطالعات اخیر نشان داده‌اند که عوامل ژنتیکی و محیطی از قبیل سابقه فامیلی مثبت، جنسیت مذکر، ضربه به سر، تماس با آلاینده‌ها (به ویژه حشره کش‌ها و آلودگی هوا)، آسیب مغزی، رژیم‌های غذایی حاوی مقادیر بالای چربی‌های اشباع نشده، کمبود اسیدفولیک و ویتامین ‌D و B12، دیابت، استفاده از آب چاه یا مصرف ترکیبات آفت‌کش، استرس و شیوه نوین زندگی در بروز این بیماری موثرند.

وی با تاکید بر اینکه با حذف یا کاهش عوامل خطرساز در طول زندگی، تغییر سبک زندگی و تغذیه سالم می‌توان به پیشگیری از ابتلا به این بیماری کمک کرد، گفت: ۵۰ تا ۸۰ درصد موارد پارکینسون به دمانس (اختلال در مهارت‌های ذهنی و عملکردی، از دست دادن حافظه و سایر توانایی‌های شناختی) مبتلا می‌شوند، اما متاسفانه تاکنون درمانی برای این بیماری یافت نشده و درمان‌های موجود به منظور کاهش علایم، کنترل بیماری، جلوگیری از ناتوان شدن و از کار افتادگی بیمار مبتلا انجام می‌پذیرد.

نسبی در پایان گفت: از آنجا که خطر ابتلا به پارکینسون در افرادی که با سموم آفت‌کش در ارتباط هستند، بالاست، کشاورزان بیشتر در معرض ابتلا به پارکینسون هستند.

چندین درمان خیلی موثر برای بیماری پارکینسون وجود دارد که مهم‌ترین و اصلی‌ترین آنها، لوودوپا است که در بدن تبدیل به دوپامین شده و اکثرعلائم بیماری را کنترل می‌کند.

این متخصص مغز و اعصاب اضافه کرد: داروهای دیگری هم در همین راستا با هدف تقویت دوپامین مغز وجود دارد که موثر است. در سه دهه اخیر جراحی برای بیماری پارکینسون وجود دارد که علائم را بهبود می‌بخشد و خوشبختانه در کشور ما هم در بیمارستان حضرت رسول (ص) و دانشگاه علوم پزشکی ایران این جراحی از حدود سال ۱۳۸۴ آغاز شده و تاکنون نزدیک به ۲۰۰ بیمار مبتلا به پارکینسون تحت این عمل جراحی قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه این عمل جراحی در دنیا کاملا مورد تایید است و بیش از ۱۰۰ هزار بیمار در دنیا از این جراحی بهره برده‌اند، گفت: با درمان‌های دارویی و جراحی بیماری پارکینسون که خوشبختانه در ایران هم وجود دارد، طول عمر بیماران و کیفیت زندگی آنها بهبود قابل توجهی پیدا کرده است.

او درباره نقش سلول‌های بنیادی در درمان پارکینسون گفت: درمان با سلول‌های بنیادی دربیماری‌های مغز و اعصاب هنوز در مراحل بسیار ابتدایی قرار دارد و در مورد بیماری پارکینسون هم مطالعات محدودی انجام شده است، اما هنوز تاثیر آن به صورت قطعی ثابت نشده است. توصیه می‌کنم بیماران به پزشک متخصص مغز و اعصابی که تحت درمانش هستند اعتماد داشته باشند و همینطور از مراکز دانشگاهی، درباره درمان‌های جدید کسب اطلاع کنند.

کتر منصور پرورش- جراح مغز و اعصاب و دکتر غلامعلی شهیدی – متخصص مغز و اعصاب موفق شدند ۷۰ بیمار مبتلا به پارکینسون و نوعی بیماری عصبی – عضلانی مرسوم به دیستونی را با موفقیت بیش از ۸۰ درصد در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران درمان کنند.

دکتر منصور پرورش جراح مغز و اعصاب در تشریح این روش درمانی گفت: با بهره گیری از نوعی دستگاه که شامل باطری و الکترودهای بسیار ظریف است می توان از طریق ارزیابی مغزی با روش استریوتاکتیک الکترود مورد نظر را در ناحیه ای از مغز که موجب بروز اختلالات پارکینسون و یا دیستونی شده است، قرار داد.

وی با بیان اینکه انجام این روش درمانی در سه جلسه متوالی با استفاده از MRI و ارزیابی های نرم افزاری مغز مقدور خواهد بود، افزود: بیمار در روز اول برای قرار دادن الکترود ارزیابی شده، در روز دوم با بستن تجهیزات استریو تاکسی روی سر بیمار مسیر قرار گرفتن الکترودها شناسایی می شود و در روز سوم از طریق سوراخ یک سانتی روی ناحیه مشخص شده جمجمه، الکترود که مسیر هدایت آن نیز از پیش تعیین شده است به هسته مغز انتقال می یابد.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: تمامی مراحل در شرایط کاملاً ارزیابی شده و با محاسبات ویژه انجام می گیرد تا بدون آسیب به نقاط حساس مغز، الکترود که نقش انتقال جریان الکتریکی ضعیف از باطری به هسته مغز را دارد، در نقطه درمانی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باطری زیر پوست بالای سینه جای می گیرد، گفت: به محض برقراری جریان باطری، تمامی حرکات لرزش در بیمار مبتلا به پارکینسون، همچنین انقباضات شدید عضلات در بیماران مبتلا به دیستونی قطع خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ