گروه ملی صنعتی فولاد ایران در آستانه ورشکستی

0
گروه ملی صنعتی فولاد ایران واقع در شهر اهواز با بیش از ۵۰ سال سابقه نخستین تولید کننده محصولات نوردی میلگرد و تیرآهن و همچنین تنها تولید کننده لوله بدون درز در ایران می باشد که ظرفیت تولید بیش از یک میلیون تن فولاد نورد شده با کیفیت بالا را داراست. این مجموعه بیش از ۳۰۰۰ پرسنل دارد و می توان گفت منبع ارتزاق بیش از ۱۰۰۰۰ نفر بطور مستقیم و غیرمستقیم می باشد که برای نخستین بار طی ۵۰ سال اخیر بیش از سه ماه است حقوق پرسنل را پرداخت نکرده است.
قسمتی از مشکلات این مجموعه بزرگ که جزو ۵ مجموعه بزرگ صنعتی استان خوزستان و بزرگترین تولید کننده میلگرد ایران در سالهای پیشین و همچنین برندی شناخته شده در کشورهایی نظیر عراق می باشد، مربوط به بلاتکلیفی مالکیت این مجموعه بزرگ است که بین دادستانی و بانک ملی و خانواده امیر منصور آریا متهم فساد ۳۰۰۰ میلیارد تومانی کشمکش می باشد. قسمتی دیگر اما ضعف مدیریتی و دودستگی قدرت مابین مدیران منصوب از طرف بانک ملی و مدیران داخلی منصوب و یا منسوب از طرف امیرمنصور و دادستانی می باشد.
اما دود این کشمکش ها و ضعف های مدیریتی و خلاهای قانونی به چشم کارگران و مهندسانی می رود که در گرمای ۶۰ درجه اهواز کار می کنند تا همچون وضع کنونی شرمندهء خانواده خود نشوند. برخی از پرسنل دارای فرزند یا وابستهء بیمار هستند و شرایط کنونی باعث تشدید بحران در خانواده های این افراد شده است. کارگرانی که عمدتا یک تا دوسال بیشتر از قراردادی شدنشان نمی گذرد و با کم شدن ساعت اضافه کار و حذف مزایا و تعویق در پرداخت حقوق به سختی قادر به ادامهء زندگی شرافتمندانه هستند. از پرسنل تازه استخدام هم جوانان مجرد و یا تازه متاهلی هستند که زیر بار مشکلات کمر خم کرده اند. با این وضع موجود دامنهء بحران به سطوح مهندسین و پرسنل رده بالای این مجموعه هم رسیده است.
جای بسیار بسیار تاسف است که مجموعه ای با چنین ظرفیت تولیدی و مشتری های دست به نقد و بازار نسبتا خوب که می تواند با استفاده از ۱۰ درصد ظرفیت تولیدی، حقوق و مطالبات پرسنل خود را بدهد، اینچنین دچار بازی های سیاسی، بوروکراسی های قانونی و بی سر و سامانی شده است. گو که در این مجموعه، در این شهر و در این استان هیچ مدیر توانمند و مدبری پیدا نمی شود که به داد کارگران و زحمتکشان گروه ملی فولاد برسد.
لذا خواهشمند است با انعکاس خبری این مشکل از طریق رسانه ای، از فاجعه های نه چندان دور از انتظار آینده جلوگیری و کمکی به چرخاندن چرخ این مجموعه بزرگ صنعتی بکنید.

عبدالناصر همتی در حاشیه نشست بررسی واگذاری سهام گروه ملی صنعتی فولاد ایران در جمع خبرنگاران اظهارکرد:  بانک ملی ایران مجبور است به دلیل بدهی‌های گروه ملی صنعتی فولاد ایران سهام این کارخانه را بر دارد و ما اجازه نمی‌دهیم کارخانه‌ای با این عظمت و ۳۵۰۰ نیروی شاغل دچار مشکل شود. با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهیم، امیدواریم بتوانیم هر چه سریعتر کارخانه را احیاء و ظرفیت تولید آن را جهت بهره‌وری بیشتر بالا ببریم و مجموعه کاملی را به اقتصاد کشور تحویل دهیم.

همتی با بیان اینکه تا ۲۵ خردادماه قیمت واگذاری گروه ملی صنعتی فولاد ایران اعلام می‌شود، خاطرنشان کرد: بر اساس حکم قضایی پرونده، میزان مطالبات بانک ملی حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و قیمت کارخانه به هر میزان تعیین شود، از این طلب کسر می‌شود و باقیمانده طلب بانک ملی از دیگر اموال در اختیار دادستانی اخذ خواهد شد.

یکی از نیروهای شرکت گروه ملی فولاد خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز با بیان علت تجمع‌های متوالی در طول هفته و ماه اخیر اظهارداشت:گروه ملی در سال ۸۹  برای نخستین بار یک رکورد کشوری در تولید دارد اما متاسفانه از شهریور ماه امسال  تا کنون شرکت حقوق و مزایای پرسنل و کارگران خود را پرداخت نکرده است.

وی افزود: شرکت تعیین و تکلیف نشده است و مشخص نیست که مالکیت شرکت بر عهده چه دستگاهی قرار دارد. از زمانی که شرکت فولاد تصمیم به خصوصی‌سازی گرفت و بعدها اختلاس‌ ۳هزار میلیاردی در این شرکت انجام شد؛ شرکت به دادستانی تحویل داده شد.

نیروی کارگر شرکت گروه ملی فولاد خوزستان با بیان اینکه هیچ آینده مشخصی برای شرکت و پرسنل وجود ندارد، گفت: شرکت تا کنون پول بیمه کارکنان را پرداخت نکرده و دفترچه‌های بیمه قابلیت تجدید ندارند، تعداد زیادی از نیروهای شرکت برای خرید خانه و یا سایر نیازهای زندگی وام‌های سنگینی را گرفتند اما به دلیل دریافت نکردن حقوق در طول این مدت با برگشت خوردن چک‌ها و اخطاریه بانکی مواجه شدند.

وضعیت شغلی پرسنل گروه ملی در هاله‌ای از ابهام است

وی با بیان اینکه وضعیت حال و آینده زندگی نیروهای شرکت گروه ملی فولاد در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است، عنوان‌کرد: از ترس اخراج حاضر نیستیم به اداره کار مراجعه کنیم و از طریق مراجع قانونی این حق مغفول مانده خودمان را بگیریم.

کارگر شرکت گروه ملی فولاد خوزستان افزود: با تجمع جلوی درب دفتر مدیرعامل به نتیجه‌ای نمی‌رسیم زیرا ایشان تنها حرفی که به ما می‌زنند این است که می‌گویند باید انتقال سهام انجام شود و قول‌هایی می‌دهند اما سر قول‌هایشان نمی‌ماند و آن‌ها به وعده تبدیل می‎‌شوند.

اسامی بدهکاران کلان بانکی اختلاس بانک ملی اخبار گروه ملی صنعتی فولاد ایران اخبار اهواز

وی عنوان‌کرد: شرکت در اختیار دادگستری است  و قرار  شد بانک به اندازه مطالبات از سهام شرکت بردارد اما مدیر عامل می‌گوید انتقال سهام انجام نشده و تا زمانی که وضعیت انقال سهام مشخص نشود سرمایه‌گذار حاضر به سرمایه‌گذاری در شرکت نیست.

نیروی کارگر شرکت گروه ملی فولاد خوزستان  با بیان اینکه سرمایه‌ای در گردش وجود ندارد و نیروها نیز به صورت کارمزدی مشغول تولید هستند، بیان‌کرد: یکی از مدیران بانک ملی که از تهران می‌آید  گفت تا یک ماه آینده تکلیف مشخص می‌شود و مدیرعامل نیز گفته است هر موقع پولی دستمان را گرفت حقوق شما را  پرداخت می‌کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ