رشد چراغ خاموش سهام گروه لاستیکی

0

ساتین : در نیمه دوم سال ۹۱ همزمان با تشدید بحران ارزی در کشور یکی از محصولاتی که با شیب بسیار بالایی افزایش قیمت را تجربه نمود محصولات لاستیک و پلاستیک بود که این موضوع افزایش قابل توجه درآمد تولیدکنندگان این محصول که نام بزرگان آن در تابلوی بورس اوراق بهادرا نیز دیده می شد را موجب گشت.

به گزارش بورس نیوز، از آنجا که بخشی از نیاز کشور به محصولاتی همچون تایر اتومبیل بصورت وارداتی نیز تأمین می شد با گران شدن نرخ ارزهای معتبر به تبع محصولات وارداتی این گروه نیز با رشد قیمت مواجه شد این عامل نیز در تشدید توجه مصرف کنندگان به محصولات تولید داخل و رونق بیشتر کسب و کار تولید کنندگان داخلی بسیار مؤثر بود.

گفتنی است عواملی که به آن اشاره شد باعث شد که میانگین بازدهی این گروه در سال ۹۱ به ۸۰ درصد برسد که با توجه به روال سابق این گروه و حتی میانگین بازار رقم بسیار خوبی محسوب می شد. خاطر نشان می شود که اکثر نمادهای این گروه در مدت مذکور با تعدیل پیش بینی سود مواجه بودند.

اما هرچه از سال ۹۲می گذرد علی رغم اینکه بسیاری از بزرگان بورسی توانسته بودند نظر فعالان بازار سرمایه را به خود جلب کنند این گروه چرغ خاموش حرکت کرد و میانگین بازدهی این گروه در سال جاری و تا این مقطع به عدد ۲۴۳ درصد رسیده که هم نسبت به بازدهی سال گذشته و هم نسبت به میانگین بازدهی کل بازار که در حال حاضر رقمی بیش از ۲۰۰ درصد می باشد عملکرد بسیار خوبی محسوب می شود. خاطر نشان می شود شرکت های فعال در زمینه تولید تایر نیز به میانگین بازدهی ۲۸۹ درصدی دست یافته اند.

به گزارش بورس نیوز، به لحاظ حجم معاملاتی نیز این گروه در مقایسه با سال گذشته از روند بهتری برخوردار است به نحوی که در ۱۵نماد گروه لاستیک و پلاستیک در سال جاری ۷۲۲ میلیون سهم مورد معامله قرار گرفته در حالی که این رقم برای مدت مشابه سال گذشته ۲۵۶ میلیون سهم گزارش شد. اما در مجموع با مقایسه با حجم کل معاملات بورسی این ارقام چندان قابل توجه نیست. بنابراین انتظار می رود که رتبه نقدشوندگی در این گروه چندان مطلوب نباشد و آمار نشان می دهد که بهترین رتبه نقدشوندگی در این گروه ۹۷ است. همچنین باید توجه داشت ارزش کل بازار این گروه نیز حتی از نیم درصد کمتر است.

نگاهی به ترکیب خریداران این گروه نیز قابل توجه است چنانکه تنها ۱۴درصد از خریدها در این گروه توسط حقوقی ها انجام شده و به تبع حجم عمده ای از معاملات در گروه مذکور به دست حقیقی ها صورت گرفته است. شاید بتوان گفت نوسانگیرها توجه ویژه ای به این گروه داشته اند.

در پایان گفتنی است با نگاهی به گزارش های دوره ای شرکت ها این گروه می توان گفت اکثر آنها توانسته اند به پیش بینی های خود کما بیش دست یابند و از این زاویه نگرانی عمده ای متوجه آنها نیست. بخصوص در طبقه تولید تایر اتومبیل شرایط بسیار بهترگزارش می شود. ولی در طبقه محصولات پلاستیکی که عمدتاً تولیدکننده قطعات اتومبیل می باشند و با خودرو سازان درگیر می باشند شرایط چندان مساعد نیست. نکته جالب توجه اینکه در حالی که در برخی از نمادهای این گروه نرخ افزایش درآمد بسیار بیشتر از نرخ رشد تولید بوده و این نشان می دهد افزایش قیمت ها باعث رشد حاشیه سود آنها شده است

مشکلی که متوجه این گروه می تواند باشد افزایش هزینه ها تامین مواد اولیه می باشد که در سال جاری بیشتر نمایان است چراکه در سال گذشته بطور قطع متوسط هزینه های تولید از سال جاری به خاطر مسایل ارزی بیشتر بوده است. ولی در مجوع باید گفت شرایط در این گروه بخصوص لاستیکی ها آرام و روبه پیشرفت است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ