صاحب و سازنده ساختمان پلاسکو کیست؟ +عکس

18

ساختمان پلاسکو، ساختمانی در ضلع شرقی چهارراه استانبول، تهران بود. از این ساختمان ۱۷ طبقه به‌عنوان اولین ساختمان مرتفع و مُدرن ایران یاد می‌شد. این ساختمان که در سال ۱۳۳۹ ساخته شده بود پس از ۵۶ سال، در ۳۰ دی ۱۳۹۵ بر اثر آتش‌سوزی فرو ریخت.

یهودیان در ایران نفوذ یهودیان ساختمان پلاسکو بیوگرافی حبیب الله القانیان آتش سوزی ساختمان پلاسکو

ساختمان پلاسکو توسط حبیب‌الله القانیان، مالک شرکت پلاسکو، بزرگترین کارخانجات صنایع پلاستیک‌سازی ایران، ساخته‌شد. گفته می‌شد که آیت‌الله طالقانی در مخالفت با ساخته‌شدن بلندترین ساختمان تهران توسط یهودیان ابراز مخالفت و نارضایتی کرده‌بود.

یهودیان در ایران نفوذ یهودیان ساختمان پلاسکو بیوگرافی حبیب الله القانیان آتش سوزی ساختمان پلاسکویهودیان در ایران نفوذ یهودیان ساختمان پلاسکو بیوگرافی حبیب الله القانیان آتش سوزی ساختمان پلاسکو

آتش‌سوزی و ریزش کامل ساختمان پلاسکو

طبقات ۸ و ۹ این ساختمان بیشتر شامل واحدهای تولیدی لباس بودند که در شیفت شب هم به کار می‌پرداختند. آتش‌سوزی از ساعت ۷:۰۹ روز ۳۰ دی ۱۳۹۵ از همین طبقات آغاز شد. پس از نشاندن نسبی آتش در ساعات اولیه، تعدادی از مغازه‌داران این پاساژ برای خارج کردن کالاهای خود به داخل هجوم بردند. همچنین تعداد قابل توجهی آتش‌نشان در آن هنگام در ساختمان حضور داشتند. در این هنگام ساختمان شروع به ریزش کرد. برآوردهای اولیه حاکی از احتمال حضور ۳۰۰ تن در هنگام ریزش ساختمان است. هنوز آمار دقیقی از کشته‌شدگان ارائه نشده است. پس از ۴ ساعت کل ساختمان فرو ریخت.

یهودیان در ایران نفوذ یهودیان ساختمان پلاسکو بیوگرافی حبیب الله القانیان آتش سوزی ساختمان پلاسکو

حبیب‌الله اِلقانیان  (۱۲۸۸-۱۳۵۸) سرمایه‌دار بزرگ یهودی بود.

القانیان یکی از نخستین غیر نظامیان و نخستین یهودی اعدامی پس از انقلاب بود. وی در روز ۲۷ بهمن ۱۳۵۷ در تهران بازداشت شد و در بهار ۱۳۵۸ در زندان قصر، اعدام شد.

یهودیان در ایران نفوذ یهودیان ساختمان پلاسکو بیوگرافی حبیب الله القانیان آتش سوزی ساختمان پلاسکو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 18 )
  1. حامد می گوید

    صاحب اصلی این ساختمان بعد از انقلاب ۵۷ به طور ناجوانمردانه ای اعدام شد و این هم نتیجه و آه خانواده ایشان بود.
    این ساختمان به بنیاد مستزعفان داده شده بود و همین بنیاد … مسئول این حادثه است.

    1. فاطمه می گوید

      ناجوانمردانه؟جرم طرف ثابت شده.از کی تاحالا اعدام ب جرم جاسوسی ناجوانمردانس؟

    2. iman می گوید

      جناب محترم اول ببین در مورد کی داری صحبت میکنی بعد بگو ناجوانمردانه اون یه آشغال و مفسد فی الارض بوده هم دست نتانیاهو تو از اونایی هستی که ضد انقلابی هستی معلومه چون حرف مفت میزنی جرمی بزرگتر از جاسوسی واسه آمریکا؟

    3. اا می گوید

      یهودی ها بزرگ ترین دشمن مسلمانان بوده اند و هرچی بدبختی ما تا الان کشیدیم مقصرش شما ها هستید ناجوانمردانه ! مظاوم نمایی روش قدیمی یهود است این رو تمام دنیا می داند به همین خاطر به یهود در اروپا موش های کثیف می گفتند .

  2. سمیه می گوید

    سلام. آیت الله طالقانی حق داشت مخالفت کنه… آه خانواده اون اعدامی هم به شما طرفداراش بگیره…..چرا جون آتشنشان کشورم….

  3. علی می گوید

    خواهشا کورکورانه چیزی ننویسید!!! منطقی صحبت کنیم و ب دور از هرگونه جانب داری !!
    مسئولیت این فاجعه رو ک نمیشه گردن یه آدمی که سی سال پیش مرده انداخت!!! اینطور که شما نوشتید امسئولیتش با اون شخصیه ک سی سال پیش مرده :))) مسئولیت این فاجعه ب عهده مالکین حال حاضر مجتمع هستش ! این دیگه خیییییلی تابلوه :)))

  4. شهاب می گوید

    همه چیه زمان ثابت میکنه خداش گرفتشون….به چه گناهی اعدامش کردند

  5. الي می گوید

    ای برادر!
    ای دوست!
    ای هموطن!
    وقتی به ماه رسیدی تاریخ قتل عام گل هارا بنویس

    آتش نشان تسلیت

  6. مانی می گوید

    بادرود : بعضی اوقات که به چنین مواردی برخورد میکنم از ایرانی بودن خودم پشیمون میشم.واقعاً مردمانی با سطح فکر پایین و عقب مانده داریم! به کجا میریم. ( مقصر اصلی ۷۵ میلیون ایرانی هستند . شهرداری چکار کرد ؟ اگر از ۳ سال قبل مطلع بود چرا پلمپ نکرد ؟ دیگر سازمانها چطور ؟ و مردم چرا اعتراض نکردند؟)
    جواب : چون در تمامی این سازمانها عضوی از خانواده ۷۵ میلیون حضور دارند، که در چنین مواقعی با گرفتن رشوه از مشکلات چشم پوشی میکنند! آیا زمانی که عضوی از خانواده شما چنین پولی را وارد زندگی شما میکند به وی هشدار می دهید . یا نه ، با آن پول خوشگذرانی کرده و خود نمایی میکنید! و در چنین زمانی دنبال مقصر هستید . پس مقصر اصلی ۷۵ میلیون ایرانی هستند. اگر مردم خودشان را اصلاح کنند همه چیز درست میشود . شوربختانه توقع ما این است که همه مشکلات توسط دولت برطرف گردد و خودمان تلاشی نکنیم.

  7. فرزاد می گوید

    مقصر اصلی بنیاد مستضعفانه که این ساختمان را قصب کرده وفقط پول سرقفلی ان را میگیرن … این حادثه برای ایران چیزی کمتر از حادثه ١١ سپتامبر نداشت

  8. میلان می گوید

    إِنَّ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوالَ الْیَتامى‏ ظُلْماً إِنَّما یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ ناراً وَ سَیَصْلَوْنَ سَعِیراً «۱».
    به تردید کسانى که اموال یتیمان را به ستم میخورند، فقط در شکم خود آتش میخورند و به زودى در آتش فروزان در آیند.

  9. یاس می گوید

    چرت نگو بابا برو دهنت بو شیر میده بلد نیستی حرف بزنی حرف نزن فهمیدی اینو از من داشته باش

  10. الی می گوید

    موندم اگه یهودی بوده اسمش حبیب الله بودههههههه…..

    1. لیلا می گوید

      اسمش حبیب بوده نه حبیب الله

  11. ناشناس می گوید

    فقط باید گفت جای تاسف است

  12. مینا می گوید

    درست است که تو کشور اسلامی زندگی میکنیم ولی دلیل نمیشه جلوی ساخت برج از سوی غیرمسلمانان هم وطن مانند یهودیان یا مسیحیان یا زرتشتیان و غیره را بگیریم باید قبول کنیم آنها هم مثل ما در این کشور حق دارند و هم وطن ما هستند دلیل نمیشود که به خاطر دین کسی به او اتهام جاسوسی زد. چون در این نظام قضاوتهای نادرست زیاد دیده ام، چندان به این قضاوتهای اعتمادی ندارم

  13. mjk می گوید

    جهان هرچی داره از اکتشافات دانشمندان یهودی و امریکایی داره

  14. مهدی می گوید

    با سلام آدم باید بیطرف قضاوت کنه کور کورانه صحیح نیست ساختمان مال ۵۴ سال پیش بوده وفاقد آب فشان خودکار مقضر اصلی ببینید کیه چون اسکلت تمام فلزی و آلومینیومی بوده با حرارت بالا اکثر قطعاتی که آلومینیوم بوده و بیشتر مغازه ها پوشاک درنتیجه حرارت بیشتر وستونهای آهنی فروریخته