موانعی که خلاقیت شما را نابود می کند و باید از آن دوری کنید

0
برای خلاقیت بیشتر لازم است علاوه بر تمرین های ذهنی و مغزی موانع نابودکننده خلاقیت هم بشناسید. در این نوشتار ۵ چیز که نابودکننده خلاقیت شما است را معرفی می کنیم که باید از آنها دوری کنید.
همه ما این موقعیت را تجربه کرده‌ایم: در حالی که به کرسر چشمک زن در صفحه نمایشی سفید و درخشان زل زده‌اید احساس می‌کنید که مغز شما کاملاً مشابه صفحه وورد پیش‌رویتان کاملاً خالی است! خلاقیت می‌تواند فرار باشد، به صورت غیر منتظره‌ای بیاید و درست آن زمانی که بیشترین نیاز را به آن دارید برود. زمان‌هایی که دچار بن‌بست خلاقیت می‌شوید می‌تواند ناامیدکننده باشد ولی نباید بنشینید و منتظر باشید تا شگفت‌زدگی باعث شود دوباره الهام بگیرید. خیلی ساده می‌توان گفت که مطلع بودن از آنچه که ممکن است جلوی خلاقیت شما را بگیرد می‌تواند کمک کند تا شما از موانع عبور کنید.
موانع خلاقیت راه های ایجاد خلاقیت راز موفقیت آموزش خلاقیت
در ادامه ۵ چیز که نابودکننده خلاقیت شما است و باید از آن دوری کنید آمده است:
۱. از شکست می‌ترسید
ایده‌آل گرایی و ترس از شکست معمولاً دست در دست هم دارند و هر دو می‌توانند شما را از ادامه انجام یک پروژه خلاقانه و حتی شروع آن بازدارد. وقتی به دنبال ایده‌آل گرایی باشیم کمتر علاقه به ریسک کردن داریم و بیشتر دوست داریم وقت گذرانی کنیم – که می‌تواند خلاقیت و نوآوری را خفه کند.هارا استروف (Hara Estroff) در وبلاگ روانشناسی امروز می‌نویسد: « {ایده آل گرایی} منبع پایداری از احساسات منفی است. به جای آنکه سعی کنند به چیزی مثبت برسند آنان که در بند ایده‌آل گرایی هستند بیشتر روی چیزهایی که حتماً می‌خواهند از آنها اجتناب کنند تمرکز می‌کنند. – ارزیابی منفی- ایده‌آل گرایی بنابراین یک کارت گزارش بی‌پایان است و افراد را کاملاً مجذوب به خود، درگیر خود ارزیابی مداوم- در حال جذب ناامیدی کشنده و محکوم به اضطراب و افسردگی- می‌سازد.» برای مبارزه با تمایلات ایده‌آل گرایانه و ترس از شکست، از قبول شکست به عنوان حقیقتی غیر قابل اجتناب در زندگی شروع کنید.

۲. خیلی بزرگ فکر می‌کنید
بزرگ فکر کردن و دیدن کلیات در فرآیند خلاقیت مهم است– ولی اگر خیلی روی تصویر بزرگ تمرکز کنید ممکن است در رسیدن به ایده‌های خوب مشکل داشته باشید. وب سایت Lifehacker این‌طور این نکته را بیان می‌کند: سعی کنید به ۱۰ شهر فکر کنید. سپس سعی کنید به ۱۰ شهر نزدیک به شهر خودتان فکر کنید. این کوچک کردن دامنه جست‌وجویتان باعث می‌شود تا زودتر به اسامی مورد نظرتان برسید.

Lifehacker توضیح می‌دهد: «وقتی از قیود استفاده می‌کنیم ایده‌های بیشتری را برمی انگیزیم و به راه‌حل‌های بیشتری می‌رسیم. حتی وقتی هیچ محدودیتی وجود ندارد افراد دوست دارند خودشان محدودیت بسازند. وقتی از بیشتر افراد سؤال می‌کنیم که ۱۰ شهر را نام ببرند آنها سعی می‌کنند از نوعی ارتباط بین آنها استفاده کنند مثلاً پایتخت‌ها یا شهرهایی که امسال به آنها رفتم و غیره.».
۳. خیلی سرتان شلوغ است
استرس و مشغولیت افراطی علت‌های رایج خشک شدن چشمه خلاقیت هستند – پس آرام‌تر حرکت کنید! به عقیده گری کلاین (Gary Klein) نویسنده «دیدن آنچه که دیگران نمی‌بینند: راه‌های جالب توجه ما برای به‌دست آوردن بینش» دادن آزادی به ذهنتان برای رها شدن در پرورش خلاقیت و تفکر نوآورانه حیاتی است. یک تحقیق در زمینه علم اعصاب اخیراً تأیید می‌کند که فکر و خیال کردن همان فرآیند مغزی را دنبال می‌کند که باعث جرقه زدن خلاقیت و قدرت خلاقانه می‌شود.کلاین به هافیتگتون پست می‌گوید: «من نگران افرادی هستم که تمام وقت آزادشان را که در یک مکالمه حضور ندارند با گوش کردن به موسیقی یا پادکستها یا امثالهم می‌گذرانند و هیچ جایی برای فکر و خیال کردن در نظر نمی‌گیرند».

جف وینر (Jeff Weiner) مدیرعامل لینکدین رازی از نوآوری را فاش می‌کند: «وقتی احساس استرس داشتن یا مشغولیت فزاینده دارید خالی کردن زمانی در برنامه‌تان برای اینکه هیچ کاری نکنید می‌تواند حقیقتاً خلاقیت شما را تقویت کند».
۴. پشت میزتان نشسته‌اید
اگر پشت میز کارتان نشسته‌اید و منتظرید تا به شما الهام شود ممکن است خیلی منتظر بمانید! و آوردن فشار به خودتان برای رسیدن به راه‌حلی برای یک مسئله ممکن است مانع جریان آزاد ایده‌ها شود.امیلی هیوارد (Emily Heyward) در یک مقاله با عنوان «میزها؛ جایی برای مردن ایده‌ها» در فست کمپانی می‌نویسد: «قدرت تغییر صحنه آرایی را دست کم نگیرید».

هنرمندان برای مدت‌های طولانی به دنبال محیط‌های متفاوت و جدید می‌گشتند که سرچشمه خلاقیتشان را جاری سازد. به عنوان مثال وودی آلن می‌گوید وقت‌هایی به او الهام می‌شود که در حال گرفتن دوشی طولانی و گرم است.

۵. خیلی بدبین هستید
نویسندگان مقاله «چه کسی خلاقیت را کشت» گایا و اندرو گرنت (Gaya & Andrew Grant) در فست کمپانی می‌نویسند: بدبینی می‌تواند برای خلاقیت کشنده باشد و «ذهنیتی مسموم» بسازد.

آنها توضیح می‌دهند که دوباره از نو چارچوب دهی به موقعیت‌های منفی و امتحان کردن چیزهای جدید می‌تواند برای مقابله با یک وضعیت بد به شما کمک کند: «بدبین‌ها تمایل دارند تا وقتی همه چیز بد پیش می‌رود خودشان را مقصر بدانند و این باعث می‌شود دیگر راغب نباشند تا هر تجربه منفی‌ای را دوباره امتحان کنند».

بدبینی با رفتارها و برخوردهای خود شکننده (Self-Defeating) مثل کوچک جلوه دادن تلاش‌های خودتان و این تصور که عقب نشینی پیامدهای بلند مدت و گسترده‌ای خواهد داشت ارتباط دارد. ولی در مقابل، تحقیقات نشان داده‌اند که احساسات مثبت مانند شادمانی و خوش بینی با خلاقیت مطلوب ارتباط مثبت دارند. خوب است شما هم همین امروز نابودکننده خلاقیت خود رابشناسید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ