خطرات و عوارض ناخن جویدن که کمتر شنیده‌اید

0
ناخن جویدن (onychophagia)، عادت نسبتا رایجی است که آدم‌ها در سنین مختلف به آن دچار می‌شوند. درباره‌ی این که چرا آدم‌ها ناخن‌شان را می‌جوند نظریه‌های بسیاری وجود دارد، اما بیشتر آنها معتقد هستند که این کار اغلب ریشه در استرس دارد یا ممکن است فعالیتی باشد که از کودکی شکل می‌گیرد. در ادامه این مطلب را به نقل از بازده بخوانید.
مجله سلامت عوارض ناخن جویدن onychophagia
برآوردها نشان می‌دهند که ۳۰ درصد از کودکان، ۴۵ درصد از نوجوانان، ۲۵ درصد از جوانان، و ۵ درصد از بالغین بزرگسال ناخن‌های‌شان را می‌جوند، که اثر زیبایی‌شناختی(بدشکل شدن ناخن‌ها) واضح‌ترین پیامد آن است.برای بعضی از آدم‌ها، شرم و خجالت اجتماعی از این که ناخن‌شان چه شکلی به نظر می‌رسد باعث می‌شود افسرده یا منزوی شوند یا دیگر از فعالیت‌ها مثل سابق لذت نبرند. از این‌ها گذشته، اگر مرتبا ناخن‌های‌تان را می‌جوید، آیا این موضوع نگران کننده‌ای است؟
۵ خطر کمتر شناخته شده‌ی جویدن ناخن

ناخن جویدن ممکن است فراتر از اثرات عاطفی که به جا می‌گذارند برای شما مضر باشد. به عنوان مثال…
۱. باکتری‌های بیماری زا
ناخن‌های شما مکان ایده‌آلی برای رشد باکتری‌ها است، و این باکتری‌ها شامل باکتری‌های پاتوژن(بیماری‌زا) بالقوه‌ای مثل سالمونلا و اشریشیا کُلی(که دوست دارند زیر ناخن‌های شما را خانه‌ی خودشان بدانند) می‌شود.وقتی ناخن‌تان را می‌جوید، آن باکتری‌ها به راحتی به دهان و سایر نقاط بدن‌تان منتقل می‌شوند، که ممکن است در آنجا باعث عفونت شوند. ناخن‌های شما در واقع ممکن است دو برابر خود انگشت‌های‌تان آلوده باشند. از آنجا که تمیز نگه داشتن ناخن‌ها دشوار است، این مکان به نقطه ی اصلی انتقال ارگانیسم‌های عفونی تبدیل می‌شود.

هرچند من از این که پژوهشی در این زمینه انجام شده باشد اطلاعی ندارم، اغلب بیان می‌شود آدم‌هایی که ناخن‌شان را می‌جوند سیستم ایمنی قوی‌تری دارند و بنابراین نسبت به سایرین کمتر مریض می‌شوند.

یک توضیح بالقوه برای این امر آن است که جویدن ناخن ممکن است پاتوژن‌های محیط را به سیستم ایمنی‌تان معرفی کند، و به سیستم ایمنی کمک کند درباره‌ی سیستم دفاعی و دفاع در برابر بیماری‌ها چیزهایی بیاموزد، مثل آن‌ چیزی که وقتی آدم‌ها آب دماغ‌شان را می‌خورند رخ می‌دهد.

۲. عفونت‌های ناخن
جوندگان ناخن مشکوک به عقربک هستند، یک عفونت پوستی که دور ناخن‌ها به وجود می‌آید. وقتی ناخن‌تان را می‌جوید، باکتری‌ ها، مخمرها، و دیگر ریزارگان‌ها می‌توانند از طریق پارگی‌ها و خراش‌های کوچک وارد شوند، و باعث تورم، سرخی، و چرک دور ناخن‌تان شوند.

این وضعیت دردناک ممکن است با عمل جراحی از بین برود. طبق نظر آکادمی درماتولوژی امریکا (AAD) عفونت‌های باکتریایی به وجود آمده به علت خوردن ناخن، در واقع یکی از رایج‌ترین مشکلات هستند.
۳. زگیل‌ به خاطر عفونت HPV (ویروس پاپیلوم انسانی)
زگیل‌های روی انگشتان‌ که به خاطر ویروس پاپیلوم انسانی، یا HPV، به وجود می‌آیند، در بین ناخن جوندگان مزمن رایجتر است. (در اینجا من به انواعی از HPVاشاره دارم که باعث زگیل روی دست‌تان می‌شوند، نه آن‌هایی که به زگیل‌های ناحیه‌ی تناسلی، و خیلی به ندرت به سرطان دهانه‌ی رحم منجر می‌شوند.) این زگیل‌ها می‌توانند هنگامی که ناخن‌تان را می‌جوید به آسانی به دهان و لب‌های‌تان منتقل شوند.۴. مشکلات دندانی
ناخن جویدن می‌تواند در چفت شدن مناسب دندان‌ها، یا شیوه‌ای که هنگام بستن دهان‌تان دندان‌های بالا و پایین‌تان روی هم قرار می‌گیرند، تاثیر بگذارد.

اگر در طولانی مدت به جویدن ناخن ادامه دهید، دندان‌های شما ممکن است از موقعیت درست‌شان تغییر مکان بدهند، بدشکل شوند، پیش از موعد بریزند، و تضعیف شوند. آکادمی دندانپزشکی عمومی برآورد می‌کند که ناخن جوندگان مزمن ممکن است در طول مدت زندگی‌شان تا ۴۰۰۰ دلار بیشتر پول صرف هزینه‌های دندانپزشکی کنند.
۵. کیفیت نامناسب زندگی
در مطالعه‌ای که امسال به چاپ رسید دریافتند آدم‌هایی که به صورت مزمن ناخن‌شان را می‌جوند از کسانی که این کار را نمی‌کند اختلال بیشتری را در کیفیت زندگی خود گزارش می‌دهند.سطح این اختلال با مدت زمان صرف شده برای جویدن ناخن، تعداد ناخن‌های درگیر و شمار کسانی که اختلالات قابل رویت ناخن را گزارش می‌دهند افزایش می‌یابد. تنش به وجود آمده هنگام تلاش برای مقاومت در برابر جویدن ناخن، رنج بردن به خاطر جویدن ناخن یا خود رفتار ناخن خوردن نیز به طرز منفی بر کیفیت زندگی تاثیر می‌گذارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ