آیا شرکت های پتروشیمی‌ احساس خطر می‌کنند؟

0

به گزارش ساتین : علاوه ‌بر التهابی که این روز‌ها به دلیل نامشخص بودن نرخ خوراک و کمبود گاز مجتع‌های پتروشیمی بازار این محصولات را در بر گرفته است، نگرانی‌هایی نیز وجود دارد که از اشتیاق تجار برای تلاش و مبارزه با مشکلات برای تولیدات جدید کاسته است. اگر چه بازار پتروشیمی در مقابل اتفاقات رخ داده در حوزه داخلی در ماه گذشته همچنان به فعالیت خود با قدرت ادامه می‌دهد، اما احتمالا در مقابل رقیب‌هایی که ممکن است بازار را تهدید کنند، با مشکلاتی به خصوص در حوزه قیمت مواجه خواهند شد.

شاید برداشته شدن محدودیت‌های بین‌المللی برای بسیاری از بازارها خوشایند به نظر برسد اما تجار پتروشیمی را به فکر راهکارهایی انداخته که در مقابل سونامی عظیم واردات محصولاتی با قیمت‌های پایین‌تر از کشورهایی که توانایی تولید ارزان را دارند، مقاومت کنند.
به گفته یکی از فعالان بازار این محصولات بسیاری از تولید کنندگان همزمانی رفع محدودیت‌ها با افزایش تولید گاز از ذخایر نامتعارف و افزایش تولید محصولات پتروشیمی آمریکا را تهدیدی برای بازار خود احساس می‌کنند و معتقدند در این فرصت کوتاهی که در اختیار دارند باید اجرای تاکتیک‌های جدید را در دستور کار قرار دهند.
هر چند ایران با در اختیار داشتن ذخایر گاز طبیعی عنوان بزرگ‌ترین دارنده ذخایر متعارف گاز جهان را به خود اختصاص داده است، اما دستیابی کشوری همچون آمریکا به فناوری استخراج و پالایش ذخایر نامتعارف نفت و گاز آن را به مهم‌ترین کشور صاحب صنعت گاز و پتروشیمی جهان در ردیف ایران، روسیه و قطر تبدیل کرده است. به این ترتیب ورود محصولات پتروشیمی آمریکایی به بازار کشوری همچون ایران، تهدیدی جدی برای تولید‌کنندگان داخلی به حساب می‌آید و باید برای کاهش قیمت‌ها و حفظ بازار خود سیاست‌های جدیدی را در نظر گرفت.
این فعال حوزه پتروشیمی معتقد است متنوع‌سازی سبد تولید محصولات پتروشیمی با کاهش قیمت‌ها می‌تواند بازار رقیب را کمرنگ‌تر کند؛ البته به شرط آنکه تکلیف نرخ خوراک به زودی مشخص شود و روال تولید به شکل قبل بازگردد.
در همین حال تعدادی از کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند؛ به احتمال زیاد قیمت این محصولات در بازار داخل با تغییرات عمده‌ای در هفته آتی مواجه نشوند؛ چرا‌که به نظر نمی‌رسد قیمت‌های جهانی در مقابل حجم اتفاقات موجود و پارامترهای تاثیر گذار روند نزولی در پیش بگیرد.
این در حالی است که قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی پس از افزایش شایعات در خصوص عدم عرضه‌های برخی از مجتمع‌ها، تا حد زیادی افزایش یافته است و احتمالا هفته آتی هم افزایش قیمت در رینگ پتروشیمی خواهیم داشت و از این رو تقاضا در این بازار شدت بیشتری خواهد گرفت. از سوی دیگر در بازار آزاد نیز با توجه به اینکه محصولات پتروشیمی در روزهای اخیر با افزایش چشمگیر قیمت‌ها روبه‌رو بوده‌اند، معامله‌گران با احتیاط وارد مبادلات می‌شوند و در بسیاری از موارد هم نرخ‌های اعلامی را غیرواقعی دانسته و می‌گویند: قیمت‌ها در مقایسه با بورس کالا بسیار بالا است و توجیه منطقی ندارد.
به گفته فعالان آگاه، رشد قیمت‌ها در بازار آزاد با شدت بیشتری نسبت به بورس در هفته اخیر در حرکت بوده است، از این رو بیشتر آگاهان بازار با اینکه نرخ‌های موجود را گران می‌دانند، اما به دلیل افزایش نرخ خوراک ترجیح می‌دهند خریدهایشان را انجام دهند؛ البته اگر فروشنده‌ای در بازار باشد.
به این ترتیب دیروز در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، حدود ۴۶ هزار تن انواع مواد پلیمری مجتمع‌های پتروشیمی اروند، امیرکبیر، ایلام، آبادان، آریاساسول، بندرامام، پلی نار، تندگویان، جم، خوزستان، شازند، لاله، مهر،
پلی پروپیلن جم و شرکت پلیمر کرمانشاه عرضه شد. از جمله این مواد پلیمری می‌توان به انواع پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی بوتادین رابر PVC، SBR و اپوکسی رزین اشاره کرد که در این میان استایرین بوتادین رابر روشن ۱۵۰۲ شرکت پتروشیمی بندرامام بیشترین تقاضا را در این روز ثبت کرد همچنین گریدهای مختلف پلی اتیلن‌ها نیز با حجم زیاد تقاضا در این تالار مواجه شدند. این در شرایطی است که پلی اتیلن سبک فیلم ۲۱۰۰TN00 شرکت پتروشیمی لاله تقاضای کمتری نسبت به هفته‌های اخیر تجربه کرد. از طرفی نیز معاملات پتروشیمی روز گذشته در بورس کالای ایران به دلیل کمبود عرضه توسط تولید‌کنندگان، با رقابت مواجه شد. همچنین در گروه قیر، حدود ۲۳ هزار تن انواع قیر شرکت
نفت جی و ۶۷۱۰ تن قیر ۶۰۷۰ شرکت نفت پاسارگاد تهران راهی تالار معاملات می‌شود.شرکت پالایش نفت تبریز نیز با ۳ هزار تن وکیوم باتوم در تالار معاملات حضور یافت.

سحر نمایشی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ