عکس تومور مغزی ،نشانه های بروز تومور مغزی

0

شاید از خود بپرسید چرا به جای استفاده از عبارت “سرطان مغز” از عبارت “تومور مغزی” استفاده کردیم. تومور مغزی یک مجموعه یا توده از سلول‌های غیرعادی در مغز است. جمجمه که مغز را در خود جای داده است، کاملاً انعطاف‌ناپذیر است. هرگونه رشد اضافی در چنین فضای محدودی باعث بروز مشکل می‌شود. تومورهای مغزی ممکن است سرطانی یا غیرسرطانی باشند. در هر دو حالت این تومورها دردسرساز و گاهی مرگ‌آور هستند.

نشانه سرطان مجله پزشکی علایم سرطان علائم و نشانه تومور مغزی عکس تومور سرطانی

علت بروز تومورهای مغزی مشخص نیست؛ اما تشخیص در مراحل اولیه و درمان در این مرحله، تأثیر زیادی در بهبودی کامل دارد؛ بنابراین علائم زیر را به یاد بسپارید که ممکن است نشانه وجود تومور مغزی باشند.

۱. سردرد مداوم
سردرد یکی از شایع‌ترین علائم بسیاری از بیماری‌ها، آسیب‌ها و عفونت‌ها است و به همین دلیل مغز یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است. با این حال تشخیص اینکه یک سردرد به دلیل تومور مغزی یا علت دیگری است، کمی دشوار است. سردردی که مربوط به تومور مغزی است، معمولاً با گذشت زمان بدتر می‌شود و این سردرد اغلب صبح‌ها هنگام بیدار شدن از خواب آغاز می‌شود.

۲. از دست دادن تدریجی بینایی
بسیاری از بیماران کاهش تدریجی بینایی را جدی نمی‌گیرند و حتی فکرش را هم نمی‌کنند که این مشکل ممکن است با تومور مغزی در ارتباط باشد؛ زیرا این مشکل به صورت تدریجی اتفاق می‌افتد. معمولاً بیماران تا زمانی که با اشیا یک سمت بدن برخورد نکنند، متوجه این مشکل نمی‌شوند.

۳. ضعف و بی‌حالی
مغز می‌تواند به عنوان رئیس بدن در نظر گرفته شود؛ زیرا تمام اعمال و تفکرات ما از مغز می‌آید. به عنوان مثال، مغز کل ماهیچه‌های بدن را کنترل می‌کند. قشر حرکتی راست مغز، قسمت چپ بدن را کنترل می‌کند و قشر حرکتی چپ مغز سمت راست بدن را کنترل می‌کند. اگر تومور در هر نقطه از این مسیر وجود داشته باشد، سیگنال‌ها به طور کامل مختل می‌شوند و در نتیجه عملکرد بدن به خوبی انجام نمی‌شود.

۴. لکنت زبان
تومور مغزی می‌تواند بر روی الگو و توانایی‌های گفتاری فرد تأثیر بگذارد. اگر این تومور در مخچه باشد، می‌تواند بر هماهنگی عضلات نیز تأثیر بگذارد که منجر به گفتار آهسته و بریده‌بریده در فرد می‌شود.

۵. رفتار‌های عجیب و خطرناک
برخی افراد مبتلا به تومور مغزی ممکن است تغییراتی را در خلق و خوی خود احساس کنند و از چیز‌هایی که قبلاً لذت می‌بردند، دیگر لذت نبرند. بیماران مبتلا به تومور مغزی ممکن است دچار افسردگی، اضطراب یا خشم شوند، حتی اگر قبلاً چنین احساساتی را نداشته باشند. این احساسات به دلیل التهاب تومور یا فشرده شدن بخش‌هایی از لوب قدامی مغز است که مسئول بسیاری از ویژگی‌های شخصیتی ما است.

۶. از دست دادن شنوایی یا سوت کشیدن گوش
اگر نگاهی به مغز بیندازیم، قسمتی از آن که لوب تمپورال نامیده می‌شود و در قسمت میانی پایین قشر مخچه قرار دارد، مسئول پردازش توانایی‌هایی از قبیل شنیدن و درک صداها است. اگر مشکلی در این قسمت پیش بیاید شاید دیگر نتوانید برخی صداها و مکالمه‌ها را به درستی درک کنید.

۷. ناباروری
مغز دستور تمام اعمال ارادی و غیرارادی بدن را می‌دهد. تومور مغزی می‌تواند بر روی باروری نیز تأثیرات منفی بگذارد. از آنجا که مغز کنترل‌کننده تمام عملکردهای بدن است؛ بنابراین مسئولیت تولید هورمون نیز با مغز است. این کار با استفاده از قسمت کوچکی به نام غده هیپوفیز انجام می‌گیرد. این غده به اندازه یک نخود است و در پایه مغز واقع شده است. تومور می‌تواند بر غده هیپوفیز تأثیر بگذارد؛ به طوری که باعث شود این غده به مقدار زیادی هورمون ترشح کند و یا برعکس از ترشح هورمون توسط این غده جلوگیری کند.

نشانه سرطان مجله پزشکی علایم سرطان علائم و نشانه تومور مغزی عکس تومور سرطانی

۸. از دست دادن تعادل
بسیاری از افراد مبتلا به تومور مغز، اختلال در راه رفتن و کج شدن به یک سمت به ویژه در تاریکی را تجربه کرده‌اند. این به دلیل ایجاد تومور در قسمت مخچه یا اطراف مغز در جایی است که کنترل و هماهنگی بدن را به عهده دارد.

۹. تشنج
وقوع تشنج در افراد به ظاهر سالم می‌تواند نشانه‌ای قوی و در برخی موارد اولین سرنخ از تومور مغزی باشد. تشنج حمله‌ای است که از فعالیت الکتریکی غیرطبیعی در مغز رخ می‌دهد. دوره این نوع تشنج کوتاه است و ممکن است باعث حرکات غیرمعمول، تغییر در سطح هوشیاری یا تحریف حسی شود. تشنج انواع مختلفی دارد و نوع آن بستگی به منطقه‌ای از مغز دارد که سیگنال‌های الکتریکی غیرطبیعی ارسال می‌کند.

نشانه سرطان مجله پزشکی علایم سرطان علائم و نشانه تومور مغزی عکس تومور سرطانی
عکس تومور مغزی

۱۰. احساس بوی خیالی
فانتوسمیا یک اصطلاح پزشکی برای بو‌های خیالی است. این بوها معمولاً در افراد، منحصربه‌فرد و ناخوشایند هستند و می‌توانند بر روی غذایی که می‌خورند، تأثیر بد بگذارند. علل زیادی برای این بو‌های خیالی از جمله عفونت بینی و مشکلات دندانی وجود دارد. همچنین یکی دیگر از دلایل ممکن، ارسال سیگنال‌های غیرطبیعی توسط سلول‌های عصبی یا یک مشکل برخاسته از خود مغز است که هر دو ناشی از تومور مغزی هستند.

اگر نشانه‌های ذکر شده را در خود یا اطرافیان خود مشاهده کردید، حتماً با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ