گرانترین و ارزانترین مناطق تهران کجاست؟

0
در حالی که آمارهای رسمی، آخرین ماه‌های حضور رکود در بازار مسکن را گواهی می‌دهند، بررسی‌های صورت گرفته از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد قیمت متوسط هر متر مربع واحد مسکونی در تهران به آستانه ۴.۵ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش بولتن نیوز، آخرین بررسی‌های صورت گرفته نشان از آن دارد که متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران حدود چهار میلیون و ۴۹۰ هزار تومان است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی در حدود ۹.۹ درصد را نشان می‌دهد. این قیمت در مقایسه با ماه قبل نیز رشدی در حدود ۱.۴ درصد را در بر دارد.

در دی ماهی سال جاری بیش از ۱۶ هزار و ۷۴۹ واحد مسکونی در تهران فروخته شد که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل رشدی برابر با ۳.۲ درصد را نشان می‌دهد. وضعیت بناهای معامله شده نشان از ان دارد که همچنان واحدهای مسکونی نوساز تا ۵ سال ساخت بیشترین متقاضی را در پایتخت ایران دارد. بیش از ۵۲.۹ درصد از واحدهای مسکونی معامله شده عمری بین صفر تا ۵ سال ساخت را داشته‌اند. از سوی دیگر منطقه ۵ شهرداری تهران نیز پر رونق ترین منطقه تهران تلقی شده است چرا که ۱۶ درصد از واحدهایی که معامله شده‌اند در این منطقه از شهرداری قرار دارند. مناطق ۴ و ۲ نیز به ترتیب با دارا بودن ۱۱.۲ درصد و ۹.۹ درصد از معاملات رتبه‌های بعدی را از آن خود کرده‌اند. به این ترتیب ۳۷ درصد معاملاتی که در حوزه مسکن در تهران صورت گرفته در سه منطقه از شهرداری اتفاق افتاده است. منطقه یک کم تعداد ترین معاملات در این دوره زمانی را از آن خود کرده است. تنها ۴ درصد از معاملات مسکن تهران در این منطقه که گران‌ترین منطقه تهران تلقی می‌شود، رخ داده است. در دی ماه سال جاری بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی معامله شده به منطقه یک تعلق داشته است. متوسط قیمت در این منطقه ۱۰ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان گزارش شده است. در عین حال کمترین قیمت نیز به منطقه ۱۸ تعلق داشت. در این منطقه متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی معامله شده ۲ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

متوسط قیمت در سال جاری

گزارش‌های تدوین شده نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه ۱۳۴ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در تهران معامله شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایشی برابر با ۷.۹ درصد را نشان می‌دهد. در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های ملکی در شهر تهران ۴ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یعنی ده ماهه سال ۱۳۹۴ رشدی ۵.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

مجموع تحولات رخ‌داده در بازار مسکن با این تحلیل بانک مرکزی همراه بود که با توجه به رشد ملایم قیمت مسکن در سطحی کمتر از نرخ تورم طی ۱۰ ماهه منتهی به آذرماه و همچنین گشایش‌های مالی اخیر در نظام بانکی برای کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم در مجموع شرایط مناسبی را برای خانه‌دار شدن زوجین جوان و خانه اولی‌ها فراهم آورده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ