سعید کمانی آتش‌نشانی که به طور معجزه‌آسا از پلاسکو جان سالم به در برد

0

وداع سعید کمانی آتش‌نشانی که به طور معجزه‌آسا از سقوط نردبان آتش‌نشانی جان سالم به در برد با شهدای پلاسکو

ساختمان پلاسکو حوادث واقعی بیوگرافی سعید کمانی آتش سوزی ساختمان پلاسکو

سعید کمانی، آتش نشانی که با شجاعت و شهامت فراوان تا آخرین لحظه ایستایی ساختمان سوزان پلاسکو روی بالابر آتش نشانی ماند و علاوه بر انجام وظیفه برای اطفا حریق، جان تعدادی از اشخاص گرفتار را نجات داد، با حضور در شبکه خبر، مشاهدات عینی خود از آن دقایق دهشتناک را تشریح کرد.

ساختمان پلاسکو حوادث واقعی بیوگرافی سعید کمانی آتش سوزی ساختمان پلاسکو

این آتش نشان درباره آغاز ماجرا اظهار کرد: حدود ساعت ۸ به ایستگاه ۱۰۰ در دهکده المپیک اطلاع دادند که به دستگاه بالابر ایستگاه ما که خودرو تخصصی است و ۵۴ متر ارتفاع دارد، نیاز است و ما به سرعت به محل اعزام شدیم.
کمانی ادامه داد: پس از حرکت و در مسیر، نشانی را گرفتیم و با توجه به شناختی که از منطقه خیابان جمهوری داشتیم، دعا می کردیم که حادثه تلخی رخ نداده باشد، اما وقتی وارد خیابان آزادی شدیم و دود ناشی از آتش را دیدیم به نگرانی ما افزوده شد.
این آتش نشان با قدردانی از همکاری رانندگان اتوبوس های بی.آر.تی که کنار کشیدند تا راه برای خودرو آتش نشانی باز شود، اضافه کرد: ازدحام جمعیت از خیابان ولیعصر مشکلاتی ایجاد کرد و عده ای از مردمی که در نزدیکی محل حادثه تجمع کرده بودند، تحت تاثیر هیجان و عصبانیت و بدون در نظر گرفتن فاصله غرب تا مرکز تهران و ترافیک صبحگاهی، به اینکه چرا از همان ابتدای آتش سوزی خودرو در محل حضور نداشت معترض بودند و حتی به سمت خودرو حمله ور شدند.

کمانی با بیان اینکه طبق مقررات آتش نشانی خودرو بالابر از تجهیزات فوق سنگین آتش نشانی است و پس از درخواست گروه اولیه، به عنوان کمک و تکمیل اعزام می شود، اظهار داشت: البته این عده بدون توجه به راه بندانی که در اثر ازدحام خود آنها ایجاد شده و سنگینی و طول خودرو، تحت تاثیر هیجان و عصبانیت بودند، اما اغلب مردم و نهادهای شهری همکاری خوبی داشتند.
این آتش نشان با اشاره به تجمع مردم در محل و خیابان های اطراف گفت: ازدحام مردم برای تماشا و فیلم گرفتن و انداختن عکس سلفی در آن شرایط، نه تنها باعث راهبندان می شود، بلکه تمرکز و آرامش را از آتش نشانان گرفته و ایجاد مزاحمت می کند. حتی برخی از جوانان روی خودروهای آتش نشانی و امداد رفته بودند تا بهتر تماشا کنند.
این آتش نشان ادامه داد: به هرحال ما کنار خودرو بالابر ایستگاه یک مستقر شدیم، اما بازهم امیدوار بودیم که حادثه به خیر بگذرد.
وقتی دستور عملیاتی شدن خودرو صادر شد، طبق برنامه گروهی، همکاران آب را نصب کرده و کار را آغاز کردیم.
کمانی تصریح کرد: کار ما کاملا گروهی است و ممکن بود در آن روز همکار دیگری وارد سبد بالابر شود اما از آنجایی که تخصص آقای باقری بیشتر بود ایشان در جایگاه اپراتور قرار گرفتند تا عملیات را هدایت کنند.

او افزود: آتش در همان دقایق نخست مهار شد و علاوه بر دود سفید که نشان دهنده خاموش شدن شعله است، گروه کناری ما هم با علامت دست از خاموش شدن شعله ها خبر داد، اما پشت تمام پنجره ها کپسول پیک نیکی بود و صدای انفجار گاه و بیگاه آنها به گوش می رسید و ناگهان با انفجار کپسول بزرگی، آتش بازهم شعله ور شد و حریق بازگشت.
کمانی ادامه داد: در آن دقایق و با بلند شدن دود سفید، باوجود ممانعت نیروی انتظامی تعدادی از مردم به گمان اینکه خطر رفع شده به سمت پاساژ دویدند و من حتی صدای همکارانم را که از آنها می خواستند وارد نشوند و ساختمان را ترک کنند می شنیدم.

این آتش نشان حاضر در حادثه پلاسکو گفت: برای من سوال بود که چرا به فکر جانشان نیستند، مگر چه چیزی عزیزتر از جانشان هست که بدون توجه به ماموران نیروی انتظامی و آتش نشان ها و خطری که وجود دارد وارد ساختمان می شوند و اینقدر عجله دارند.

ساختمان پلاسکو حوادث واقعی بیوگرافی سعید کمانی آتش سوزی ساختمان پلاسکو

جدی نگرفتن خطرات و هشدارها در کنار بی احتیاطی و بی اطلاعی از عمق حادثه، یکی از عمده ترین ضعف ها در فرهنگ عمومی است که حادثه دردناک و مهیب پلاسکو آن را به تلخ ترین شکل به تصویر کشید. بی تردید این تجربه تلخ لزوم توجه به خطراتی که آشکارا دیده نمی شوند اما جدی و دهشتناک هستند را به همه ما گوشزد می کند.

ساختمان پلاسکو حوادث واقعی بیوگرافی سعید کمانی آتش سوزی ساختمان پلاسکو

آتش نشان حاضر در حادثه پلاسکو افزود: وقتی حریق برگشت، دستور کف پاشی به محل آتش سوزی صادر شد و دقایقی بعد با مشاهده نخستین علایم ریزش، دستور تخلیه صادر شد.
کمانی ادامه داد: ما در ضلع جنوبی بودیم، اما اولین ریزش در ضلع شرقی رخ داد که یک بالابر نیز در همان نقطه مشغول اطفا بود.
با صدور دستور تخلیه، آتش نشان ها می بایست از محل خارج می شدند اما ناچار شدند با اصرار، از کسانی که وارد شده بودند بخواهند که خارج شوند.
کمانی ادامه داد: یک سری از بچه ها از طریق راه پله ها و تعدادی هم که در طبقات پائینی بودند توانستند از پنجره ها خارج شوند که در فیلم های منتشر شده قابل مشاهده است.
در یکی از همین فیلم ها که با تلفن همراه از راه پله ها گرفته شده است، آتش نشان ها از افراد شخصی و متفرقه ای که اصرار دارند به طبقات بالایی بروند، می خواهند که از ساختمان خارج شوند و مدام به فیلم بردار و دیگران می گویند طبقات بالایی دوباره آتش گرفته و سقف در حال ریختن است.
با این حال، تعدادی از آنها با لحنی تند به آتش نشان ها پرخاش می کنند که چرا این همه آب در راه پله ها جریان یافته و جوانی با صدای بلند می گوید: بجای اینکه جلو مردم را بگیرید، جلو آب را بگیرید و بگذارید مردم بیایند جنس هایشان را جمع کنند تا خیس نشود!
این جوان و شخص فیلمبردار در نهایت با اصرار آتش نشان ها از محل خارج می شوند و لحظاتی بعد، ساختمان روی سر  منجیانشان آوار می شود.

ساختمان پلاسکو حوادث واقعی بیوگرافی سعید کمانی آتش سوزی ساختمان پلاسکو
کمانی در ادامه واگویی مشاهداتش از فاجعه پلاسکو می گوید: من متوجه گذشت زمان نبودم، اما دقایقی پس از صدور دستور تخلیه، دلخراش ترین صحنه ها رخ داد.
آتش نشان حاضر در حادثه پلاسکو در ادامه واگویی مشاهداتش اظهار کرد: مغازه های طبقات یازدهم به بالا جلو پنجره هایشان فنس های محکمی نصب کرده بودند. تعدادی از همکاران من توانستند با کندن این فنس ها از ساختمان خارج شده و از طریق نردبان ها پائین بیایند.
کمانی ادامه داد: در همین لحظه با دیدن پارچه صورتی رنگی که از پنجره یکی از مغازه های طبقه دوازدهم یا سیزدهم آویزان شده بود، متوجه حضور یکی از همکارانم شدم که آنجا گرفتار شده بود. از او خواستم که فنس را بشکند تا بتواند از طریق پنجره وارد اتاقک من شود و حتی گارد مقابل اتاقکم را باز کردم تا وقتی فنس را شکست، دستش را بگیرم، اما او نتوانست آن فنس محکم را بشکند و خارج شود.
برای من سوال بود که چه نیازی به نصب فنس های فولادی پشت پنجره مغازه های طبقات دوازدهم و بالاتر است.

کمانی با بیان اینکه قبل از ریزش اصلی، یک ریزش اولیه در ضلع شرقی رخ داد و این اتفاقات مربوط به همان دقایق قبل از ریزش و پس از صدور دستور تخلیه است، گفت: من به همکارانم اطلاع دادم که تجهیزات برش بیاورند تا این فنس شکسته شود، اما دیگر دیر شده بود و کار از کار گذشت…

این آتش نشان حاضر در صحنه ریزش پلاسکو درباره دیگر رخدادهای لحظات قبل از فرو ریختن ساختمان گفت: در دوران دفاع مقدس وقتی رزمنده ای برای بازکردن معبر در میدان مین داوطلب می شود، پوتین هایش را در آورده و به همرزمش می گوید: این پوتین نو متعلق به بیت المال است، این را بگیر تا رزمنده دیگری از آن استفاده کند. در این حادثه هم من از نزدیک چنین صحنه ای را دیدم.
کمانی ادامه داد: وقتی صدای شکستن اتصالات و دیوارها را شنیدم، به یکی از همکارانم که در ساختمان گرفتار شده بود گفتم “بیا بیرون، ساختمان داره می ریزه” او نمی توانست خارج شود، اما همان لحظه ماسک و کپسولش را در آورد و به سوی من پرتاب کرد و گفت این را بگیر، بیت المال است، از بین نرود.
این آتش نشان ۳۰ ساله افزود: در همان لحظات به یکی از مسئولان که در طبقات پائین تر بود با سوت علامت دادم و گفتم ساختمان در حال ریختن است، چکار کنیم؟ گفت: بیایید بیرون. همان زمان یکی از بچه ها گفت “دیگه آب نزن، داره میریزه” و من جریان آب را قطع کردم. اما دیدم آنطرف تر همکار دیگری گفت “من دارم میسوزم” دوباره جریان آب را باز کردم و در همین زمان ساختمان از بالا شروع به لرزیدن و ریزش کرد.
کمانی ادامه داد: فرم و شکل ستون های فلزی ساختمان در اثر حرارت تغییر کرده بود و از هم گسسته شدند و بعد ساختمان شروع به ریزش کرد… من صدای فریاد بچه ها را می شنیدم… دیوار و ستون کنده شده از ساختمان به سبد بالابر سائیده شد و فرو ریخت.

کمانی تصریح کرد در طبقات بالایی فقط آتش نشان ها حضور داشتند و همشهریان دیگری که مفقود شده اند احتمالا در طبقات زیرین بوده اند.

ساختمان پلاسکو حوادث واقعی بیوگرافی سعید کمانی آتش سوزی ساختمان پلاسکو
کمانی ادامه داد: خداوند در این حادثه به افراد زیادی عنایت کرد، چراکه اگر بالابرها در اثر برخورد ستون ها و قطعات در حال سقوط ساختمان سرنگون می شدند آمار تلفات بسیار بیشتر می شد. محل استقرار خودروها، حرکت ندادن و باز نکردن هر دو جک باعث شد خودرو ما روی مردم سقوط نکند.

این آتش نشان حاضر در حادثه پلاسکو با بی اساس خواندن شایعات و ادعاهای متفاوتی که هر ساعت در فضای مجازی منتشر می شود، گفت: مردم از من و همکارانم هم سوال هایی می پرسند که اصلا بجا و منطقی نیستند.
من خودم خبرها را از شبکه خبر پیگیری می کنم و از مردم هم می خواهم به شایعات توجهی نکنند.

کمانی با قدردانی از ابراز همدردی مردم، تصریح کرد: قطعا این حادثه آخرین حادثه نخواهد بود. بنابراین توجه به مقاوم سازی و مسائلی نظیر بیمه از موضوعاتی است که هموطنانمان باید در نظر داشته باشند.

ساختمان پلاسکو حوادث واقعی بیوگرافی سعید کمانی آتش سوزی ساختمان پلاسکو

این آتش نشان بار دیگر از مردم خواست به ارتقا و بهبود فرهنگ استفاده از تلفن همراه، دوربین های دستی و به ویژه فضای مجازی کمک کنند. ضمن اینکه به طور جدی از ازدحام در چنین وضعیتی پرهیز کنند و به خودروهای آتش نشانی اجازه عبور دهند.

وی در پایان بار دیگر از همراهی مردم تشکر کرد و گفت: دست مردم را می بوسم و از ابراز همدردی های آنها، دعاها، زیارت عاشورا و توسل هایشان برای کمک به آتش نشان ها ممنونم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ