به درخواست همسرم پیشنهاد پرسپولیس را پذیرفتم/ شاید سال بعد قراردادم را تمدید کنم

0

بوژیدار رادوشوویچ یکی از ۳ خارجی این فصل پرسپولیس است. رادوشوویچ به همراه همسرش به دفتر روزنامه خبرورزشی آمد و برای ساعتی مهمان ما بود. با گلر جوان و خوش‌اخلاق سرخ‌ها دقایقی همکلام شدیم و گفت‌وگوی متفاوتی با او انجام دادیم که خواندنی است.

 

* از شروع فوتبالت و باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌ای، بگو.

من فوتبالم را از یکی از بزرگترین باشگاه‌های کرواسی یعنی «هایدوک اشپلیت» آغاز کردم. آن زمان ۱۶، ۱۷ سال داشتم و به مرور موفق شدم به تیم بزرگسالان راه پیدا کنم. ۱۵، ۲۰ بازی برای تیم بزرگسالان هایدوک انجام دادم و سپس در سال ۲۰۱۱ و پس از حدود ۴ سال حضور در هایدوک به یکی از بهترین باشگاه‌های کشور مونته‌نگرو به نام «بودوکنوست پودگوریکا» پیوستم. سال بعدش را در سولین کرواسی بازی کردم و بعد از حضور در باشگاه‌های ایسترا ۱۹۶۱ (کرواسی)، شی بنیک (کرواسی)، اینتر زاپرسیچ (کرواسی)، کوپر (اسلوونی)، بالمازوج واروس (مجارستان) و دبرسین (مجارستان) به پرسپولیس ملحق شدم و در حال حاضر در خدمت این تیم هستم.

 

* قبل از پیوستن به پرسپولیس چقدر درباره این تیم اطلاعات داشتی؟

من پرسپولیس را از قبل می‌شناختم و می‌دانستم بزرگترین باشگاه فوتبال ایران است و همچنین می‌دانستم یکی از مطرح‌ترین مربیان کرواسی یعنی استانکو پوکله‌پوویچ بیست و چند سال قبل سرمربی این تیم بوده و با پرسپولیس قهرمان ایران شده است. استانکو مربی من در هایدوک اشپلیت بود و به شخصه علاقه زیادی به او دارم. البته او چند سالی است که دیگر مربیگری نمی‌کند.

 

* در جریان بیماری و وخامت شرایط استانکو هستی؟

نه، اصلاً خبر ندارم.

 

* متأسفانه شرایط خوبی ندارد و به علت بیماری کلیوی اوضاعش نامساعد است.

خیلی متأسف شدم، خیلی زیاد. او برای من انسان بسیار ارزشمندی است و در فوتبال من نقش مهمی داشته است.

 

* دوست داری پیغامی به او بدهی؟

بله، قطعاً. امیدوارم ایشان در زودترین زمان ممکن از بستر بیماری بلند شده و عمر طولانی داشته باشد.

 

* قبل از اینکه به پرسپولیس بپیوندی می‌دانستی قرار است دروازه‌بان ذخیره این تیم باشی؟

بله. می‌دانستم برای به دست آوردن جایگاه در پرسپولیس باید خیلی تلاش کنم چرا که از قبل در جریان بودم علیرضا بیرانوند دروازه‌بان اصلی تیم ملی ایران، گلر پرسپولیس است. من از قبل آماده این شرایط بودم و الان هم همه تلاشم را به کار می‌گیرم تا بتوانم باز هم در پرسپولیس بازی کنم و مثمرثمر باشم.

 

* بیرانوند ۵ بازی مصدوم بود و تو در این ۵ بازی فرصت پیدا کردی درون دروازه پرسپولیس بایستی. برایت سخت نبود دوباره به نیمکت ذخیره‌ها برگردی؟

نه برایم سخت نبود، چون من یک فوتبالیست کاملاً حرفه‌ای هستم و موظفم به تصمیمات مربی‌ام احترام بگذارم. این یک مسئله طبیعی است که در هر بازی فقط یک دروازه‌بان می‌تواند درون دروازه یک تیم قرار بگیرد و من هم مثل سایر هم‌تیمی‌هایم هر گاه فرصت بازی کردن پیدا کنم. بهترین تلاشم را به کار می‌گیرم. در هر صورت امیدوارم بتوانیم با پرسپولیس به قهرمانی این فصل لیگ برسیم چون استحقاقش را داریم. ما در حال حاضر بهترین تیم ایران هستیم و بهترین بازیکنان را داریم. هواداران فوق‌العاده‌ای هم ما را حمایت می‌کنند و همه این مسائل نشان می‌دهد که پرسپولیس می‌تواند با اختلاف قهرمان لیگ ایران شود.

 

* رابطه‌ات با برانکو چگونه است؟ بالاخره او هموطن توست.

برانکو اگر مطرح‌ترین مربی کروات نباشد قطعاً یکی از ۳ مربی برتر این کشور است. همین که او سرمربی بزرگترین باشگاه فوتبال ایران است نشان می‌دهد چقدر اعتبار و توانایی دارد. حتماً می‌دانید لقب برانکو در کرواسی پروفسور است و این لقب را به خاطر دانش بالایش در فوتبال به او داده‌اند. او کارنامه فوق‌العاده‌ای دارد. سال ۹۸ که کرواسی در جام جهانی فرانسه به مقام سوم رسید او دستیار بلاژویچ بود. بعدها او در تیم ملی ایران سرمربیگری کرد و هدایت باشگاه‌های مطرحی مثل دیناموزاگرب را هم بر عهده داشته است. طبیعتاً به عنوان یک بازیکن ارتباط خوبی با او دارم و البته مطمئنم او بدون توجه به اینکه هموطن من است و فقط به عنوان یک بازیکن فوتبال و همانند سایر بازیکنان پرسپولیس درباره من فکر و تصمیم‌گیری می‌کند. او یک مربی بسیار بزرگ است.

 

* قبل از آمدن به پرسپولیس، از ایگور پانادیچ (مربی دروازه‌بانان پرسپولیس) هم شناخت داشتی؟

بله، پانادیچ هم در کرواسی مربی شناخته‌شده‌ای است و در باشگاه‌های متعددی کار کرده است. البته من تا قبل از پرسپولیس با او کار نکرده بودم اما خوشحالم در تیم فعلی‌ام زیر نظر او کار می‌کنم.

 

* تو سابقه ملی هم داری، درست است؟

بله، برای تیم نوجوانان کرواسی ۱۴ بازی انجام داده‌ام و در تیم جوانان هم بازی کرده‌ام.

 

* به تیم ملی بزرگسالان فکر نمی‌کنی؟

طبیعتاً بسیار سخت است. بازیکنان تیم ملی کرواسی از بهترین باشگاه‌های اروپایی مثل بارسلونا، رئال‌مادرید و… انتخاب می‌شوند. البته هیچ‌کس ناامید نیست من هم نگاهم رو به آینده است ولی خب با توجه جمیع جوانب فعلاً باید فقط به پرسپولیس فکر کنم.

 

* برای فصل آینده‌ برنامه‌ات چیست؟ در پرسپولیس می‌مانی؟

من ۲ سال با پرسپولیس قرارداد دارم و از حضور در این تیم خوشحالم. بنابراین اگر مشکل خاصی پیش نیاید و همه چیز بر وفق مراد باشد حتماً در فصل آینده هم برای پرسپولیس بازی خواهم کرد.

 

* به عنوان یک پرسپولیسی چه شناختی از استقلال داری؟

استقلال بزرگ‌ترین رقیب پرسپولیس است و بعد از پرسپولیس باشگاه بزرگی در ایران محسوب می‌شود. امیدوارم آنها در رسیدن به مقام نایب‌قهرمانی موفق باشند!

 

*‌در کرواسی با بازیکنان مطرح این کشور مثل مودریچ یا راکیتیچ همبازی نبوده‌ای؟

تیم من روبه‌روی تیم مودریچ قرار گرفت اما آن زمان من بسیار جوان بودم و روی نیمکت نشسته بودم. او در دنیاموزاگرب بود و من در هایدوک، طبیعتاً برابر بازیکنان دیگری که الان در اروپا مطرح هستند نیز بازی کرده‌ام مثل دایان لورن لیورپول یا کواشیچ اینتر و کالینچ فیورنتینا و خیلی‌های دیگر الان تقریباً اکثر باشگاه‌های بزرگ و مطرح اروپایی دست‌کم یک بازیکن کروات در ترکیب خود دارند. بازیکنان کشور ما در حال حاضر کیفیت بالایی از خود نشان می‌دهند و این به قدرت تیم ملی ما هم کمک کرده است.

 

* اگر بخواهی درباره فوتبال ایران عادلانه حرف بزنی روی چه مسائل دست می‌گذاری؟

اول بگذارید بگویم تیم ملی شما در حال حاضر بهترین تیم آسیاست و اکثر حریفان آسیایی از تیم شما وحشت دارند. فوتبال شما سال به سال در حال پیشرفت است و من امیدوارم به زودی فوتبال ایران در سطح بالای جهانی قرار گیرد. من هنوز چیز منفی زیادی ندیده‌ام.

 

* ‌اخیراً بعضی‌ها می‌گویند فدراسیون می‌خواهد پرسپولیس قهرمان لیگ شود و داوری‌ها به سود پرسپولیس است! نظر تو در این باره چیست؟

داوران در بازی‌های ما اشتباه کرده‌اند اما نه به سود ما. من فکر می‌کنم ما نه تنها در راه قهرمانی کمک نگرفته‌ایم بلکه کمی هم لطمه خورده‌ایم اما توانسته‌ایم به جلو برویم. بنابراین اینکه می‌گویند فدراسیون می‌خواهد تیم ما قهرمان شود از ریشه غلط است.

 

* بهترین دوستت در پرسپولیس کدام بازیکن است؟

من روابط خوبی با بچه‌های پرسپولیس دارم ولی با محسن ربیع‌خواه و وحید امیری بیشتر دوست هستم. با بچه‌های اوکراینی هم رفیقم. کلاً پرسپولیسی‌ها همگی دوست‌ داشتنی هستند و خیلی اوقات با حرف‌ها و کارهایشان یکدیگر را می‌خندانند و شاد می‌کنند.

 

*‌کدام بازیکن پرسپولیس بیشتر اهل جوک گفتن و سر به سر گذاشتن است؟

فکر کنم بیشتر از همه فرشاد احمدزاده! بچه‌های دیگر هم همه اخلاق خوبی دارند.

 

* اوایل که آمده بودی ظاهراً با محمود خوردبین، سرپرست پرسپولیس مشکل پیدا کردی.

نه واقعاً اتفاق خاصی نیفتاده بود. من نمی‌دانم چرا چنین خبری منتشر شد ولی محمودخان خوردبین یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های باشگاه پرسپولیس است و همواره رابطه بین ما خوب و مناسب بوده است و ایشان همیشه مورد احترام من هستند.

 

* راستی برای یادگیری زبان فارسی تلاشی کرده‌ای؟

من فعلاً فقط یکسری از کلمات ساده و محاوره را یاد گرفته‌ام. مثل سلام، خوبی، خداحافظ و…

 

* و واژه‌های فوتبالی چه؟

چندتایی بلدم مثل چپ، راست، شوت، تیر یک، تیر دو و…

 

* اگر بخواهی از میان همه بازیکنان فعلی پرسپولیس یک بازیکن را به عنوان بهترین انتخاب کنی، روی چه کسی دست می‌گذاری؟

برای من همه بازیکنان عالی هستند اما کاپیتان ما یعنی سیدجلال حسینی یک رهبر واقعی برای تیم است. او در هر بازی نقش فوق‌العاده‌ای دارد و تیم بدون او واقعاً یک بخش مهمش را از دست می‌دهد. سیدجلال تجربه بسیار زیادی دارد و من به شدت به او و بازی‌اش علاقه‌مندم و او را مهره مهمی برای پرسپولیس می‌دانم.

 

همسر بوژیدار: زندگی در ایران را دوست دارم

سؤالات خانوادگی گفت‌وگوی بوژیدار رادوشوویچ را مشترکاً از او و همسرش پرسیدیم. با این توضیح که او سؤالات ما را که به انگلیسی می‌پرسیدیم برای همسرش به کروات ترجمه می‌کرد و بالعکس.

 

* زندگی در تهران چگونه است؟

همسر بوژیدار: زندگی در ایران را دوست دارم. البته فرهنگ مردم در اینجا با جایی که من زندگی کرده‌ام متفاوت است اما من از شرایطم در ایران راضی‌ام چرا که بوژیدار کنارم است و با همسرم در هرجای دنیا زندگی می‌کنم.

 

* با همسرت چگونه آشنا شدی؟

بوژیدار: همسرم در دفتری کار می‌کرد و من از طریق دوستم به آن دفتر رفتم، ایشان را دیدم و بعد خواستگاری کردم و الان هم ۴ سال است با هم ازدواج کرده‌ایم.

 

* قبل از این که به ایران بیایی، همسرت با توجه به تبلیغات نامناسب غربی‌ها درباره ایران، مخالف نبود؟

بوژیدار: هر فصلی از زندگی احتیاج به همکاری و مساعدت دو طرف دارد. من وقتی پیشنهاد پرسپولیس را با همسرم مطرح کردم او به من گفت فرصت مهمی برای پیشرفت توست و از من خواست به پرسپولیس بپیوندم و به ایران بیایم و هیچ مشکلی با این مسئله نداشت.

 

* راستی غذاهای ایرانی را دوست دارید؟

همسر بوژیدار: بله و خود بوژیدار به شدت به جوجه کباب علاقه‌مند شده است.

بوژیدار: جوجه کباب غذای خوشمزه‌ای است و حسن بزرگش این است که چاق نمی‌کند چون کالری زیادی ندارد.

 

* در تهران و برای گردش به کجاها می‌روید؟

همسر بوژیدار: مراکز خریدی مثل پالادیم و کوروش را ترجیح می‌دهم. یک کافی‌شاپ هم هست که آنجا را دوست داریم و البته خیابان انقلاب و فضای آن هم برایمان جذاب است.

 

* چقدر بازی‌های پرسپولیس را دنبال می‌کنید؟

همسر بوژیدار: من بازی‌های پرسپولیس را از تلویزیون نگاه می‌کنم و طبیعی است که به این تیم به دلیل حضور همسرم در آن، تعصب داشته باشم.

 

* با خانم‌های ایرانی دوست شده‌اید؟

همسر بوژیدار: نه متأسفانه. برایم کار سختی است، چون فارسی بلد نیستم و انگلیسی‌ام هم چندان قوی نیست.

 

* یک عکس با عدد ۲۴ انداختی، دلیلش چه بود؟

بوژیدار: همسرم متولد ۲۴ مارس است و من به این دلیل این عدد را دوست دارم.

 

* دروازه‌بان محبوب شما؟

همسر بوژیدار: شک نکنید بوژیدار رادوشوویچ.

 

* حرف آخر.

بوژیدار: به همه طرفداران خوب و فوق‌العاده پرسپولیس سلام می‌فرستم و امیدوارم امسال با قهرمانی هدیه خوبی به آنها بدهیم؛ ضمن این که خوشبینم که در بازی‌های آسیایی با وجود گروه سختی که در آن قرار گرفته‌ایم بتوانیم موفق باشیم.

 

خبر ورزشی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ