واکاوی یک تجاوز زنجیره‌ای در جاده قزوین

0

روزنامه شهروند در گزارشی نوشت:در اواسط دی‌ماه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه ٩ زن و دختر به وسیله یک راننده مورد تعرض قرار گرفته‌اند و برخی از آنان آزار و اذیت نیز شده‌اند. شاید شنیدن چنین خبری ساده باشد ولی بدون تردید هر ٩ زن (اگر فقط ٩نفر باشند، چون برخی از زنان اصولا این اتفاقات را به مرحله شکایت نمی‌رسانند) دچار بحران‌های بزرگ روحی- روانی می‌شوند. این بحران‌ها را خواه‌ناخواه به خانواده خود نیز منتقل می‌کنند.

پرسشی که دراین میان قابل طرح است، علت وقوع چنین رخدادهای تأثیرآوری است. دراین یادداشت به طرح چند علت مهم اشاره می‌شود، ولی پیش از آن باید متذکر شد که هر ٩ جنایت دریک فاصله ۴٠روزه (از ابتدای بهار‌ سال‌جاری) درمنطقه به نسبت محدود، حد فاصل قزوین تا کرج و به‌طور مشخص در اطراف نظرآباد اتفاق افتاده و مهم‌تر اینکه همه آنها با یک وسیله نقلیه و ازسوی یک راننده و درموقعیت مسافرکشی رخ داده است.

١- نخستین علتی که باید مورد توجه قرار گیرد، حمل‌ونقل غیررسمی است. وسیله نقلیه شخصی وقتی به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تبعات بسیار مهمی خواهد داشت، به‌ویژه هنگامی که درخارج از شهر استفاده شود، بنابراین باید چاره‌ای جدی برای این مسأله اندیشید. ریشه اصلی این بحران نیز دربحث اشتغال و بیکاری است و ساده‌ترین راه برای کسب درآمد، خرید یک خودروی شخصی و مسافرکشی با آن است. با وجود غیرقانونی‌بودن این مسأله به دلیل آنکه این کار محل درآمد صدها‌ هزارنفر است، مقامات دولتی آن را نادیده می‌گیرند و از کنار آن می‌گذرند و مردم هم با آن کنار آمده‌اند.

٢- ضعف آموزشی زنان نیز به نوبه خود در وقوع این رخدادها موثر است. تاکنون ده‌ها بلکه صدها مورد از این نوع جنایت که به دلیل سوارشدن درخودروهای شخصی رخ داده، در رسانه‌ها منتشر شده است، ولی به نظر می‌رسد که برخی از خانم‌ها همچنان دچار این اشتباه می‌شوند که در خودروهای شخصی مسافرکش آن هم درخارج از شهر یا اطراف آن استفاده کنند. آموزش این مسأله اهمیت زیادی دارد، چه از طریق رسانه عمومی یا سایر رسانه‌ها باید خانم‌ها را از انجام رفتارهایی که ممکن است با خطر همراه باشد، پرهیز داد.

٣- بخش دردناک ماجرا اقدام برای دستگیری متجاوز است. هرچند وی پس ازحدود ۴٠روز دستگیر می‌شود که بر اثر دریافت یک گزارش جدید از آزار و اذیت و تعقیب خودروی مجرم رخ می‌دهد، ولی اینکه چرا طی این مدت فرد جنایتکار دستگیر نشده، قابل قبول نیست. این مجرم نشان داده که فرد هوشمندی نبوده است، زیرا هیچ فرد عاقلی دریک منطقه جغرافیایی محدود و با یک وسیله نقلیه به نسبت شناخته‌شده، هر ۴روز یک جرم به نسبت مشابهی را انجام نمی‌دهد، چون احتمال گیرافتادن خود را افزایش می‌دهد. با وجود این معلوم نیست چرا انجام اقدامات احتیاطی و مناسب برای دستگیری و بازداشت چنین مجرمی تا نهمین قربانی طول کشیده یا غیرموثر بوده است، حتی ممکن است تعداد قربانیان بیش از این تعداد باشد، زیرا برخی از قربانیان به دلایل گوناگون از شکایت صرف‌نظر می‌کنند، به همین دلیل نیز دادگاه دستور انتشار تصویر متهم را داده است تا اگر افراد دیگری نیز درمعرض تجاوز و تعدی او قرار گرفته‌اند، برای شکایت اقدام کنند.

مجموعه عواملی که می‌توانست سرنخ مناسبی برای بازداشت سریع متهم باشد، عبارتند از؛ چهره‌نگاری، مشخصات خودرو، محدوده رفت‌وآمد، تلفن‌های همراهی که ازقربانیان به سرقت رفته است، همچنین اثرات گوناگون مثل دی.ان.ای از مجرم و…

متأسفانه این مسائل درسطح رسانه‌ها و افکار عمومی به بحث و گفت‌وگو گذاشته نمی‌شود، هر سه مشکلی که دراین گزارش مورد توجه قرار گرفت، با بحث عمومی درباره این نوع جنایت تا حدودی قابل حل است، حتی علت سوم نیز ازاین طریق بهتر حل می‌شود. مردم باید بدانند که مشکلات پلیس در پیگیری مجرم و پیشگیری از جنایات بعدی چه بوده است؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ