وضعیت و تحلیل بنیادی توسعه معادن روی ایران

0

معرفی شرکت توسعه معادن روی ایران :

 شرکت “کروی” (سهامی عام) پیرو قانون بودجه سال ۱۳۷۶ و درجهت توسعه صنعت روی تاسیس گردید.در دی ماه ۱۳۷۶ با تشکیل کمیته راهبری توسط وزارت معادن وفلزات ، تلاش در جهت تشکیل شرکتی به منظور ایجاد ظرفیت های جدید تولید روی به میزان ۱۰۰ هزار تن در سال آغاز گردید وبا جلب مشارکت ۲۷ نهاد ملی ومنطقه ای به عنوان هئیت موسس وبا اخذ تاییدیه از اداره ثبت زنجان در تاریخ ۱۳۷۶،۱۱،۲۱ نسبت به عرضه سهام به عموم مرم ایران اقدام شد.شایان ذکر است شرکت توسعه معادن روی ایران بزرگ ترین تولیدکننده محصولات سرب وروی در کشور است که با تولید بیش از۱۹۱ هزارتن شمش روی وسرب در سال گذشته،عنوان بزرگ ترین مجموعه تولیدی این محصولات در خاورمیانه را نیز از آن خود کرده است.

موضوع فعالیت شرکت:

 بر طبق ماده ۳ اساسنامه شرکت،موضوع فعالیت شرکت عبارت است از:
 ۱)ایجاد واحداث کارخانه های استحصال فلز روی از معادن روی کشور.
 ۲)سرمایه گذاری ومشارکت درکارخانه های تولید روی.
 ۳)اکتشاف،استخراج،بهره برداری،تولید وتغلیظ مواد معدنی.

۴)واردات ماشین آلات،تجهیزات،مواد مصرفی،لوازم یدکی مورد نیاز از خارج کشور و یا تامین از داخل کشور.

۵)مشارکت در سایر شرکت ها از طریق تاسیس یا تعهد سهام شرکت های جدید،خرید یا تعهد سهام شرکت های موجود در زمینه های تولیدی،صنعتی،طراحی مهندسی،مطالعاتی وتحقیقاتی،خدماتی وهرگونه امری که با فعالیت های فوق مرتبط باشد.

۶)ارائه خدمات فنی،مشاوره ای،صنعتی،فروش وتوزیع محصولات تولیدی داخل وخارج کشور.

۷)مبادرت به انجام کلیه امور وعملیات صنعتی،معاملات مالی اخذ تسهیلات اعتباری و وام از بانک ها،صادرات و واردات کالاهای مجاز بازرگانی،اخذ نمایندگی از سایر شرکت های داخلی وخارجی واعطاء نمایندگی،اقدام به عملیات بازرگانی موضوع قانون تجارت وسایر قوانین ومقررات جمهوری اسلامی ایران که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم برای تحقق اهداف شرکت لازم یا مفید به نظر برسد وجهت تامین اهداف وموضوع شرکت ضرورت داشته باشد.

سرمایه شرکت:

تغییرات سرمایه از بدو تاسیس تاکنون(میلیارد ریال)

وضعیت توسعه معادن روی ایران سهامداران توسعه معادن روی ایران (کروی) زیان توسعه معادن روی ایران تحلیل بنیادی تحلیل (کروی) توسعه معادن روی ایران اخبار سهام اخبار توسعه معادن روی ایران (کروی) اخبار بورس امروز

*به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام مورخ ۹۰،۱۱،۱۲،سرمایه شرکت از مبلغ ۱،۰۹۷،۲۵۰ میلیون ریال به مبلغ ۱،۹۱۳،۹۵۰ میلیون ریال(از محل مطالبات و آورده نقدی )معادل ۷۴ درصد در مرحله اول افزایش یافت که این افزایش سرمایه در تاریخ ۹۱،۰۵،۰۱ در مرجع ثبت شرکتها به ثبت رسیده است.

*شایان ذکر است مجمع مصوب نمود در مرحله دوم سرمایه شرکت از مبلغ ۱،۹۱۳،۹۵۰ میلیون ریال به مبلغ ۳،۰۹۸،۱۸۶ میلیون ریال(مبلغ ۶۸۴،۲۳۶ میلیون ریال از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران و مبلغ ۵۰۰۰۰۰ میلیون ریال از محل سود انباشته )به هئیت مدیره تفویض گردد که طی مدت ۲ سال وپس از کسب مجوزهای لازم از سازمان بورس واوراق بهادار آن را عملی نماید.

سهامداران شرکت:

وضعیت توسعه معادن روی ایران سهامداران توسعه معادن روی ایران (کروی) زیان توسعه معادن روی ایران تحلیل بنیادی تحلیل (کروی) توسعه معادن روی ایران اخبار سهام اخبار توسعه معادن روی ایران (کروی) اخبار بورس امروز

در ترکیب سهامداران شرکت توسعه معادن روی،سهامداران حقیقی بخش عمده این ترکیب را تشکیل می دهند که این خود یک مزیت است زیرا در شرایط بحرانی وجود سهامداران حقیقی به منزله پشتیبان برای یک شرکت محسوب می شود.

بررسی صورتهای مالی۹۲:

۱)شرکت توسعه معادن روی ایران پیش بینی سود هر سهم خود را برای دوره مالی منتهی به ۹۲،۱۲،۲۹ براساس عملکرد ۶ ماهه،مبلغ ۵۶۹ ریال گزارش کرده است که در مقایسه با آخرین گزارش (۹۲،۰۷،۲۹ مبلغ سود هر سهم ۵۶۹ ریال)این شرکت با عدم تعدیل سود هر سهم روبرو بوده است.

۲)پیش بینی سود هر سهم شرکت برای دوره مالی منتهی به ۹۲،۱۲،۲۹ درمقایسه با پیش بینی سال مالی قبل(مبلغ ۴۲۷ ریال برای دوره منتهی به ۹۱،۱۲،۳۰)،از افزایش ۳۳.۲۵ درصدی برخوردار بوده است.

۳)پیش بینی حاشیه سود عملیاتی وحاشیه سود خالص شرکت برای دوره مالی منتهی به ۹۲،۱۲،۲۹ در مقایسه با پیش بینی دوره مالی منتهی به ۹۱،۱۲،۳۰،به ترتیب ۹۵.۲۷% و ۹۵.۳۰% افزایش روبرو می باشد.

۴)افزایش پیش بینی سود حاصل از سرمایه گذاری شرکت به دلیل افزایش سرمایه گذاری در سهام شرکت فرعی کالسیمین می باشد.

۵)سود نقدی پیشنهادی هئیت مدیره برای سال مالی منتهی به ۹۲،۱۲،۲۹ ،۵۰ درصد سودخالص پیش بینی شده است.

۶)براساس مفروضات پیش بینی شده نرخ برابری ارز برای فروش صادراتی سال ۱۳۹۲ شرکتهای فرعی به ازای هر دلار ۲۴۵۰۰ ریال(معادل نرخ ارز مبادله ای) ونرخ فروش محصولات شرکت براساس نرخ های بورس فلزات لندن(LME)درنظر گرفته شده است،که با توجه به افزایش نرخ جهانی سرب و روی میتوان انتظار سودآوری شرکت را از محل فروش صادراتی محصولات داشت.

 وضعیت توسعه معادن روی ایران سهامداران توسعه معادن روی ایران (کروی) زیان توسعه معادن روی ایران تحلیل بنیادی تحلیل (کروی) توسعه معادن روی ایران اخبار سهام اخبار توسعه معادن روی ایران (کروی) اخبار بورس امروز

بررسی ترازنامه شرکت توسعه معادن روی ایران:

*موجودی مواد وکالا در دوره منتهی به ۹۲،۰۶،۳۱ در مقایسه با دوره مالی منتهی به ۹۱،۰۶،۳۱،با ۴۹ درصد کاهش روبرو بوده است که این یک امر مثبت از جهت عدم مشکل در مسیر تبدیل مواد اولیه به کالای در جریان ساخت وموجودی آماده برای فروش می باشد به عبارت دیگر شرکت در امر فروش با مشکلی روبرو نخواهد بود.

*دارایی های ثابت شرکت در دوره مالی منتهی به ۹۲،۰۶،۳۱ در مقایسه با دوره مالی منتهی به ۹۱،۰۶،۳۱،با ۲.۲۳% افزایش روبرو بوده است.ازآنجا که دارایی های ثابت مبنای ارزش آفرینی شرکتها می باشند شرکت در شرایط مثبت از جهت ارزش قرار دارد.

محاسبه NAV کروی:

*NAV(ارزش خالص داراییهای سهم) شرکت توسعه معادن روی ایران به شرح زیر است:

وضعیت توسعه معادن روی ایران سهامداران توسعه معادن روی ایران (کروی) زیان توسعه معادن روی ایران تحلیل بنیادی تحلیل (کروی) توسعه معادن روی ایران اخبار سهام اخبار توسعه معادن روی ایران (کروی) اخبار بورس امروز

در جداول بالا ارزش خالص دارایی های هر سهم کروی را باتوجه به صورت های مالی منتهی به ۹۲،۰۶،۳۱ برآورد کرده ایم والبته در این میان ارزش افزوده شرکت های غیر بورسی را باتوجه به پوشش زیان شرکت های زیان ده بوسیله شرکت های سودده،صفر در نظر گرفته ایم.

با توجه به حقوق صاحبان سهام شرکت که مبلغ ۳،۸۶۳،۴۰۴ میلیون ریال(معادل ۳۸۶ میلیارد تومان) می باشد،ارزش خالص دارایی های شرکت مبلغ ۵،۰۸۴ میلیارد تومان بدست آمده است.

با توجه به سرمایه ۱،۹۱۳،۹۵۰ میلیون ریال،ارزش خالص دارایی هر سهم معادل ۴،۹۵۲ ریال بدست می آید.

با توجه به این محاسبات،سهم کروی طبق آخرین قیمت روز گذشته ، بالغ بر۹۱ درصد NAV خود معامله می شود.

اثر عوارض روی بازار فروش:

سالانه ایران بالغ بر ۲۷ میلیون تن مواد اولیه فلزات وکنسانتره مس به چین صادر و در مقابل بالغ بر ۱۰ میلیون تن فولاد وآهن به کشور وارد می کند.دارندگان معادن بدون کمترین هزینه وسرمایه گذاری،مواد اولیه معادن را به صورت خام به خارج از کشور صادر می کنند و کشورهای واردکننده مواد معدنی خام از ایران،بعد از فرآوری مواد خام معدنی،محصول فرآوری شده را مجدد با قیمت چند برابر به کشور ایران صادر می کنند،در این میان برای جلوگیری از خام فروشی معادن،وزارت صنعت،معدن وتجارت به تعیین عوارض ۱۰ درصدی برای صادرات سنگ آهن دانه بندی شده(خام) پرداخته است.به این ترتیب عوارض برای خام فروشی معادن توجیه اقتصادی ندارد و درمقابل سرمایه گذاری بر روی تولید فرآورده های معدنی مورد توجه قرار می گیرد.این اقدام باعث تولید محصولات معدنی،ایجاد شغل و کاهش وابستگی کشور به واردات محصولات معدنی از کشورهای خارجی خواهد شد.

اما این دیدگاه مثبت این جریان خواهد بود اگر بخواهیم از بعد منفی به این قضیه نگاه کنیم می توان اینطور شرح داد:

جایگزینی تولید فرآورده های معدنی وصادرات آن به جای صادرات مواد اولیه خام از نظر بعد زمانی و دوره بازگشت سرمایه اولیه متفاوت می باشد به طوریکه تعیین عوارض برای صادرات مواد خام معدنی در جهت کاهش صادرات این مواد پیش خواهد رفت ولی جریان نقدینگی حاصل از صادرات مواد خام به سرعت جریان سرمایه گذاری محصولات معدنی نصیب سرمایه گذار نخواهد شد.دوره زمانی سرمایه گذاری روی مواد معدنی نسبتا طولانی است ودر این مدت وجه نقد با حمایتهای بخش خصوصی و دولتی تامین می شود.این تاخیر بازگشت سرمایه ممکن است به زیان سرمایه گذار باشد اما با انجام سرمایه گذاریهای کوتاه مدت و تامین پروژه های معدنی ناتمام میتوان به این طرح خوش بین بود.

نتیجه گیری:

*بحث افزایش بهره مالکانه در لایحه بودجه ۹۳ که در کمیسیون صنایع مورد بررسی است در صورت تصویب باید انتظار افت سود آوری شرکت های معدنی را داشته باشیم.

*افزایش نرخ جهانی روی و سرب امکان تعدیل مثبت را برای شرکت توسعه معادن روی ایران در آینده می تواند ایجاد کند زیرا افزایش نرخ های بورس فلزات لندن(LME) از جمله سرب وروی تاثیر چشمگیری بر روی فروش صادراتی خواهد داشت.

*گروه شرکت های توسعه معادن روی ایران عمدتا بر روی فرآوری سرب و روی و محصولات جانبی آن نظیر،نقره،نیکل و کادمیوم متمرکز هستند.عمده مخاطراتی که عملکرد گروه را می تواند تحت تاثیر قرار دهد به شرح زیر است:

۱)عدم واگذاری معدن و به تبع آن مشکلات مربوط به مواد اولیه

۲)نوسان قیمت فلزات تحت تاثیر سیکل های تجاری

۳)افزایش شدید قیمت حامل های انرژی وبه تبع آن سایر نهاده های تولید نظیر اسید،حقوق و دستمزد،حمل ونقل و…

۴)افزایش تعرفه های صادراتی

۵)عدم ورود تکنولوژی جدید استحصال فلز روی وسرب تحت تاثیر موانع بین المللی.

۶)عدم تنوع بخشی در سبد دارایی های گروه

۷)ایجاد موانع برای صادرات محصولات گروه

*قیمت سهام گروه معدنی در کوتاه مدت و میان مدت با افت کمی روبروست اما با احتمال تصویب لایحه افزایش نرخ بهره مالکانه این اثر منفی به بلندمدت کشیده خواهد شد که با اتمام پروژه های معدنی و حمایت دولت در خصوص تامین برخی از بخش ها ممکن است از این افت کاسته شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ