سرانجام تیمسار عباس قره‌باغی آخرین فرمانده ارتش پهلوی! +عکس

0

سرانجام روزی که قره باغی به آن روز «ر» نام نهاده بود، فرا رسید. قره باغی که از دیگران شنیده بود شاه، فردا از کشور می رود، با آن که دعوتی برای حضور در فرودگاه دریافت نکرده بود،‌خود را به آنجا رساند. در گوشه پاویون سلطنتی شلوغ و درهم ریخته ایستاد تا سوالی را با شاه مطرح کند که به نظرش بسیار مهم بود.

به گزارش فارس، هر بار که خواست جلو برود، کسی رسید و موضوعی مطرح شد تا بالاخره موفق شد و از شاه پرسید «دفتر ستاد خبر می دهد برای برقراری تماس با اعلیحضرت هماهنگی نشده است.» شاه که باور نداشت قره باغی هنوز داستان را نفهمیده باشد، فقط پاسخ داد: «بله». قره باغی اصرار کرد: «پس اگر گزارش فوری وجود داشت، چطور به عرض برسد؟» شاه این بار فریاد کشید: «چه گزارشی! گزارش برای چه؟!» و فرح بازوی او را کشید.

همسر محمدرضا شاه پهلوی محمدرضا شاه عکس ایران قدیم زندگینامه تیمسار عباس قره باغی
قره باغی خوابزده ماند و این سرنوشت فرمانده ارتشی بود که همه نخ هایش به کسی وصل بود که داشت می رفت. قره باغی جلو پله های هواپیما، سلام نظامی داد. بغض گلویش را گرفته بود.

می‌خواست بگوید: «مرا هم ببرید.» آخرین کلام را از شاه شنید؛ «آزاد»

لحظاتی بعد به داخل هواپیما رفت. شاه داخل کابین خلبان بود و قره باغی، او را ندید. فقط توانست دست فرح را ببوسد و به او التماس کند که شاه را وا دارید تا دو سه روز دیگر برگردند!

همسر محمدرضا شاه پهلوی محمدرضا شاه عکس ایران قدیم زندگینامه تیمسار عباس قره باغی

تیمسار قره‌باغی در دهم آبان ۱۲۹۷ در تبریز متولد شد. پدر وی میرزا کریم‌خان نام داشت که به شغل تجارت مشغول و از مهاجران روسیه به ایران بود. وی پس از اتمام تحصیلات ابتدایی وارد دبیرستان رشیدیه شد و بعد از آن در کلاس پنجم به مدرسه نظام تبریز رفت و بعد از گرفتن دیپلم نظام در سال ۱۳۱۵ وارد دانشکده افسری شد.

ورود او به دانشکده افسری با دوره ولیعهدی شاه همراه بود و او در همین سال به عنوان منشی ولیعهد انتخاب شد.
پست‌های تیمسار قره‌باغی
– سال ۱۳۴۱: فرمانده دانشگاه نظامی
– سال ۱۳۴۲: فرمانده درجه‌داران دوره سپاه دانش، فرماندهی خط مسیر مسافرت پادشاه دانمارک به ایران را عهده‌دار شد.
– سال ۱۳۴۲: ریاست دادگاه تجدید نظر  ویژه دادرسی ارتش مرداد
– سال ۱۳۴۳: فرماندهی لشگر پیاده‌ گرگان
– شهریور ۱۳۴۶: فرماندهی لشگر یکم گارد
مهر ۱۳۴۷ تا اردیبهشت ۱۳۵۱: ریاست ستاد نیروی زمینی
– ۲۰ اسفند ۱۳۵۱: سپهبد ارتقا
– از اردیبهشت ۱۳۵۱ تا مهر ۱۳۵۲: جانشینی فرمانده نیروی زمینی
۱۲ اردیبهشت ۱۳۵۳: فرماندهی ژاندارمری کل کشور، در این سال به دلیل برگزاری بازی‌های آسیایی و نقش بسزای قره‌باغی در برقراری امنیت این بازی‌ها وی مورد عنایت ویژه شاه قرار گرفت.
– اردیبهشت ۱۳۵۳ تا ۱۴ شهریور ۱۳۵۷: فرمانده ژاندارمری
مقام‌های تیمسار در جریان وقوع انقلاب اسلامی
وی در شهریور ۱۳۵۷ در کابینه شریف‌امامی در مقام وزارت کشور فعالیت کرد. پس از آن در کابینه شاپور بختیار یعنی در تاریخ ۱۴ دی ۱۳۵۷ ریاست ستاد بزرگ ارتشتاران را عهده‌دار شد.
قره باغی در ۲۳ دی ماه ۱۳۵۷ عضویت شورای سلطنت را برعهده گرفت.
همسر محمدرضا شاه پهلوی محمدرضا شاه عکس ایران قدیم زندگینامه تیمسار عباس قره باغی
اختفا تا مرگ
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تیمسار قره‌باغی در ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ در منزل یکی از دوستانش مخفی شد و ۱۴ ماه پنهان شدن او به طول انجامید؛ اما سرانجام بعد از این مدت با گذرنامه جعلی از فرودگاه مهرآباد از کشور خارج شد.
قره‌باغی در نهایت در ۲۲ مهر ۱۳۷۹ بر اثر بیماری سرطان در بیمارستانی در پاریس درگذشت.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ