مرتضی غرقی ،خبرنگار تلویزیون در ۲۲ بهمن ۳۰ سال پیش +عکس

1
مرتضی غرقی خبرنگار باسابقه کشورمان تصویری از حضورش در ۲۲ بهمن ۳ دهه پیش را منتشر کرد.
عکس قدیمی بیوگرافی مرتضی غرقی بیوگرافی مجریان بیوگرافی خبرنگاران اینستاگرام مجریان

بیوگرافی غرقی از زبان خودش

دوم فروردین ۱۳۳۹ در خانواده­ای متوسط در محله هفت چنار تهران به دنیا آمدم. دوران ابتدایی را در مدرسه بامشاد و دوران متوسطه را در هنرستان صنعتی شماره ۲ در رشته برق در همان محله به پایان رساندم. از سال ۱۳۵۵ که نارضایتی­ عمومی مردم ایران از رژیم شاه رو به گسترش بود، به گروه­های مبارز اسلامی پیوستم. در سال ۱۳۵۷ با پیروزی انقلاب اسلامی و پایان دوره متوسطه و اوج گرفتن فعالیت گروهک­ها در کردستان و در پی آن آغاز جنگ تحمیلی، همگام با دیگر جوانان این مرز و بوم  به جبهه­های جنگ شتافتم . سه بار در جبهه مجروح شدم؛ یک بار در منطقه خرمشهر و دو بار در عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه ، جایی که برادرم به شهادت رسید . پیش از آن در سال ۱۳۶۰ با شرکت در نخستین آزمون ورودی دانشکده صدا و سیما ( که به تازگی از مدرسه عالی رادیو تلویزیون به دانشکده صدا و سیما تغییر نام داده بود ) وارد این دانشکده شدم . پس از چهار سال آموزش در رشته الکترونیک صدا یا الکترو آکوستیک دانش­آموخته شدم .

اما بعد از مجروح شدن از ناحیه گوش چپ که همچنان عواقب آن آزارم می­دهد ، مجبور به تغییر رشته شدم و پس از گذراندن دوره­های آموزشی خبرنگاری در دانشکده خبر و دوره آموزشی در آسیا ویژن ، کار خبرنگاری را آغاز کردم . در دوران اقامت در آلمان هم در دوره آموزشی دویچه وله شرکت کردم . در دوران دانشجویی مانند بسیاری از جوانان این مرز و بوم حضور در جبهه اولویت برنامه­های زندگی­ام بود . با پایان جنگ که فراغت بیشتری یافتم ، ازدواج کردم که حاصل این ازدواج دو فرزند به نام های شیما و علی است .

من همچنین به مدت چهار  سال مدیریت  دفاتر نمایندگی صدا و سیما در کشور آلمان  را عهده دار بودم و شش سال نیز به عنوان خبر نگار و مدیر دفتر نیویورک در سازمان ملل  متحد خدمت کردم . علاوه بر کار خبر نگاری حرفه ایی در صدا و سیما تاکنون مقالات و تحلیلهای  سیاسی بسیاری را  در سایت های خبری و روزنامه های داخلی منتشر کرده ام ؛ که روزنامه های  جام جم / کیهان و سایت خبری تابناک و خبر گزاری فارس از آن جمله اند.

  در طول سی  سال شغل خبر نگاری در بسیاری از  بحرانهای بین المللی  حضوری فعال داشته ام که بخشی از آنها به شرح زیر است :

۱ _ حضور در افغانستان  به هنگام   ورود مجاهدین افغان به  کابل  در زمان نجیب اله

۲ _ حضور در جنگ بوسنی

۳ _ حضور در بحران میکونوس  در آلمان

۴ _ پوشش رسانه ایی کنفرانس برلین  در آلمان

۵ _ حضور در عراق به هنگام  حمله آمریکا به این کشور

۶ _ حضور در شورای امنیت سازمان ملل  متحد  و  پوشش خبری  اقدامات خصمانه  شورای امنیت در صدور قعطنامه های هسته ایی علیه ایران

۷ _ حضور در جبهه های  جنگ لیبی و سقوط معمر قذافی

در مجموع بیش از دوازده سال از دوره سی  ساله خدمت خود را در خارج از کشور و در کشور های   آلمان / آمریکا  عراق و افغانستان  گذرانده و به بیش از شصت کشور خارجی سفر کرده ام و  از نزدیک با نحوه تعامل دولت ها با ملت هایشان آشنایی کامل دارم . این حقیر در مدت اقامت در غرب ، عملکرد دولتها و مجالس قانونگذاری کشورها ی   غربی بویژه کشور های آلمان و امریکا را از نزدیک رصد کرده   و با عملکردشان آشنایی دارم .  من  همچنین به دو زبان آلمانی و انگلیسی  در حد مکالمه و نگارش آشنایی و تسلط  دارم.

من هم اکنون  سی سال تجربه در صحنه های بین المللی جنگ و سیاست بعنوان  خبر نگار ارشد فعالیت سیاسی می کنم .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. محمدرضا کیانفر می گوید

    مرتضی غرقی کارشناس مسائل آمریکا و امور رسانه گفت: تحریم کشور را در قبال فشار‌های اقتصادی بیمه می‌کند و موجب توسعه عمقی برای کشور می‌گردد.

    آقای غرقی،
    اقتصاد ما در اثر چهل سال عدم لیاقت و کفایت جمهوری اسلامی همچون درختی درون پوسیده شده و تحریمها حکم طوفانی را دارند که کشور را به باد می‌دهند.
    سرور گرامی،
    تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    ۱- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
    ۲- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
    با تشکر از توجه شما،