ولنتاین چیست؟ تاریخ و روز دقیق ولنتاین ۲۰۱۹ کی هست؟

2

روز ولنتاین این روزها جایگاه ویژه ای در بین جوانان باز کرده است و حال و هوای دیگری به این روزهای جوانان داده است. این روز که روز عشاق نامیده میشود با فرستادن هدایایی برای همدیگر و تبریک ویژه این روز همراه است.

روز ولنتاین، روز عشاق و یا روز عشق ورزی در فرهنگ مسیحی سده های میانه و سپس فرهنگ مدرن غربی روز ابراز عشق است. این مناسبت هر سال در کشورهای مختلف جهان برگزار می شود. سابقهٔ تاریخی روز ولنتاین به جشنی که به افتخار قدیس ولنتاین در کلیساهای کاتولیک برگزار می شد، باز می گردد. روز ولنتاین برگرفته از سنن روم باستان و مسیحیت می باشد. این ابراز عشق معمولاً با فرستادن کارت ولنتاین یا خرید هدایایی مانند گل سرخ انجام می شود.

ولنتاین سپندار مذگان تقویم و سالنامه تقویم ایرانی تقویم 96 تاریخ روز ولنتاین

زمان روز ولنتاین ۲۰۱۹ در ایران

(۱۴ فوریه ) مصادف با روز ولنتاین
– جشن اسفندگان (سپندارمذگان) یا جشن مژده گیران یکی از جشن های ایرانی است که در روز ۵ اسفند برگزار می شود. ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه آورده است که ایرانیان باستان روز پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین می دانستند.

تاریخچه روز ولنتاین در سال ۱۳۹۷

روز ولنتاین امسال ۲۶ بهمن ماه برابر با ۱۴ فوریه است

تاریخچه کامل و دقیق ولنتاین در دست نیست و آنچه از پیشینه این روز می دانیم با افسانه درآمیخته است. امروزه کلیسای کاتولیک به این نتیجه رسیده است که حداقل سه قدیس به نام والنتین یا والنتیوس وجود داشته اند که همگی به قتل رسیده اند، به همین دلیل چندین افسانه سعی در بازگوئی تاریخچه این آئین دارند. طبق یک افسانه مشهور در سده سوم میلادی، در روم باستان در دوران فرمانروایی کلاودیوس دوم کشیشی به نام والنتین می زیسته است. کلودیوس عقیده داشت مردان مجرد نسبت به آنانی که همسر و فرزند دارند سربازان جنگجوتر و بهتری هستند. از این رو ازدواج را برای مردان جوان امپراتوری روم قدغن می کند. والنتین معتقد بود که این حکم ناعادلانه است؛ لذا مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می کرد. هنگامی که کلاودیوس این امر را دریافت، والنتین را به مرگ محکوم کرد.

افسانه دیگر می گوید شاید کشیش والنتین به علت نجات دادن و فراری دادن مسیحیان از آزار و شکنجه رومیان کشته شده باشد. مطابق یک افسانه، کشیش وانتین خود عاشق دختر زندانبانش شده و نخستین کارت ولنتاین را خود او قبل از مرگش برای آن دختر فرستاد و در آن نوشت «از طرف والنتین تو».

روز ولنتاین – روز ولنتاین ۲۶ بهمن (۱۴ فوریه ) تقریبا یکی از مناسبت هایی است که در سراسر جهان طرفداران خودش را دارد، چرا که عشق و دوست داشتن موهبتی جهانی است، و عشاق روز ولنتاین را با هدیه دادن به یکدیگر جشن می گیرند.گفته می شود که در ایران باستان،نیز بیست قرن پیش از میلاد روزی موسوم به روز عشق بوده است. منابع کهن از جمله ابوریحان جشن سپندارمذگان را در روز پنجم اسفند ذکر کرده اند. ولی با توجه به تغییر ساختار تقویم ایرانی در زمان خیام که پس از ابوریحان می زیست، و سی و یک روزه شدن شش ماه نخست سال در گاهشماری ایرانی، بعضی منابع و به اشتباه تاریخ ذکر شده نیز ۶ روز به عقب آورده اند که این کار نادرست است. زیرا طبق منابع کهن و همانطور که از نام آن پیداست این جشن به روز اسپند یعنی پنجمین روز ماه از ماه اسفند اشاره دارد. این روز «سپندارمذگان» یا «اسفندارمذگان» نام دارد.

روز ولنتاین روز عشاق است و از هدایای معمول این روز شکلات مخصوص ولنتاین است

در این مطلب به دیدگاه جالب دکتر شریعتی در مورد عشق و دوست داشتن می پردازیم:

تفاوت عشق و دوست داشتن از نگاه دکتر شریعتی!
* عشق یک جوشش کور است و پیوندی از سر نابینایی
اما دوست داشتن پیوندی خود آگاه و از روی بصیرت روشن و زلال
* عشق بیشتر از غریزه آب می خورد و هر چه از غریزه سر زند بی ارزش است
دوست داشتن از روح طلوع می کند و تا هر جا که یک روح ارتفاع دارد ، دوست داشتن نیز هنگام با او اوج می گیرد

منبع : بیتوته

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. رضا می گوید

    ولنتاین مبارک

  2. جواد می گوید

    سلام دوست عزیز
    ۱۴ فوریه ۲۵ بهمن ماه