بابک زنجانی تا آخر امسال اعدام نمی شود /مرخصی مهدی هاشمی /تجمعات سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج

0

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره علت تمدید مرخصی مهدی هاشمی در حالیکه طبق ماده ۵۲۰ آیین دادرسی کیفری محکومان زندانی در صورت رعایت و ضوابط مقررات زندان از یکسری امتیازات خاص از جمله حداکثر ۵ روز مرخصی استفاده کنند، اظهار کرد: استفاده از مرخصی بیش از ۵ روز فقط مختص به آقای مهدی هاشمی نیست و موارد دیگر هم بوده که به تشخیص دادستان یا قاضی مرخصی افراد تمدید شده است و این موضوع مشابهات بسیاری دارد.

وی درباره آخرین وضعیت پرونده پلاسکو نیز گفت: این پرونده در دادسرای تهران مفتوح است و طبیعتا بخشی از آن با نظر دادستان و مدعی العموم تشکیل شده است.

به گفته سخنگوی دستگاه قضا فعلا دو نفر در رابطه با این پرونده بازداشت هستند و اینها افرادی هستند که درباره آغاز آتش سوزی اتهاماتی متوجهشان بوده است.

محسنی اژه‌ای اضافه کرد: درباره سایر علل و عواملی که سبب شده این آتش سوزی ایجاد شود یک هیئت از کارشناسان مختلف تشکیل شده ولی هنوز هیئت یادشده نظر خود را ارائه نکردند.

وی یادآور شد: تاکنون مسئول یا مسئولانی در این پرونده احضار نشده اند.

کسی در پرونده املاک شهرداری بازداشت نشده است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره پرونده املاک شهرداری اظهار کرد: تاکنون در خصوص این پرونده کسی بازداشت نشده است و طبق آخرین اطلاعات دریافتی بیش از ۱۸۰ نفر احضار شدند و تحت تعقیب قرار گرفتند.

وی گفت: البته این بدان معنا نیست که همه این افراد متهم هستند زیرا این اقدام چند وجه دارد و باید همه ابعاد آن رسیدگی شود که آیا جرمی اتفاق افتاده یا خیر زیرا ممکن است تخلف یا جرم باشد یا هردو و یا اینکه هیچ کدام از اینها نباشد.

محسنی اژه‌ای توضیح داد: ممکن است فردی عضو تعاونی باشد و احیانا از طریق تعاونی ملک دریافت کند که این یک بحث است. بحث دیگر این است که ممکن است فرد عضو تعاونی نباشد و ملک دریافت کند که در این رابطه نیز ممکن است آن فرد شرایط لازم را داشته باشد و واگذاری ملک نیز جزو اختیارات شهرداری باشد. البته امکان دارد واگذاری ملک به افراد غیرعضو جزو اختیارات شهرداری نیز نباشد که باید بررسی شود.

بابک زنجانی تا آخر امسال اعدام نمی‌شود

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در صد و هشتمین نشست خود افزود: اگر در پرونده بابک زنجانی منظور اجرای کل حکم است که عملی شده اما اگر منظور سلب حیات محکوم‌علیه است که چنین موضوعی تا آخر امسال اتفاق نخواهد افتاد و کسانی که چنین موضوعی را مطرح کرده‌اند یا اطلاع نداشته یا با انگیزه قبلی این موضوع را اعلام کردند.

اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه به رغم نیاز جامعه به وکیل و صف طولانی علاقمندان این حرفه همچنان تعداد محدودی به عنوان ظرفیت سالیانه اعلام می‌شوند در صورتی که طبق اصل ۴۴ هیچ مجوز صدور پروانه حق تعیین ظرفیت ندارد. آیا شما مخالف این انحصار هستید یا خیر؟ گفت: بعضی در کانون وکلا اعلام می‌کنند که بسیاری از وکلا کار ندارند اما تعدادی دیگر سرشان شلوغ است بنده از این موضوع اطلاعات ریز ندارم چون به کار ما مربوط نمی‌شود در هر صورت نظر بنده این است که نباید محدودیت زیاد ایجاد کنیم زیرا محدودیت زیاد باعث می‌‌شود که عده‌ای کمی از افراد که تقاضای زیاد به آنها می‌شود قیمت را بالا برده و کار را دیرتر انجام دهند همچنین باعث می‌شود افرادی که شرایط لازم برای ورود به این حرفه را دارند از فعالیت محروم بمانند.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در خصوص آخرین وضعیت پرونده پزشک تبریزی گفت:‌ متأسفانه حضور ذهن ندارم و در هفته‌های اخیر در این خصوص نپرسیدم که پرونده به دادگاه رفت و اطلاعی ندارم.

دستگیری ۸ تروریست

وی در خصوص پرونده باند تروریستی که اخیراً دستگیر شده‌اند و آیا به قوه قضائیه عودت داده شده است،‌ عنوان کرد:‌ رسیدگی به این پرونده تازه شروع شده و بله دستگیری افراد با حکم قاضی بوده و حدود ۸ نفر در استان البرز دستگیر شدند و تعدادی از سایر استان‌ها و اصل پرونده در استان البرز بوده است و فعلاً در تحقیقات مقدماتی است و باید منتظر بمانیم.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: این افراد دستگیر شده‌اند و ادامه دارد و ممکن است تعداد بازداشتی‌ها بیشتر باشد و باید ببینیم که با تحقیقات چگونه ادامه پیدا می‌کند.

وی در خصوص اینکه آیا افراد خارجی در این موضوع وجود دارد گفت: من اطلاعاتی نگرفته‌ام که آیا این‌ها همه تبعه ایران هستند یا خیر.

اعدام قاچاقچیان مواد مخدر

اژه‌ای در خصوص مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر و اینکه گفته می‌شود که میزان آن را بالا ببرند، آیا لایحه‌ای داده شده است،‌گفت: نه، این طرحی است که در مجلس مطرح است و طبیعتاً ممکن است دادستان کل کشور که عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر است در جلسات مجلس حضور پیدا کند لکن لایحه از قوه قضائیه نرفته است و این طرح از مجلس مطرح شده است و چون قانونی نشده نمی‌توان گفت.

وی یادآور شد:بده به عنوان سخنگوی قوه قضائیه می‌گویم مواد مخدر معضل نه تنها برای کشور بلکه برای کشورهای دیگر نیز هست و هر لایحه نباید منجر شود که قاچاقچی مواد مخدر مصون مانده و کار خود را ادامه دهد و اگر بتوانند راهی پیش گیرند تا از این فساد جلوگیر شود و اعدام کمتر باشد مشکلی ندارد اما اگر با تخفیف مجازات این مواد اضافه شود و این بلا بخواهد جان افراد را بگیرد و اگر این کار شود مصلحت نیست .

اژه‌ای یادآور شد: نباید به صرف هیاهوهای بین‌المللی از مجازات کسانی که باید مجازات شوند و گرفتن جلوی یک جرمی که مجازات باشد ولو اعدام جلوگیری شود و باید انجام شود.

تجمعات سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص انتشار اخبار تجمعات سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج به دولت شکایت کرده است، حال آیا انتشار اخبار ممنوع است، متذکر شد:در نفس انتشار ممکن است حرفی نباشد بلکه بحث چگونگی مهم است؛ باید ببینیم آن خبر چگونه منتشر می‌شود. خبری کذب یا خبری که تشویش اذهان شود غلط و جرم است.چرا که ممکن است در اثنای عمل اقداماتی بر علیه امنیت صورت گرفته باشد و باید آن خبر را نگاه کرد و نمی‌توان نسخه کلی پیچید و باید مورد و خبر را دید در جایی ممکن است جرم باشد یا در جای دیگر نباشد.

وی افزود: چند میلیون نفر سپرده گذار بوده اند بر اساس تصمیم ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مقرر شد اینها به نحوی مدیریت شود که اولا همه به پول خود برسند ثانیا افراد ضعیف تر زودتر به پول خود برسند که ٩٨ درصد افراد ضعیف به پول خود رسیدند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ