شرایط وام ازدواج ۳۰ تا ۸۰ میلیونی بانک قرض الحسنه مهر ایران

0

وام ۸۰ میلیونی ازدواج به شرط سپرده گذاری و کسب امتیاز لازم مهمترین خبری بود که هفته گذشته از سوی مدیر بانک قرض الحسنه مهر ایران اعلام شد و واکنش های جالب و متعددی از سوی مردم به همراه داشت.

تشدید مشکلات اقتصادی در سال های اخیر عرصه را برای گروه های ضعیف جامعه به ویژه جوانانی که تازه وارد بازار کار و زندگی شده اند سخت کرده است.

سختی گذران زندگی و درآمدهایی که کفاف هزینه ها را نمی دهد موجب شده تا کار برای جوانان دم بخت سخت شود و به دنبال آن سن ازدواج در جامعه بالا برود؛ مشکلات اقتصادی یکی از دلایل افزایش سن ازدواج است و نمیتوان منکر آن شد که اگر این مشکلات نبود یقیناً ازدواج گروه زیادی از جوانان زودتر از اینها انجام میشد.

فراهم کردن شرایط ازدواج جوانان یکی از موارد مهمی است که علاوه بر طرح آن در ماده ۴۳ قانون اساسی، به عنوان یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی نیز به شمار می رود. نمایندگان مجلس سال گذشته و در جریان قانون گذاری بودجه ۹۵ مصوب کردند که وام ازدواج از ۳ به ۱۰ میلیون تومان افزایش یابد تا شاید کمی از مشکلات ازدواج جوانان حل شود.

نمایندگان در پی تصویب این قانون، منابع آن را از محل سپرده های قرض الحسنه پس انداز و جاری بانک ها پیش بینی کردند که تا پیش از این، به صورت غیرقانونی مصرف می شد و سهم کمی از آن در اختیار مصارف قرض الحسنه قرار می گرفت.

البته نظام بانکی در زمان تصویب این قانون مقاومت هایی از خود نشان داد ولی دست آخر بانک ها مجبور شدند تن به اجرای قانون دهند. بر اساس بند یک بخشنامه بانک مرکزی در تاریخ ۳۰ تیرماه سال جاری، بایستی از مردادماه سال جاری پرداخت ماهانه ۱۵۰ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر ماه جهت اقدام توسط بانک های عامل صورت پذیرد.

هرچند گزارش های متفاوتی در سال جاری در رسانه ها منعکس شد مبنی براینکه بانک ها آنطور که باید در پرداخت وام ۱۰ میلیونی ازدواج یاری نمی کنند. ضمن آنکه آمارهای رسمی بانک مرکزی نیز بیانگر صف انتظار ۶۰۰ هزار نفری برای وام ازدواج است.

در گیر و دار توجیهات بانک های عامل مبنی بر نداشتن منابع کافی برای پرداخت وام ۱۰ میلیونی ازدواج، هفته گذشته مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران از طرحی سخن گفت که براساس آن جوانان می توانند به شرط سپرده گذاری و کسب امتیاز لازم وام ۳۰ تا ۸۰ میلیونی با سود ۴ درصد از این بانک دریافت کنند.

طرح پیوند مهر، طرحی است که به متقاضیان این امکان را میدهد به شرط سپرده گذاری در دوره ۵ تا ۱۰ ساله و کسب امیتاز کافی وام ۸۰ میلیونی دریافت کنند. در این طرح رسوب پول و امتیاز حساب شرط دریافت وام قرض الحسنه و ملاک مبلغ وام است.

طرح پیوند مهر ایران در راستای نیل به اهداف عالیه بانک و ترویج سنت حسنه ازدواج در جامعه و تشویق مردم به پس انداز و همچنین بکارگیری پس اندازهای مردمی در قالب صندوق های پس انداز ازدواج به منظور ارائه تسهیلات به زوج های جوان ارایه می گردد.
این طرح در دو فاز (صندوق یکم و صندوق دوم ) پس انداز ازدواج تدوین شده و بر اساس آن زوجین می توانند از تسهیلات قرض الحسنه این بانک تا سقف مبلغ ۳۰۰ الی ۶۰۰ میلیون ریال استفاده نمایند.
در این طرح متقاضیان با افتتاح حساب و عضویت در صندوق یکم پس انداز ازدواج می توانند پس از گذشت حداقل یکسال از تسهیلات ازدواج بانک تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال با دوره بازپرداخت ۳ ساله بهره‏مند گردند.
دوره پس انداز در صندوق یکم ازدواج حداقل ۱ سال و حداکثر ۳ سال می باشد که جهت تسهیل در محاسبه امتیاز تسهیلات و همچنین کنترل منابع و مصارف صندوق، مدت پس انداز به دوره های مساوی ۶ ماهه تقسیم می گردد و حداقل موجودی در هر یک از دوره‏های ۶ ماهه با ضریب ۵۵ درصد، مبنای محاسبات بانک در پرداخت تسهیلات قرار می‏گیرد.

منبع : تسنیم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ