تحلیل بازار سهام امروز / آماده باش برای ورود هلدینگ دارویی

0

ساتین : با اتمام ساعات معاملات روز شنبه ۹۲.۱۰.۲۸ شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با ۶۲۱ واحد افت به رقم ۶۳۹۱۷ واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۹۶۳ واحد کاهش عدد ۱۵۹۱۵۹ واحد را تجربه کرد. شاخص کل بورس نیز در روز جاری با ۷۲۷ واحد افت به رقم ۸۴۹۷۳ واحد رسید.

همچنین در این روز پتروشیمی تبریز با ۳۴ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل گروه مپنا با ۹۷ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با ۱ واحد افزایش به رقم ۸۳۱ واحد رسید.

در این شرایط امروز پتروشیمی مارون با ۲ واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل پالایش نفت تهران با ۲ واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتنی است ارزش کل معاملات این روز به رقم ۲۳۶۹ میلیارد ریال رسید.

شاخص اولین روز کاری هفته جدید را هم با افت آغاز نمود که در معاملات این روز نمادهای شرکت های گروه مپنا ملی صنایع مس ایران و سرمایه گذاری معادن روی بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند. البته روند روز جاری معاملات بورسی با روزهای گذشته آن هر چند در نزولی بودن شباهت داشت، اما تفاوت هایی نیز در روند امروز بورس نسبت به روزهای گذشته دیده شد.

به گزارش بورس نیوز در روز جاری وضعیت در گروه بانکی و پتروشیمی بهبود نسبی روند معاملاتی را از خود نشان داد و حتی نمادهایی مانند “پارسان”، “شپدیس”، “و زاگرس” در درصدهای مثبت قرار گرفتند. گفتنی است در خبرهای روز جاری از پیش شرط غول های بزرگ نفتی برای ورود به این صنعت خبر داده شد. خاطر نشان می شود زنگنه وزیر نفت رسماً برای شل و برتیس پترولیوم دو غول نفتی انگلیس برای بازگشت به ایران دعوتنامه ارسال کرده است. اما این دو شرکت که جز بدهکارترین شرکت نفتی جهان به ایران هستند، بازگشت خود را در گروی لغو کامل تحریم ها اعلام کرده اند.

اما وضعیت در گروه پالایشی ها همچنان چنگی به دل نمی زند، بنظر می رسد بحث های مربوط به بودجه سال ۹۳ و سایر نکاتی که در گزارش های قبلی به آن اشاره شده بود همچنان باعث تداوم این روند در این گروه و برخی گروهای دیگر مانند فلزی و معدنی می شود.

گروه بانکی نیز همچنان از حجم معاملات بالایی برخوردارند که این موضوع در نماد بانک صادرات کاملاً مشخص است، به نظر می رسد این گروه به تدریج در روزهای آینده و با عملیاتی شدن موضوع کاهش تحریم ها بتواند از معامله در درصدهای منفی قیمت ها خارج گردد.

در خصوص معدنی ها امروز خبری به موضوع آمادگی مجلس برای بررسی مجدد بحث حق انتفاع معادن کار شد که در این خبر یکی از نمایندگان کمیسیون تلفیق تصریح کرده اعتقاد ما در مجلس بر این است که مصوبه ای نگذاریم که باعث شود مجموعه ای عظیم از سرمایه گذاری ها دچار مشکل شوند. از همین رو آمادگی داریم تا دوباره مذاکراتی را با شرکت های سنگ آهنی در خصوص حق انتفاع داشته باشیم.

اما این خبر نیز نتوانست باعث بازگشت امید به نمادهای این گروه در بورس شود و تمامی نماد های مطرح گروه معدنی در بورس روز جاری را در درصدهای منفی پشت سرگذاشتند.

وضعیت در گروه فلزی نیز کم و بیش شبیه معدنی ها بود اما در نماد “زنگان” با توجه به گزارش مثبتی که امروز از این نماد منتشر شد، شاهد رشد قیمت بودیم. گفتنی است گزارش جدید این شرکت همراه با ۶.۴۳ درصد تعدیل مثبت سود برآوردی بود.

در خصوص سایر گزارش های منتشر شده در روزجاری نیز باید گفت سیمانی ها و دارویی ها همچنان فراتر از پیش بینی ها ظاهر می شوند و سایر نمادها نیز تنها به عملکردهای پیش بینی شده خود دست یافته اند.

در این شرایط همانطور که اشاره شد در حال حاضر دارویی ها در وضعیت مناسبی قرار دارند و به نظر می رسد بخشی از فشار فروش روزهای اخیر در بازار سرمایه نیز به دلیل تمایل ورود سرمایه گذاران به این صنعت باشد. بخصوص اینکه قرار است در روز دوشنبه یک نماد دیگر نیز به این گروه اضافه گردد. تجربه عرضه اولیه اخیر نشان داده که حضور در این عرضه ها سود خوبی به همراه دارد. در مجموع بیشترین حجم تقاضا نیز در حال حاضر به گروه دارویی اختصاص یافته است.

در این میان اهالی تالار خود را برای عرضه اولیه غول بزرگ دارویی کشور در روز دوشنبه هفته جاری آماده کردند. چراکه طی روز معاملاتی آتی ۱۰ درصد از سهام “تیپیکو” به عنوان یک هلدینگ دارویی در بازار بورس عرضه اولیه می شود.

درباره گروه خودرویی نیز باید گفت روند نماد های این گروه در روز جاری نیز بسیار غیر همسان بود. در حالی که برخی از نمادهای این گروه با رشد تقاضای سرمایه گذاران مواجه اند اما نمادهای مطرحی همچون سایپا در درصدهای منفی معامله شدند؛ باید توجه داشت که این گروه در روزهای اخیر به شدت دستخوش تحولات قرار داشت.

در پایان گفتنی است حجم معاملات در بورس امروز از مرز ۹۵۵ میلیون سهم گذشت و با احتساب معاملات در تالار فرابورس این رقم به یک میلیارد هم رسید که از این منظر می توان امیدوار بود با افزایش حجم معاملات در بازار سرمایه در روزهای آینده شاهد بازگشت شاخص به روند صعودی باشیم. البته موارد مؤثر دیگری نیز در تغییر روند بورس مؤثر است که از آن جمله می توان به تحولات بودجه و برخی مسایل سیاسی اشاره داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ