چینی‌ ها از زعفران ایرانی هم سود می برند ! + میزان سود

0

به گزارش ساتین : فرشید منوچهری اظهار کرد: زعفران ممتاز سرگل حدود کیلویی چهار میلیون تومان از کشاورزان ایرانی خریده می‌شود و با احتساب ۱۵ درصد هزینه و سود برای بازرگانان ایرانی، کیلویی حدود پنج میلیون تومان به چینی‌ها فروخته می‌شود اما قیمت این محصول در بازار خرده‌ فروشی چین کیلویی ۱۵ هزار دلار است که اگر نرخ دلار آزاد را حدود ۳۰۰۰ تومان محاسبه کنیم می‌توان سود ۴۰ میلیونی تومان را برای چینی‌ها درنظر گرفت.

وی با بیان اینکه در برخی موارد بازرگانان ایرانی با عرضه زعفران در بازارهای خرده‌فروشی جهان چنین سودی می‌برند، افزود: یکی از دلایل بالا بودن قیمت این محصول این است که در بازار اروپا و کشورهایی مانند چین به زعفران به عنوان یک گیاه دارویی ارگانیک نگاه می‌کنند. از سوی دیگر نیز بالا بودن تعرفه واردات زعفران می‌تواند یکی از دلایل این تفاوت قیمت باشد.

دبیر شورای ملی زعفران گفت:‌ در دیگر کشورهای واردکننده زعفران ایرانی نیز قیمت هر کیلوگرم زعفران در بازار خرده‌فروشی آن‌ها تفاوت بسیار بالایی با قیمت خرید این محصول از کشاورزان دارد.

منوچهری ادامه داد: به عنوان مثال در بازار خرده‌فروشی کشورهای اروپایی هر کیلوگرم زعفران ایرانی ممتاز از ۸۰۰۰ تا بیش از ۱۰ هزار دلار قیمت‌گذاری می‌شود که نشان می‌دهد این محصول برای اروپایی‌ها نیز اهمیت بسیاری دارد.

منبع: ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ