قطع برق خوزستان چقدر به تولید نفت ایران ضرر زد؟

0

چهارشنبه شب است. بیست و هفتیمن روز بهمن. همین حالا که این گزارش را مینویسم خبرهایی میرسد که برق بخشهایی از اهواز قطع شده است. یک منبع آگاه در استانداری خوزستان در گفت وگو با «صدا» این قطعی برق را تایید کرد. گرد و غبار و رطوبت، زندگی را برای مردم خوزستان سخت کرده است. ابتدای هفته گذشته، برای یک روز آب و برق بخشهای مهمی از استان خوزستان قطع شد. «امروز قطعی یک هزار و ۴۰۰ مگابایت در اهواز، جنوب خوزستان و جنوب شرق این استان به وجود آمد که ۵ نیروگاه رامین، شهید مدحج زرگان اهواز، آبادان، خرمشهر و ماهشهر از مدار تولید خارج شدند.» این را وزیر نیرو شنبه هفته گذشته گفت. وقتی که به اهواز رفته بود تا از نزدیک بر روند رفع مشکل خاموشی و قطع آب مردم خوزستان نظارت کند. مردمی نجیب و خالص که جنگ را شکست دادند. حالا به حق از دولت روحانی انتظار دارند تا در رویارویی با غبار و رطوبت دستشان را بگیرد. جدا از مشکلات مردم خوزستان، غبار، رطوبت و قطع برق این استان چه تاثیری بر اقتصاد ملی گذاشته است؟

قطع برق خوزستان چقدر به تولید نفت ایران ضرر زد؟

ایران روزانه حدود ۳میلیون و ۹۰۰هزار بشکه نفت خام تولید میکند. از این میزان روزانه حدود ۲ میلیون و ۹۲۰هزار بشکه در مناطق نفتخیز جنوب تولید میشود. «هفته گذشته، در ۲۴ ساعتی که برق در استان خوزستان قطع شده بود، تولید نفت ایران ۷۶۸ هزار بشکه در روز کاهش یافت.» این را قاسم ساعدی، نماینده حوزه دشت آزادگان و هویزه به «صدا» میگوید. اگر هر بشکه نفت را در قیمت متوسط این روزها، ۵۵ دلار در نظر بگیریم، قطع ۲۴ ساعته برق در استان خوزستان ۴۲میلیون و ۲۴۰هزار دلار به کشور ضرر زده است و اگر این رقم را در دلار ۳ هزار و ۸۰۰ تومانی ضرب کنیم، ضرر وارده به اقتصاد ملی ایران، فقط برای قطع ۲۴ ساعته برق در استان خوزستان ۱۶۰ میلیارد و ۵۱۲ میلیون تومان خواهد بود. این ضرر تنها در بخش تولید نفت به کشور وارد شده است. ضرر صنایع و سایر بخشهای تولیدی و خدماتی بماند. «با قطع برق، هم اکنون تولید در چند واحد نمک زدایی مناطق نفتخیز جنوب متوقف شده و به صورت موقت تولید نفت ایران در مناطق نفتخیز جنوب حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.» این را شنبه هفته گذشته، معاون تولید شرکت ملی نفت ایران به رادیو گفته بود. بیژن عالی پور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب هم کاهش تولید ۷۶۸هزار بشکهای نفت را به دلیل قطع جریان برق تایید کرد. حالا چه کسی تاوان این خسارت بزرگ به کشور را خواهد داد. تا لحظه نگارش این خبر، هنوز معلوم نیست قطع برقی که از چهارشنبه شب دوباره بخشهایی از استان خوزستان را فرا گرفته بر تولید نفت ایران چقدر اثر گذاشته است!

اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی پس از مرگ سهراب

وزیر نیرو که به عنوان نماینده دولت، هفته گذشته به استان خوزستان سفر کرد از اختصاص بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی برای تعمیرات و تغییرات تمام خطوط انتقال و پستهای برق خوزستان خبر داد تا همه پستهای برق استان عایق شود: «با این اعتبار ۱۵ دستگاه «مقره شور» خریداری خواهد شد تا در مواقعی که خوزستان دچار گرد و غبار میشود بتوانیم مقره ها را سریع شست وشو دهیم و مشکلی برای شهروندان خوزستانی ایجاد نشود.» حمید چیتچیان این خبر را در حاشیه سفرش به اهواز در اختیار خبرگزاریها قرار داد اما توضیح نداد که چرا وزارت نیرو پیش از این، دستگاههای «مقره شور»را برای استان خوزستان پیشبینی نکرده است.! «اگر رطوبت به تنهایی وجود داشته باشد هیچ مشکلی برای تاسیسات برق بروز نمیکند چراکه در زیر بارشهای سنگین شدید باران نیز صنعت برق کار خودش را انجام میدهد. اگر گرد و غبار به تنهایی باشد و رطوبتی نیز وجود نداشته باشد و به صورت خشک روی تاسیسات، پستها و خطوط بنشیند، برطرف میشود و باز هم مشکلی نخواهد بود. مشکل زمانی بروز خواهد کرد که همزمان هم گرد و خاک هست هم رطوبت، در این صورت گرد و خاکهایی که روی تاسیسات نشسته، درون خود املاحی داشته و رطوبت نیز اضافه شده و گلآلود میشود که مشکلاتی را به وجود میآورد.» وقتی حرفهای وزیر نیرو را میخوانید به این هم فکر کنید که مگر وزارت نیرو نمیتوانست همزمانی گرد و خاک و رطوبت را از قبل پیشبینی کند و تمهیدات لازم برای جلوگیری از قطع برق در آن شرایط را به اجرا بگذارد. حتما باید بحرانی رخ دهد تا به فکر حل آن باشند؟! همزمانی گرد و غبار و رطوبت در جنوب ایران، واقعا اینقدر دور از ذهن بود؟! حالا کشورهای همسایه را کنار بگذارید.

نماینده مردم خوزستان: درباره تابستان هشدار میدهیم

«برای کشوری که اقتصادش مبتنی بر نفت است، کاهش تولید نفت به جهت قطع برق، خسارتهای اقتصادی ملی بزرگی میآفریند. «در آن ۲۴ ساعتی که برق در خوزستان قطع بود صنایع فلج شدند و بسیاری از امور مردم با مشکل مواجه شد. بعد از وصل برق هم که به تناوب در برخی نقاط شاهد قطعی برق بودیم.» نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در گفت و گویش با «صدا» ضمن اعلام این مطلب میافزاید: «از سالهای گذشته به دولتها درباره وضعیت زیست محیطی استان خوزستان هشدار داده شده بود. اما به نظر میرسد که رئیس جمهور و وزرا، مشکل را جدی نگرفتند تا این مشکل بزرگ شد.» قاسم ساعدی، به عنوان یکی از نمایندگان استان خوزستان به دولت هشدار میدهد که از حالا به فکر فصل تابستان باشد: «اگر دولت برنامههای جدی برای مهار گرد و غبار در استان خوزستان اجرا نکند اوایل سال بعد و با رسیدن فصل تابستان، مشکلات جدیتری پیش خواهد آمد.» وقتی از ساعدی درباره منشاء گرد و غبار و رطوبت اخیر در استان خوزستان میپرسم میگوید: «معتقدم منشاء عمده مشکلات اخیر داخلی است. وقتی آب رودخانه کارون را از سرمنشاء منتقل میکنند، وقتی در عمق هورالعظیم برای استخراج نفت جادهسازی میکنند و تالاب هور را به پنج قسمت تقسیم کردهاند مشکلات گرد و غبار چیز عجیبی نیست.!» نماینده مردم درباره اعتبارات ۱۰۰ میلیارد تومانی دولت که از طریق وزیر نیرو برای حل مشکلات برق استان خوزستان اختصاص داده شده است میگوید: «باید ببینیم چه مقدار از این اعتبارات اختصاص مییابد. چراکه دولت حتی در اختصاص اعتبارات بودجهای مصوب هم مشکل دارد.»

یک هفته با توضیحات وزیر نیرو!

شنبه هفته گذشته با قطع برق اهواز تصفیه خانه و ایستگاههای پمپاژ آب هم از کار افتادند: «در ساعت ۱۲ با راهاندازی یک خط توانستیم برق را به تصفیه خانه شماره دو اهواز برسانیم و در ساعت ۱۳:۱۵ نیز تصفیه خانه شماره یک وارد مدار شد.» وزیر نیرو با بیان این مطلب در ابتدای هفته گذشته به خبرگزاریها گفت: «همه تصفیه خانهها و ایستگاههای پمپاژ آب اهواز با ظرفیت ۱۰۰ درصد کار میکنند اما چند ساعت طول میکشد تا لوله هایی که از آب خالی شده پر شود و مردم بدون دغدغه از آب استفاده کنند. برای رسیدگی قاطع به اتفاقی که رخ داده بود تصمیمات بسیار جدی گرفته شده که برای طولانی مدت در مقابل این حوادث در امان باشیم.» چهارشنبه شب، که دوباره برق بخشهایی از اهواز قطع شده معلوم نیست که آیا دوباره تصفیهخانه آب این شهر عادی کار کرده است یا خیر! وزیر نیرو صبح چهارشنبه اما در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران گفته بود: «در حال حاضر قطعی برق در استان خوزستان نداریم و اگر اشکالاتی وجود داشته باشد، مشکلات متداول در صنعت برق است.» آقای وزیر، آیا قطع برق چهارشنبه شب بخشهایی از اهواز هم ناشی از مشکلات متداول صنعت برق است؟! «حدود ۴۸۰۰ کیلومتر از خطوط اتصال و ۱۰۵ پست استان خوزستان نیازمند شستوشو هستند. در بهمنماه هجوم گرد و خاک بیسابقه و افزایش رطوبت هوا موجب شد که سیستمهای عایق شبکه برق تبدیل به هادی شوند و جرقههای زیاد موجب از مدار خارج شدن تاسیسات برق و قطعی برق در این استان شد.»

وزیر نیرو باید جوابگو باشد

توجیهات وزیر نیرو پذیرفتنی نیست. چه، وزارتخانه تحت امرش باید از مدتها قبل، چنین شرایطی را برای استانی که در معرض گرد و غبار و رطوبت قرار دارد پیشبینی میکرد. وزیر نیرو باید جوابگوی این شرایط باشد. کما اینکه وزارت نفت نیز باید شفاف توضیح دهد که درصد معینشده از درآمد نفتی را در مناطق نفت خیر چگونه هزینه کرده است. بر اساس قانون مصوب مجلس، وزارت نفت مکلف بود سالانه یک تا دو درصد از درآمد نفتی را در مناطق نفتخیز و کمتر توسعه یافته هزینه کند. در چنین شرایطی است که مردم خوزستان از رئیس جمهور انتظار دارند. انتظار دارند تا روحانی از وزیر نیرویش بازخواست کند که چرا وزارتخانهاش نتوانسته شرایط استان خوزستان را درست پیشبینی و برای قطع نشدن آب و برق آن برنامهریزی کند؟ مردم خوزستان از رئیسجمهور انتظار دارند تا از وزارت نفت درباره میزان اختصاص ۲درصد از درآمد نفتی به مناطق نفت خیز و کمتر توسعه یافته توضیح بخواهد. خوزستانی ها از رئیس جمهور انتظار دارند تا یک سفر به اهواز برود و از نزدیک شرایط استان را بررسی کند. این انتظارات مردم نجیب و زحمتکش خوزستان زیاد نیست. و جدا از آن، دولت نباید اجازه دهد که زیرساختهایی چون برق و آب در استان استراتژیکی چون خوزستان قطع شود. به هر شکل ممکن. عمده درآمد ملی ایران از خوزستان میآید. پس حواسمان به این استان باشد. مردم خوزستان هم قطعا نگاه بخشی به موضوعات ملی نخواهد داشت.

 

منبع : افتاب نیوز به نقل از هفته نامه صدا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ