آنچه از کاشت مو طبیعی و پیوند مو نمی دانید +عوارض

0

رئیس انجمن پوست و موی ایران گفت : درباره برخی تبلیغات مبنی بر کاشت ۱۲ تا ۱۶ هزار تار مو در یک جلسه، باید تاکید کرد که متقاضیان کاشت مو نباید به تبلیغات کاذب در خصوص کاشت مو توجه کنند.

دکتر محمد علی نیلفروش‌زاده در رابطه با انواع روش های کاشت مو به جام جم آنلاین گفت : انواع روش های کاشت مو را که هم اکنون در همه جای جهان اجرا می شود را می توان به ۶ دسته تقسیم کرد ، کاشت مو به شیوه پانچ که به خاطر قدیمی بودن دیگر اجرا نمی شود ، کاشت مو به شیوه اف یو تی (FUT) که به عنوان پیوند موی بدون بخیه و پانسمان شناخته شده است ، کاشت مو به شیوه اف آی تی (FIT) که در این روش محل برداشت نوار بایستی حتماً بخیه زده شود ، کاشت مو به شیوه سیف (Safe) در این روش با به کارگیری از موتور برای برداشت مو، سرعت عمل جراحی را بالا می برد ، روش ترکیبی کاشت مو آمیزه ای از شیوه های FUT و FIT است و در آخر کاشت مو با بهره گیری از تکثیر فولیکول ها در آزمایشگاه است بدین صورت که تعداد کمی از فولیکول های شخص جدا می شود و بعد به شمار موهایی که نیاز است در آزمایشگاه تکثیر داده می شود.

متخصص پوست و مو کاشت مو قیمت و هزینه کاشت مو عوارض کاشت مو بهترین روش کاشت مو

به گفته وی ، سوالی که در این جا به وجود می آید این است که افراد باید از کدام روش استفاده کنند پاسخ این سئوال آسان است و اگر به پزشک خود اعتماد دارید انتخاب روش را به عهده او بگذارید، اگر بیمار از جراحی ترس دارد و تمایل به بخیه زدن و بخیه کشیدن ندارد و از اسکار پشت سر (خط بخیه) نگران است و یا به هر دلیل دیگری تمایل به FUT ندارد روش FIT مناسب تر است. اگر بیمار اجازه تراشیدن موها را نمی دهد روش FUT انجام می شود، زیرا در روش ترکیبی کل موها تراشیده خواهد شد. در برداشت مو از بدن بدلیل ناکافی بودن بانک موی پشت سر معمولا FIT انجام می شود. بیمارانی که قسمت جلوی سر آنها خالی شده است و خط موی جلوی سر آنها وجود ندارد، مناسب ترین گزینه FUT هستند، در واقع بدلیل ظرافتهای خاصی که در کاشت نسبت به FIT می توان ایجاد کرد، طراحی خط مو و کاشت جلوی سر بهتر است به روش FUT انجام شود. اگر در یک جلسه مقدار زیادی مو لازم است معمولاً FUT بیشتر از FIT جواب می دهد و تراکمهای بالاتر را می توان ایجاد کرد.

وی افزود : معمولا به هر روشی که کاشت مو انجام شود ۳-۲ هفته پس از کاشت، موها وارد فاز استراحت شده و می ریزند، البته ریشه مو سالم و زنده است و فقط ساقه آن می ریزد. رشد مجدد موها ۴-۳ ماه بعد آغاز شده و در مجموع ۶ ماه تا یکسال طول می کشد تا موها کاملا رشد نمایند.

متخصص پوست و مو کاشت مو قیمت و هزینه کاشت مو عوارض کاشت مو بهترین روش کاشت مو

۲ علت عمده برای ناموفق بودن پیوند مو در زنان

نیلفروش زاده دلیل ناموفق بودن اکثر پیوند مو در زنان را به ۲ عامل تقسیم کرد و گفت : انتخاب زنان برای کاشت مو به دو عامل نسبت موهای ناحیه ی دهنده به مساحت منطقه ی طاسی و همچنین توقعات و انتظارات بیماران از این عمل بستگی دارد. هرچه ناحیه ی دهنده (donor) کم پشت تر باشد کمتر می توان منطقه ی طاسی را پر کرد. اکثر خانم ها موی کافی در ناحیه ی دهنده برای انجام ۱تا ۳جلسه کاشت مو را دارند..البته همیشه نتیجه ی عمل باید نسبت به درد عمل و هزینه ی پرداخت شده توسط بیمار سنجیده شود.

وی متذکر شد : در برخی از خانم ها کم پشتی وسیع در کل سر مشهود بوده و بیش از۵۰ درصد از موهای سر کرکی شده است. این وضعیت را آلوپسی منتشر بدون الگو یا DUPAA می نامند. متأسفانه این قبیل افراد برای کاشت مو مناسب نیستند.

این متخصص دومین عامل را انتظارات و توقعات خانم ها از کاشت مو دانست و اظهار کرد : برخی از خانم ها به چیزی کمتر از پرپشتی کامل موها رضایت نمی دهند. این گروه توقع دارند پس از یک جلسه کاشت مو، پوست سر اصلاً دیده نشود. این یک توقع غیر منطقی است و در اغلب موارد امکان پذیر نیست و به همین دلیل نباید این افراد را برای عمل پذیرفت.

به گفته وی ، بهترین حالت در انتخاب کاشت مو به عنوان درمان ،خانمی است که دچار ریزش موی ارثی باشد ولی ناحیه پشت سر او تراکم مناسبی داشته و حجم ریزش مو وسیع نباشد. در صورتی که خانمی گزینه مناسبی برای کاشت مو باشد، پزشک با بررسی مدل ریزش مو، سن شروع ریزش مو در خانواده بیمار و همچنین خود فرد، وسعت ریزش مو، وضعیت فعلی ناحیه دهنده، نتایج درمان طبی در کند کردن ریزش مو یا رویش موی جدید و توقع او از نتیجه کاشت مو در خصوص انجام کاشت مو تصمیم گیری خواهد کرد.

ایده آل ترین افراد برای کاشت مو

رئیس انجمن پوست و موی ایران در پاسخ به این سوال که ایده آل ترین افراد برای کاشت مو چه کسانی هستند گفت : مهمترین فاکتور در پیش بینی موفقیت آمیز بودن عمل پیوند مو انتخاب بیمار مناسب توسط پزشک و انتخاب جراح با تجربه توسط بیمار است. در نحوه انتخاب بیمار سه نکته اصلی قابل توجه است توانایی پزشک مشاور در یافتن اهداف و انگیزه بیمار از پیوند مو، ، پذیرش کامل توانایی، تخصص وتجربه جراح توسط بیمارو معاینه فیزیکی بیمار.

وی در ادامه افزود : بیشتر متقاضیان پیوند مو جوانان کمتر از ۲۵ سال هستند .آقایان این حقیقت را بپذیرند که خط مویشان بعد از بلوغ به طور طبیعی شروع به تنگ شدن می کند. بنابراین بیماران متوجه می شوند که در سن مناسب اقدام پیوند مو بکنند چرا که ریزش پیشرونده مو باعث می شود بیمار ۲ بار احتیاج به پیوند مو داشته باشد.بیماران مسن، در اواخر دهه شش یا هفت یا حتی هشت هم می توانند گزینه مناسبی برای پیوند مو باشند .از طرفی نحوه ریزش موی زنان و مردان متفاوت است. بیشتر زنان ریزش موی منتشر دارند ، تا کنون مردان بیشتر از زنان متقاضی پیوند مو بودند ولی تعداد زنان متقاضی در حال افزایش است .ارزیابی انعطاف پذیری پوست سر و بررسی پزشکی و سوابق بیمار و اثرات جراحی قبلی پیوند مو در صورت نیاز به ترمیم مجدد دیگر فاکتورهای مورد ارزیابی توسط پزشک است.

تبلیغات دروغین کاشت مو را باور نکنید!

دکتر نیلفروش زاده در رابطه با تبلیغات اغواگرایانه برخی از مراکز کاشت مو و همچنین تبلیغات فریب دهنده در فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای به جام جم آنلاین گفت : امروزه بحث کاشت مو مورد سوء استفاده قرار گرفته است از تبلیغات گسترده ماهواره ای که توسط بعضی افراد سود جو و مراکز غیر مجاز با عناوین غیر واقعی انجام می گیرد تا تبلیغات در صفحه نیازمندی های روزنامه و فرستادن بروشورهای تبلیغاتی به منازل و اداره جات و یا دعوت آرایشگران به اینگونه موسسات و دادن درصد حق العمل و جذب مشتری از اینگونه روش ها که با اخلاق پزشکی ناسازگار است.

وی در ادامه افزود : دخالت بعضی تکنسین های کاشت مو که بعضا پزشک و یا پیراپزشک نبوده و مدارک غیر پزشکی دارند و صرفا به خاطر تجربه اندکی که در مدت همکاری با یک پزشک متخصص بصورت ناقص بدست آورده اند شروع به انجام عمل پیوند مو کرده اند و بعضا از مطب بعضی پزشکان غیر مرتبط با این تخصص و یا پزشکان دیگر استفاده نموده و تحت عنوان و مجوز این پزشکان اقدام به عمل پیوند مو با وسائل و تجهیزات ناقص و غیر استاندارد و عدم رعایت مسائل استریلیتی و بدون اقدامات خاص مراقبتی و فضاها و تجهیزات استاندارد باعث صدمات غیر قابل جبران به بیماران شده است که بعضی از این صدمات صرف نظر از صرف هزینه بیهوده توسط بیمار، حتی توسط متخصص با تجربه نیز قابل برطرف کردن نیست و منجر به شکایات مختلف شده است.

این متخصص متذکر شد : بعضا برخی این مراکز غیر مجاز با شناسایی وزارت بهداشت تحت تعقیب و پی گیری قرار گرفته اند نقل مکان کرده و با عنوان جدید و در محل دیگر شروع به فعالیت می کنند که تعقیب و پی گیری توسط مجریان قضایی مشکل یا غیر ممکن می گردد.

رئیس انجمن پوست و موی ایران در خصوص افرادی که بدون داشتن مدرک پزشکی و تخصص این عمل را انجام می هند اظهار کرد : در مورد کاشت مو ضمن اینکه عمل ساده ای به نظر می رسد ولی مسئله مشکلی است که حتما یک متخصص پوست و مو که دارای شناخت کافی در مورد بیماریهای پوست و مو و تجربه کافی دانشگاهی دارد، تشخیص دهد که اصلا فرد نیاز به کاشت مو دارد و برای مسائل روحی و شرایط عمومی، سن، جنس، بیماریهای زمینه ای از قبیل دیابت، مشکلات قلبی- عروقی، بیماریهای تنفسی مزمن، بیماریهای خونی، مصرف داروهای ضعف سیستم ایمنی، مشکلات روحی روانی بیماران، بارداری و شیردهی در بانوان و مراقبت های پس از عمل از جمله عفونت، دفع پیوند و… همگی لزوم مراجعه به متخصص را ضروری می کنند.

کاشت ۱۲ تا ۱۶ هزار تار مو در یک جلسه کذب محض است

این متخصص پوست و مو بیان کرد : درباره برخی تبلیغات مبنی بر کاشت ۱۲ تا ۱۶ هزار تار مو در یک جلسه، باید تاکید کرد که متقاضیان کاشت مو نباید به تبلیغات کاذب در خصوص کاشت مو توجه کنند. هرگز به این اعداد دلخوش نکنید و در واقع این مطلب را از مصادیق بارز کلاهبرداری در حیطه پزشکی بدانید، چراکه شما به هیچ عنوان نمیتوانید تعداد موهای کاشته شده را بشمارید. اگر پزشک به صورت قطعی و بدون هرگونه ریسک در مورد نتیجه کاشت مو، به شما اطمینان و ضمانت صددرصد میدهد، باید در مورد کار وی شک کنید، چراکه هیچ مطلبی در پزشکی بویژه پزشکی زیبایی دارای قطعیت کامل نیست.

به گفته وی ، هیچگاه به تبلیغات شبکه های ماهواره ای اعتماد نکنید و فکر نکنید هرکس در مجله مطلبی مینویسد دارای صلاحیتهای لازم است. متوجه باشید که مطالب و گفته های پخش شده در شبکه های ماهوارهای کذب محض است، زیرا هیچ کنترل علمی روی محتویات این برنامه ها وجود ندارد و هرکس با هر مدرکی میتواند با پرداخت پول خودش را دکتر متخصص معرفی و تبلیغات کند.

نیلفروش زاده در رابطه با تعرفه های قیمت کاشت مو یادآور شد : انجمن پوست و موی ایران در این خصوص تعرفه ای را اعلام نکرده است ولی وزارت بهداشت در کتابچه ارزش نسبی خدمات و مراقبتهای سلامت جدولی در این خصوص تنظیم کرده است که مراکز باید از آن پیروی کنند .

متخصص پوست و مو کاشت مو قیمت و هزینه کاشت مو عوارض کاشت مو بهترین روش کاشت مو

عوارض پیوند مو

رئیس انجمن پوست ایران در رابطه با عوارض پیوند مو به جام جم آنلاین گفت: مانند هر عمل جراحی دیگر در مواردی احتمال بروز عوارض ناشی از عمل در کاشت مو نیز وجود دارد. البته در غالب موارد عوارض کاشت مو بسیار جزیی و خفیف است. این عوارض عبارتند از تورم پیشانی و دور چشم که در عرض چند روز برطرف می شود، عفونت، احساس بیحسی و مورمور شدن ، خارش و جوش هستند.

این متخصص پوست و مو خاطرنشان کرد : یکی دیگر از عوارض نادر و البته جدید در کاشت مو که نتیجه عمل را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث می شود که موها در یک منطقه رشد نکرده و در سایر نواحی به صورت کامل رشد نکنند« نکروز محل گیرنده» است . فاکتورهایی که فرد را مستعد بروز این عارضه می کنند عبارت است از کشیدن سیگار ،سرهای پهن،کاشت مو با تراکم خیلی بالا و استفاده از ادرنالین .

به گفته وی ، سکسکه یک پدیده جالب است که بعضا پس از کاشت مو رخ می دهد. علت دقیق این عارضه مشخص نیست. در اکثر موارد موقتی است و در موارد کمی نیاز به درمان خواهد داشت.

افراد طاس می توانند کاشت مو انجام دهند ؟

نیلفروش زاده در پاسخ به این سوال که آیا افراد کاملا طاس هم می توانند پیوند مو انجام دهند گفت : اگر سه ناحیه جلوی سر، بالای سر و فرق سر همزمان طاس باشند، طاسی کامل و درجه هفت محسوب می شود. این افراد معمولا بانک موی کافی هم ندارند و پشت سرشان یک نوار نازک شبیه نعل اسیب مو دارند و نمی توانند گزینه مناسب برای کاشت مو محسوب شوند. برای چنین افرادی کلاه گیس توصیه می شود.

این نکات مهم را پیش از کاشت مو رعایت کنید!

رئیس انجمن پوست و موی ایران به افرادی که برای کاشت مو اقدام کرده اند هشدار داد: بیماران دقت داشته باشند که یکسری از نکات را باید برای بازدهی بهتر انجام دهند .از مصرف آسپرین و دیگر داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن، دیکلوفناک، ایندومتاسین و ادویل در طول دوهفته قبل از عمل خودداری کنید چرا که این داروها باعث رقیق شدن خون و افزایش خونریزی در طول عمل خواهد شد. داروهایی از جمله قرص سرماخوردگی بزرگسالان (ادولت کلد) و قرص کلد استاپ هم محتوی آسپرین هستند که آنها را هم نباید مصرف کرد. حتی خوردن یک عدد قرص آسپرین هم میتواند استعداد خونریزی را به مدت ۲ هفته زیاد کند.

وی در ادامه افزود : مصرف محلولهای حاوی «مینوکسیدیل» از دو هفته قبل از عمل پیوند ممنوع است. این ماده با افزایش جریان خون پوست سر میزان خونریزی هنگام عمل را زیاد می کند.

همچنین افراد سیگاری بهتر است حداقل یک ماه قبل از جراحی سیگار نکشند. دود سیگار در ترمیم زخم اختلال ایجاد میکند. برای فراهم کردن محیط مناسب جهت بهترین حالت ترمیم زخم و زنده ماندن موهای پیوندی باید از دود سیگار پرهیز کرد. در صورت توقف مصرف سیگار، بهترین نتیجه را از کاشت مو خواهید گرفت .

به گفته نیلفروش زاده ، استفاده از ویتامین “ای” و “ب کمپلکس” هم در یک هفته به عمل جراحی باید متوقف شود. این ویتامینها هم در انعقاد خود اختلال ایجاد کرده، روند جراحی را دچار مشکل می کند. پرهیز از ورزشهای سنگین در یک هفته مانده به عمل پیوند الزامی است.

این متخصص پوست و مو اظهار کرد : شواهدی وجود دارند که نشان می دهند ورزشهای سنگین در روند انعقاد اختلال ایجاد می کنند. صبح روز پیوند موهای خود را بشویید. به هیچ عنوان از ژل مو، موس یا اسپری تافت استفاده نکنید. موهای پشت و پهلوی سر را کوتاه نکنید. موهای بلند میتوانند خط جراحی پشت سر را مخفی کنند. پس تا جایی که ممکن است اجازه دهید موهایتان بلند شود. مایعات زیادی بنوشید و شب قبل از عمل و صبح روز عمل غذایی ساده میل کنید. به این ترتیب احتمال ضعف و تهوع در هنگام عمل کمتر خواهد شد. از مصرف قهوه در صبح روز عمل پرهیز کنید.

رئیس انجمن پوست و موی ایران در پایان خاطرنشان کرد : در روز عمل لباس راحتی بپوشید. حتی به لباسهای زیر هم توجه کنید که باعث آزار شما نشود. صبح روز عمل یک قرص خوابآور بخورید. به این ترتیب در زمان جراحی آرامش بیشتری خواهید داشت ولی به هیچ عنوان نمیتوانید بعد از عمل پیوند رانندگی کنید . ترومای مستقیم به سردر اثر ضربه و یا خاراندن عامل مهمی در خروج گرافتها و یا ایجاد زخم هستند . بنابر این به بیماران توصیه می شود مراقب باشند به طور سهوی به خصوص موقع خوابیدن ناخن خود را روی سر نکشند. به منظور جلوگیری از این مسئله ناخنهای خود را کاملا کوتاه کنند و موقع خواب از کلاه جراحی استفاده نمایند. به منظور جلوگیری از آسیبهای وارده به سر به بیمار توصیه می شود ۲۴ ساعت اول بعد از عمل کاملا استراحت کند.این آسیبها شامل ضربه های مکانیکی و همچنین ترومای ناشی از افزایش جریان خون پوست بعد از فعالیت است.

قیمت و هزینه کاشت موی طبیعی و مصنوعی چقدر است؟

هزینه کاشت مو برای هر فرد می‌تواند متفاوت بوده و بستگی به سابقه کاری و تجربه پزشک متخصص و تعداد گرافت‌های کاشته شده برای هر بیمار دارد. اطمینان داشته باشید کسی که برای پیوند طبیعی مو زیر نظر پزشک متخصص قرار می‌گیرد، حداکثر کیفیت با هزینه معقول در انتظار اوست.

هزینه کاشت مو به عوامل متعددی همچون جنس پوست سر و مقدار طاسی مرتبط است و هزینه هر تار مو ۳۰۰ تومان بوده که بسته به تعداد تار موی مورد نیاز هزینه نهایی محاسبه می‌شود.

لیستی از هزینه های کاشت مو در ادامه آورده شده است:

  • عمل جراحی کاشت،پیوند و ترمیم مو
  • دستمزد جراح و هزینه های   بیمارستان یا کلینیک
  • پلاسمای غنی از پلاکت  ( PRP)
  • اقامت در بیمارستان یا هتل
  • معاینات
  • آزمایش ها و چک آپ های پس از عمل جراحی
  • لوسیون و شامپو، کلاه، بانداژ و بالشتک
  • دارو
  • حمل و نقل بین هتل و بیمارستان یا کلینیک، مشاوره

بیتا نوروزی – خبرنگار جام جم آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ