زندگینامه و خانواده آیت‌الله جنتی/ راز طول عمر آیت‌الله جنتی از زبان خودش

0

روزنامه شرق در گزارشی درباره آیت‌الله جنتی به مناسبت سالگرد تولدش نوشت؛ آیت‌الله احمد جنتی در میان سیاست‌مداران جمهوری اسلامی، چهره‌ای مشهور است.

همسر آیت الله جنتی فرزندان آیت الله جنتی سوابق آیت الله احمد جنتی راز طول عمر خانواده علی جنتی خانواده آیت الله جنتی پسر آیت الله جنتی پدر علی جنتی بیوگرافی محمد جنتی بیوگرافی علی جنتی بیوگرافی حسن جنتی آیت الله جنتی
شاید بتوان شهرتش در عالم رسانه را به دو دلیل دانست؛ اول به‌واسطه طول عمر و استمرار حضورش در مناصبی که به او سپرده شده و دلیل دیگر هم مواضع بدون تعارف اوست؛ به‌ویژه در ایامی که در بزنگاه‌های سیاسی به‌عنوان خطیب نماز جمعه تهران سخن می‌گوید، سخنانش همواره محل بحث قرار می‌گیرد. خودش می‌گوید: «زمانی که قرار است خطیب نماز جمعه شوم، از اول هفته مشغول تنظیم سخنرانی‌ام می‌شوم».

بهانه: ٩١ساله‌شدن احمد جنتی
بهانه برای نوشتن از احمد جنتی به دلیل مسئولیت‌های پرشمار و اظهارنظرهای پربازتابش فراوان است، اما آنچه سبب شد امروز کارنامه خبری او را بررسی کنیم، پشت‌سرگذاشتن ٩٠ سالگی‌اش است. دبیر شورای نگهبان متولد سوم اسفند ١٣٠۵ است، به‌این‌ترتیب اکنون رسما وارد نودویکمین سال زندگی خود شده است.

شناسنامه:صادره از اصفهان
در روستایی در نزدیکی اصفهان به دنیا آمد. لادان، زادگاه او، اکنون با گسترش شهر، بخشی از اصفهان به‌شمار می‌رود. نامش را احمد گذاشتند، پدرش، ملاهاشم جنتی، از روحانیون بنام منطقه بود. به مکتب رفت و بعدها وارد حوزه علمیه اصفهان شد و دوره ادبیات عرب و مقدمات سطح را در آنجا فراگرفت. در سال ١٣٢۴ برای ادامه تحصیل حوزوی راهی قم شد. از جمله طلابی بود که در قم انگلیسی را در کنار دروس حوزه فرا گرفت و تا درجه اجتهاد پیش رفت.

در ایام طلبگی با صدیقه مظاهری– جان‌نثاری- ازدواج کرد و ماحصل این ازدواج چهار پسر به نام علی، حسن، حسین و محمد شد. همسرش در نوروز ٩۴ و هنگامی که برای دیدار با اقوام خود به اصفهان رفته بود، به دلیل کهولت سن و ایست قلبی فوت کرد.

همسر آیت الله جنتی فرزندان آیت الله جنتی سوابق آیت الله احمد جنتی راز طول عمر خانواده علی جنتی خانواده آیت الله جنتی پسر آیت الله جنتی پدر علی جنتی بیوگرافی محمد جنتی بیوگرافی علی جنتی بیوگرافی حسن جنتی آیت الله جنتی

علی جنتی پسر او، به واسطه منش سیاسی و رویکردش در سال‌های سکانداری‌اش بر وزارت ارشاد – در سه سال دولت یازدهم – در مرکز توجه رسانه‌ها بود. دو پسر دیگرش، حسن و محمد، چهره‌های رسانه‌ای نیستند؛ حسن جنتی– متولد سال ٢٩- در دیار پدری (لادان اصفهان) به نجاری مشغول است و محمد جنتی نیز کارمند سازمان تبلیغات اسلامی تهران است. از فرزندانش فقط علی به حوزه رفت و دو سال هم لباس روحانیت به تن کرد.

جنتی باوجود نمود آثار کهولت سن در چهره‌اش همچنان فعال و در عرصه سیاست تأثیرگذار است، خودش راز طول عمر خود را در این می‌داند که به‌طور مرتب ورزش می‌کند و هفته‌ای دو روز در آب راه می‌رود و شنا می‌کند.

کارنامه: مردی با ۵ سمت دائمی
کارنامه سیاسی احمد جنتی قطور است؛ از مبارزات انقلابی‌اش علیه رژیم شاه گرفته که با حضور در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اوایل دهه ۴٠ شدت گرفت و هدفمند شد تا حضورش در جامعه روحانیت مبارز – به‌ویژه از اواسط دهه ٧٠- که به امضایی ذیل همه سمت‌ها و رفت‌و‌آمدهای سیاسی‌اش بدل شد.

او حالا و هم‌زمان هشت سمت اجرائی – نظارتی را برعهده دارد، عضو فقها و دبیر شورای نگهبان، رئیس مجلس خبرگان رهبری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و امام‌جمعه موقت تهران، دبیر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر سمت‌های فعلی او هستند. جنتی از دوره اول شورای نگهبان در سال ۵۹ به‌عنوان عضو فقهای این نهاد منصوب شد و از سال ٧١ تاکنون دبیر شورای نگهبان است؛ مقامی که با برگزاری هر انتخابات در مرکز توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد و هم عامل خبرسازی جنتی می‌شود و هم سببی برای پرداختن رسانه‌ها به جایگاه و اهمیت سکانداری جنتی بر این شورا.

او همچنین از سال ۶٠ که جانشین غلامحسین حقانی در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شد، تاکنون دبیری این شورا را برعهده دارد. جنتی همچنین از بدو تأسیس ستاد احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در سال ٧٢ تا به امروز رئیس این ستاد است. آیت‌الله جنتی عضو حاضر همه ادوار مجلس خبرگان رهبری – دوره اول و دوم به‌عنوان نماینده خوزستان و ادوار سوم تا پنجم به‌عنوان نماینده از تهران – بوده است.

همسر آیت الله جنتی فرزندان آیت الله جنتی سوابق آیت الله احمد جنتی راز طول عمر خانواده علی جنتی خانواده آیت الله جنتی پسر آیت الله جنتی پدر علی جنتی بیوگرافی محمد جنتی بیوگرافی علی جنتی بیوگرافی حسن جنتی آیت الله جنتی

او در اسفند ٩۴ به پنجمین مجلس خبرگان رهبری راه‌ یافت و توانست در رقابت با آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی و آیت‌الله امینی با ۵۱ رأی رئیس این مجلس شود. در کنار سمت‌هایی که شرحشان رفت، نماینده ولی‌فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، امامت جمعه موقت قم، کرمانشاه و تهران، عضویت در شورای پشتیبانی جنگ، مدیریت در دادگاه‌های انقلاب اسلامی، عضویت در هیئت تحقیق مجلس خبرگان، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی، عضویت در هیئت مؤسس جامعه الزهرا با حکم امام، عضویت در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با حکم مقام معظم رهبری، عضویت در شورای‌عالی تبلیغات خارجی با حکم مقام معظم رهبری، نایب‌رئیسی کمیسیون صداوسیما و نمایندگی ولی‌فقیه در کمک‌رسانی به مردم بوسنی و هرزگوین از دیگر تجربه‌های اجرائی و مدیریتی احمد جنتی است.

مواضع:
‌ رئیس‌جمهور باید ساده‌زیست باشد. نمی‌شود فردی با بنز بیاید و برود؛ فردی که چنین ماشینی سوار شود و خانه آنچنانی داشته باشد نمی‌تواند درد مردم را بفهمد. این‌چنین فردی اصلا معنی گرسنگی را نمی‌فهمد و نمی‌توان به وی رأی داد./ سایت الف، اردیبهشت ٩٢.

سندی را به دست آورده‌ام مبنی‌بر اینکه ایالات متحده آمریکا از طریق عربستان‌سعودی یک میلیارد دلار به «سران فتنه» داده ‌است./ سایت خبری انصاف‌نیوز، مرداد ٨٩

اجرای قانون حجاب در کوچه و بازار و سواحل دریا مشکل است. دولت باید اجرای این قانون را ابتدا از جیره خوارها و حقوق‌بگیران خود آغاز کند./ خبرگزاری ایسنا، شهریور ٩٢

 

منبع : روزنامه شرق

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ