خانه / آخرین اخبار / ثبت نام کارت ملی هوشمند +مهلت ثبت نام ،مدارک لازم و هزینه

ثبت نام کارت ملی هوشمند +مهلت ثبت نام ،مدارک لازم و هزینه

دو سه سالی است فرآیند تعویض کارت ملی معمولی به هوشمند آغاز شده و هم اکنون نیز مردم می توانند درخواست صدور کارت ملی هوشمند کنند.
ولی یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم درباره هزینه تعویض کارت ملی گلایه کرده است. او در این باره نوشته: هزینه تعویض کارت ملی هر ایرانی۳۳۰۰۰ تومن که ضربدر جمعیت ایران میشه دو هزار و ششصد و چهل میلیارد تومن. میشه مسئولین لطف کنن بگن این پول دقیقا صرف چه کاری میشه؟
توضیحاتی درباره تعویض کارت ملی
سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرده بود طبق دستورالعملی که در اختیار این سازمان قرار گرفته، هزینه تعویض کارت ملی بر اساس لایحه بودجه سال ۹۵دولت، مرحله پیش ثبت نام مبلغ۲۰ هزار تومان است که باید به صورت الکترونیکی پرداخت شود.
همچنین یادآور می شود فرآیند صدور کارت هوشمند ملی شامل چند مرحله است که با مرحله پیش ثبت نام از طریق وب سایت www.ncr.ir آغاز می شود و مردم می‌توانند از هر مکانی مثل منزل و یا محل کار که به اینترنت دسترسی دارند، بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای ثبت نام کنند. بعد از راستی آزمایی اطلاعات بیان شده ، یک کد رهگیری در اختیار شخص قرار می‌گیرد و در این مرحله شخص به دلخواه خود می‌تواند نزدیکترین زمان و دفتر پیشخوان دولت و یا پست را انتخاب کند.
گفتنی است بر اساس قانون بودجه امسال، مبلغ دریافتی در سایت ncr.ir همان ۲۰ هزار تومان است و بیش از این قابل دریافت نیست.
در مرحله تکمیل ثبت نام در دفاتر پیشخوان دولت و برخی دفاتر پستی از متقاضی تصویر زنده و اثر ۱۰ انگشت گرفته می شود و سپس اطلاعات آن به صورت خودکار و الکترونیکی به مرکز صدور کارت هوشمند ملی که در سازمان ثبت احوال کشور مستقر است منتقل می شود تا کارت شخص در نوبت صدور قرار گیرد.
معمولا اگر صفی وجود نداشته باشد از زمان دریافت اطلاعات از دفاتر پیشخوان یا پست تا زمان صدور کارت هوشمند ملی ۱۵ روز طول می کشد ولی الان به دلیل ترافیک ایجاد شده زمان، کمی طولانی تر است.
به محض اینکه کارت آماده شد یک پیامک به شخص ارسال می شود تا وی برای دریافت و فعالسازی کارت خود به مرکز اعلام شده مراجعه کند.

مهلت ثبت نام کارت ملی هوشمند

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت‌ احوال کشور گفت: صدور کارت هوشمند ملی از سال ۹۲ به صورت جدی آغاز شد و طبق مصوبه دولت همه کارت‌های قدیمی تا پایان سال ۹۶ اعتبار دارد بنابراین عجله‌ای نیست هر چند که بسیاری از مردم درخواست صدور کارت هوشمند را داده‌اند.

پارسایی در مورد مراحل انجام ثبت‌نام و صدور کارت،‌ گفت: مردم می‌توانند به سایت پیش‌ ثبت‌نام مراجعه کرده و به صورت الکترونیکی پرداخت اولیه داشته و در نوبت‌گیری نوبت خود را ثبت کنند. پس از اعلام نوبت به مرکز مربوطه مراجعه کرده و در آنجا اسکن اثر انگشت داده و پس از آن به افراد پیامک داده می‌شود که برای تحویل کارت مراجعه کنند.

وی گفت: مشکلی برای ثبت‌نام از منزل وجود ندارد اکنون هم نوبت‌دهی سریع‌تر شده اما همچنان بخش صدور زمان‌بر است.

در صورت مفقود شدن کارت ملی، کارت هوشمند المثنی صادر نمی شود

پارسایی در مورد اینکه اگر کارت ملی افراد گم شده یا مفقود شده باشد آیا کارت هوشمند ملی آنها المثنی می‌شود، گفت: اگر افراد کارت ملی خود را گم کرده باشند و برای کارت هوشمند ملی مراجعه کنند کارت هوشمند آنها مانند کارت اصلی اولیه صادر می‌شود و المثنی نخواهد بود.

وی در مورد هزینه ثبت‌نام و صدور کارت هوشمند ملی، گفت: اگر مردم به دفاتر ثبت‌ احوال مراجعه کنند هزینه‌ای از اینها دریافت نمی‌شود اما اگر به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند در شهرهای بزرگ هزینه‌ای برابر با ۹ هزار تومان از آنها دریافت می‌شود که ممکن است در شهرهای کوچک کمتر هم شود.

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت‌ احوال کشور گفت: این هزینه بابت اسکن شناسنامه، تکمیل مدارک، گرفتن تصویر و اثر انگشت است و به طور کلی در شهرهای بزرگ تا سقف ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان هزینه ثبت‌نام تا صدور کارت هوشمند ملی است.

یک نظر ثبت شده

نظرتان را ثبت نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .بخش ‌های مورد نیاز علامت‌ گذاری شده ‌اند * *

*