عوارض ترسناک کمبود ویتامین D

0

ویتامین D یکی از مواد مغذی ضروری برای بدن انسان محسوب می شود، اما کمبود آن یکی از موارد شایع در نقاط مختلف جهان است. ویتامین D که به نام ماده مغذی آفتاب نیز شناخته می شود، تاثیر قابل توجهی بر سلامت کلی انسان دارد.

 ویتامین d مرگ زودرس مجله پزشکی کمبود ویتامین زوال عقل زودرس تقویت سیستم ایمنی بدن‌ پیشگیری سرطان پروستات پیشگیری از سرطان پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی برای ویتامین دی چه بخوریم

به گزارش عصر ایران به نقل “اکتیو بیت”، سطوح مناسب ویتامین D از ما در برابر انواع مختلف سرطان، مانند سرطان پروستات و سرطان پستان محافظت می کند، افسردگی را کاهش می دهد، و نسبت به برخورداری از یک سیستم ایمنی قوی اطمینان حاصل می کند.

کمبود ویتامین D – بنابر اعلام موسسه پزشکی آمریکا، کمتر از ۶۰۰ واحد بین المللی (IU) در روز هم برای مردان و هم برای زنان در نظر گرفته می شود – می تواند ما را نسبت به طیف گسترده ای از بیماری ها آسیب پذیر سازد.

خطر بیماری قلبی عروقی

بنابر پژوهش کالج قلب شناسی آمریکا، سطوح پایین ویتامین D می تواند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را به میزان ۳۲ درصد افزایش دهد. همچنین، کمبود این ویتامین خطر ابتلا به بیماری های قلبی دیگر که سیستم رگ های خونی را تحت تاثیر قرار می دهند را به میزان ۲۰ درصد افزایش می دهد.

از سوی دیگر، پژوهشگران کالج قلب شناسی آمریکا اعلام کردند که سطوح کافی از ویتامین D (حداقل ۶۰۰ واحد بین المللی در روز) سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت می کند و کاهش التهاب ناشی از ایمنی که می تواند خطر کلی ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد را در پی دارد.

احتمال مرگ زودرس

نتایج پژوهشی که در نشریه American Journal of Public Health منتشر شد، پیوند بین کمبود ویتامین D و مرگ زودرس را نشان داد. برای این پژوهش، دانشمندان ۳۲ مطالعه مختلف را تجزیه و تحلیل کردند که سطوح پایین ویتامین D خون را با مرگ زودرس مرتبط می کردند.

دانشمندان دریافتند افرادی که سطوح ویتامین D آنها کمتر از ۳۰ نانوگرم در هر میلی لیتر باشد، هرچه بیشتر در معرض خطر مرگ زودرس قرار دارند، که به واسطه مواجهه با بیماری ها و ناخوشی های مختلف شکل می گیرد. از سوی دیگر، افرادی که سطوح ویتامین D آنها ۳۰ نانوگرم در هر میلی لیتر یا بیشتر بود به طول عمر بیشتر در نتیجه مواجهه به مراتب کمتر با بیماری های کشنده تمایل داشتند.

شکل گیری بیماری های مرتبط با زوال عقل

نتایج پژوهشی که در نشریه Neurology منتشر شد، سطوح پایین ویتامین D را با خطر بیشتر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر پیوند داد. بنابر این پژوهش، کمبود ویتامین D می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تا ۱۲۲ درصد افزایش دهد.

همچنین، در زمینه زوال شناختی، مطالعات صورت گرفته نشان داده اند که حتی کمبود متوسط ویتامین D در مقایسه با افرادی که ویتامین D کافی دریافت می کنند، می تواند خطر ابتلا به زوال عقل در یک فرد را به میزان ۵۳ درصد افزایش دهد.

 

شانس زنده ماندن از سرطان

پژوهش منتشر شده در نشریه Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism نشان داد که اگر فردی به سرطان مبتلا شود، احتمال زنده ماندن وی با توجه به دریافت ویتامین D می تواند افزایش یابد. به عنوان مثال، بیماران مبتلا به سرطان با سطوح بالای ویتامین D از شانس بیشتری برای بهبودی بیماری و بقا برخوردار هستند.

بنابر ادعای دانشمندان، بیماران مبتلا به سرطان نرخ بقای خود را با دریافت هر ۱۰ واحد اضافی از ویتامین D به میزان چهار درصد افزایش دادند – به ویژه، برای بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان پستان، و لنفوم، شانس بقا به واسطه سطوح سالم ویتامین D دو برابر شد.

افت عملکرد سیستم ایمنی بدن

دیر زمانی است که به رابطه بین سطوح ویتامین D و سلامت سیستم ایمنی اشاره می شود. با این وجود، پژوهشگران دانشگاه فنلاند شرقی، با بررسی رابطه بین سطوح ویتامین D و ذات الریه این پیوند را هر چه مستحکم‌تر ساخته اند.

به گفته پژوهشگران فنلاندی، کمبود ویتامین D احتمال ابتلا به ذات الریه را در نتیجه سیستم ایمنی تضعیف شده به میزان دو و نیم برابر افزایش می دهد. همچنین، سطوح پایین ویتامین D می تواند خطر ابتلا به انواع دیگر بیماری های تنفسی را نیز افزایش دهد.

واکنش افسردگی

مشابه با سیستم ایمنی تضعیف شده، کمبود ویتامین D دیر زمانی است با افسردگی پیوند خورده است. مطالعه ای که در نشریه British Journal of Psyvhiatry منتشر شد، نشان داد که سطوح پایین ویتامین D در جریان خون احتمال تشخیص افسردگی را دو برابر افزایش می دهد.

پس از نظارت بر بیش از ۳۱ هزار سوژه مطالعه، پژوهشگران به افت شدید عملکرد در منطقه هیپوکامپ مغز (که محل پرورش گیرنده های ویتامن D است و به تنظیم خلق و خو کمک می کند) به واسطه سطوح پایین ویتامین D در مقایسه با شرکت کنندگانی که از سطوح سالم این ویتامین برخوردار بودند، اشاره کردند.

سطوح بالاتر درد و التهاب

پژوهشی که در نشریه Journal of Arthritis Care & Research منتشر شد، نشان داد که سطوح پایین‌تر ویتامین D در خون یک واکنش التهابی را موجب می شود که در آن حملات سیستم ایمنی به صورتی دردناک در مفاصل تجربه می شود.

به طور خاص، تقریبا ۳۰ درصد از بیمارانی که از کمبود ویتامین D رنج می برند، مستعد ابتلا به بیماری آرتریت سوریاتیک هستند. به همین ترتیب، این پژوهش نشان داد ۶۲ درصد از مبتلایان به آرتریت سوریاتیک با کمبود ویتامین D مواجه هستند، که شدت التهاب در نتیجه افزایش سطوح گلبول های سفید خون در بدن را توضیح می دهد.

خطر افزایش یافته ابتلا به سرطان پروستات

بنابر گزارش موسسه ملی سرطان آمریکا، بیمارانی با سطوح بالاتر ویتامین D در خون احتمال کمتری دارد به سرطان پروستات مبتلا شوند. این مساله درباره سرطان های روده بزرگ، پستان و لوزالمعده نیز صدق می کند. با این وجود، احتمال ابتلا به سرطان پروستات در مردان در صورت کمبود ویتامین D پنج برابر بیشتر در نظر گرفته می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ