چرا پایان سال (اسفند ماه) زمان مناسبی برای خرید خودرو نیست؟

0

اسفندماه است و این یعنی پایان سال و نزدیک شدن به شروع سال جدید که برای هرکسی طعم و مزه‌ای دارد و معمولا ایرانیان که علاقه زیادی به سفر دارند، این روزها را برای مسافرت انتخاب می‌کنند. طبیعتا خیلی از ما ایرانیان در ماه اسفند تازه یادمان می‌آید که خودرو بخریم! در سه ماهه آخر سال معمولا خرید فروش خودروها چند برابر شده و سود سرشاری روانه جیب دلالان بازار خودرو می‌شود.

قیمت خودرو کارکرده قلم تشخیص رنگ خودرو خرید خودرو دست دوم تشخیص رنگ شدگی اتومبیل با چشم تستر رنگ ماشین آموزش و راهنمای خرید خودرو

قیمت نامشخص

در این روزها، اکثر افرادی که اقدام به خرید و فروش خودرو می‌کنند، مصرف کننده نبوده و بیشتر نمایشگاه دار یا دلال خودرو هستند. در واقع این بزرگواران در نیمه اول سال، خودروها را خریده و کمی نگه داشته تا بتوانند در نیمه دوم سال با قیمت بالاتری به مصرف کنندگان بفروشند. اگر سری به پارکینگ‌های خرید و فروش خودروی تهران بزنید، خواهید دید که تا چشم کار می‌کند، ماشین پارک شده است؛ اما آیا همه این ماشین‌ها برای مصرف مناسب هستند؟

مهم‌ترین مشکل این خودروها، قیمت نامشخص و حتی فضایی آن‌هاست، البته طبیعی است، فروشنده می‌داند که خریداران این فصل از سال مجبور به خرید خودرو هستند و به همین دلیل با قیمت‌های بالایی وارد بازار می‌شوند. در واقع در این ایام این جمله بیشتر کار برد دارد: همینی که هست!

سابقه نشان می‌دهد که خریداران در این لحظات پایانی تنها به خرید یک خودرو فکر کرده تا به مسافرت رفته و پس از آن اقدام به فروش آن کنند، اما… خرید ماشین همانا و ماندن روی دست‌تان همان!

مشکلات فنی

فروشندگان یا دلالان خودرو، در این ایام خودروهای خود را به صفر شویی برده و سعی می‌کنند ظاهر آن را شبیه به یک ماشین صفر کیلومتر کنند. به همین دلیل وقتی وارد پارکینگ شده و بالای سر یک خودروی کارکرده حاضر می‌شوید، در همان نگاه اول عاشقش خواهید شد!

دقت کنید که در این ایام، تعمیرکاران و یا دلالان سعی می‌کنند مشکلات خودرو را خیلی به صورت ساده سرهم بندی کنند تا به طور موقت حل شود! پس هیچ گاه به ظاهر خودرو اعتماد نکنید.

خراب بودن شلنگ‌های رادیاتور، بخاری و … مشکلات فنی ساده مربوط به لوازم مصرفی نظیر لنت ترمز، صفحه کلاچ، تسمه تایم و … به راحتی می‌توانند هزینه زیادی روی دست شما بگذارند و یا حتی در میان مسافرت شما را زمین گیر کنند. حال ایراداتی همچون روغن سوزی، وجود مشکل در پیستون‌ها، خرابی پمپ بنزین و… ایراداتی است که محصولات کارکرده بیشتر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

تجربه نشان می‌دهد که گروه زیادی از خریداران در ایام پایانی سال، به دنبال خرید یک خودروی ارزان قیمت و راحت همچون پژو ۲۰۶ کارکرده، ۴۰۵ کارکرده و … هستند تا پس از مسافرت بتوانند به راحتی آن را بفروشند! اما این نکته را بدانید که در صورت انتخاب غیر صحیح، این ماشین در کنار شما خواهد ماند.

 

رنگ شدگی یا تصادف

شاید پیش خود بگویید ما می‌خواهیم یک مسافرت برویم و برگردیم، دیگر این چیزها اهمیتی ندارد. شاید بد نباشد بدانید که اگر ستون‌های خودرو خصوصا عقب رنگ شده باشد، مراکز تعویض پلاک از به نام کردن و تعویض پلاک به اسم شما خودداری خواهند کرد، پس این موضوع آن‌چنان موضوع بی‌اهمیتی نیست.

آفتاب دیدن کف خودرو یا همان چپ شدن ماشین، ضربه خوردن شاسی ماشین و به اصطلاح پلمپ نبودن جلو و عقب خودرو، موضوعاتی است که بعدا هنگام خرید خودرو، توسط همین دلالان مطرح شده و خودرویی را که با قیمت بالایی از همان شخص خریدید، حال باید با نصف قیمت به همان عزیز دل بفروشید!

موضوع دوم این است که شما پس از مسافرت خود اگر بخواهید این خودرو را بفروشید، دیگر نمی‌توانید به همان قیمت خرید آن را به دست دیگری بسپارید و به ناچار ضرر زیادی روی خودرو خواهید کرد.

شاید خرید یک قلم تشخیص رنگ شدنی بدنه در این ایام فکر بدی نباشد!

 

لوازم جانبی خودرو

شاید پیش خود بگویید می‌خواهیم به سفر برویم و وجود یک جفت باند خوش صدا به همراه یک آمپلی‌فایر ۴ کاناله و یک ساب باکس قدرتمند عجب حالی می‌دهد!

بله خب، قطعا حال می‌دهد، اما باید بدانید که همین چند مورد می‌تواند شما را از دقت بر روی دیگر موضوعات مهم باز دارد! فرض کنیم جمعه صبح، به سمت پارکینگ خرید و فروش خودروی چیتگر روانه شده و در بدو ورود، ناگهان خودرویی را می‌بینید که درب‌هایش باز بوده و از درونش صدای دوپس دوپس با کیفیتی می‌آید! ناگهان حالی به حولی شده و دلتان می‌خواهد همین الان آن را بخرید.

خب، این را بدانید که نصب یک سیستم صوتی دست دوم قدرتمند، به راحتی با نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان میسر است، اما گاهی برخی فروشندگان بی‌وجدان، با این کار نظرتان را جلب کرده و ایرادات ماشین را از شما پنهان می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین شگردهای آنان این است که اگر ایرادات را گوشزد کنید، می‌گویند:

خب باشه، مشکلی نیست، سیستم را برمی‌دارم، شما این‌قدر کمتر بده!
در واقع، او با این جمله شما را تحریک کرده و نظرتان را برمی‌گرداند، در آخر هم مبلغ کمی به شما تخفیف داده و خودروی مورد نظر را با سرعت هرچه تمام‌تر وارد پاچه محترم شما می‌کند!

حتما به لاستیک زاپاس، جک و متعلقاتش توجه کنید. گذاشتن لاستیک پاره، خراب یا بلا استفاده هم دیگر شگرد این روزهای دلالان خودروست.

افت قیمت

توجه کنید که سال دارد تمام می‌شود و در کشور ما، خودروها بر اساس سال ساخت قیمت گذاری می‌شوند، در واقع شما همین الان ماشینی را می‌خرید که مثلا ۱۰ سال کار کرده، حتی اگر تولید ماه بهمن یا اسفند باشد؛ همین خودرو را اگر بخواهید فروردین ماه بفروشید، محصولی با ۱۱ سال کارکرد است. پس ظرف یک ماه، به راحتی مبلغی از ارزش خودروی شما کاسته خواهد شد.

اما چه کار کنیم تا خرید خوبی داشته باشیم؟

اگر در این ایام نیاز مبرمی به خودرو ندارید، از خرید آن دست کشیده و آن را به اوایل سال آینده موکول کنید، با این کار هم محصولی با قیمت بهتر خواهید خرید و هم مطمئن‌تر می‌توانید انتخاب کنید. از من بشنوید که در این ایام خرید خودروی دست دوم ریسک بالایی دارد.
حتما و حتما سعی کنید تا خودرو را از دست مصرف کننده بخرید. حضور در پارکینگ‌های خرید و فروش و انتخاب خودرو کار هر کسی نیست! اگر هم آشنایی داشتید که خواست خودرواش را بفروشد، باز بهتر از انتخاب و خرید از دست دلالان خودرو است!
حتما با یک مکانیک و یا صاف‌کار حرفه‌ای به خرید بروید. اگر کسی را ندارید، پس از انتخاب خودرو، مهلت تست یا نشان دادن محصول به مکانیک یا صاف‌کار را از فروشنده بگیرید. به هیچ وجه تعارف و رودربایستی در این قسمت نداشته باشید، پولتان اگر رفت، دیگر باز نمی‌گردد!
به هیچ وجه بیعانه زیادی به فروشنده ندهید. حتی اگر فروشنده گفت من به مشتری دیگری می‌فروشم و …
در صورت انجام معامله، خودرو را در پارکینگ‌های معتبر گذاشته تا فروشنده نتواند در مدت عدم حضور شما، قطعات خودرو را جا به جا کرده یا بردارد!
حتما حدود قیمت خودروی مورد نظر را از قبل تهیه کنید؛ بدانید و آگاه باشید که وجود لوازم جانبی مانند ضبط، باند و … دلیلی بر گرانی خودرو نیست. در این مواقع به فروشنده بگویید این‌ها را بردار و قیمتش را کم کن، عمرا این کار را نخواهد کرد.
دقت کنید که این در ایام، دلالان به شدت در صدد فروش اجناس خود هستند، گول تعریف و حرف‌های آنان را نخورید!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ