گل خرزهره ،گیاهی سمی که موجب مرگ انسان می شود +عکس

5

«خرزهره» سمی‌ترین گیاه است و مسمومیت ناشی از آن، موجب بروز اختلالات قلبی می‌شود.

برگ خرزهره به برگ بید شباهت دارد ولی از برگ بید بزرگتر است. گل‌های سرخ و سفید دارد و اگر حیوانات برگ آن را بخورند، جان خود را از دست می‌دهند.

مسمومیت دارویی مسمومیت با خرزهره در انسان گیاهان جالب سم خرزهره خودکشی با خرزهره خواص گیاهان خواص گل خرزهره اطلاعات عمومی روز

خرزهره دارای ساقه بسیار و برگ‌های ۳ تایی و گل‌های رنگین است که در نقاط گرم و خشک می‌روید و همه اجزای آن به واسطه «گلیکوزوئیدهای قلبی» موجود در آن به ویژه اولئاندرین، سمی است.

گل خرزهره شباهت زیادی به درخت زیتون دارد. این گیاه در بیشتر نقاط کشور رشد پیدا می‌کند و اکثراً در پارک‌ها کاشته می‌شود و دارای گل‌های بنفش، سفید و صورتی است.

*گل خرزهره سمی‌ترین گیاه است
——————————————

کامبیز سلطانی‌نژاد، متخصص سم‌شناسی اظهار می‌دارد: خرزهره گیاهی بسیار سمی است. ساقه، گل، شیره و برگ‌های این گیاه همه سمی است. حتی شهدی که از این گیاه خارج می‌شود، موجب بروز مسمومیت می‌شود.

به گفته وی، اگر این گیاه بسوزد، استنشاق هوای ناشی از سوختن آن نیز موجب بروز مسمومیت می‌شود به دلیل اینکه دارای ۲ ماده سمی است.

این متخصص سم‌شناسی اضافه می‌کند: مسمومیت ناشی از خرزهره موجب اختلالات قلبی می‌شود و در ابتدا تهوع، استفراغ و دردهای شکمی بروز می‌کند که اگر درمان نشود، موجب مرگ می‌شود.

سلطانی‌نژاد می‌افزاید: حتی در طول تاریخ نیز مسمومیت با این گیاه گزارش شده است و در جنگ ناپلئون، سربازانی که از درخت خرزهره به عنوان سیخ کباب استفاده کرده بودند، مسموم شده و جان خود را از دست دادند.

******

شاهین شادنیا در ارتباط با مسمومیت گیاه خرزهره افزود: مسمومیت گیاهی با گیاه خرزهره خیلی شایع اتفاق می افتد و زیاد هم دیده می شود به این خاطر که بیشتر در دسترس شهروندان بیشتر قرار دارد.

وی در برنامه رادیو سلامت ادامه داد: خیلی از افراد این گیاهان را در باغچه هایشان می کارند چون اعتقاد بر این است که گیاه خرزهره باعث می شود پشه ها از محیط منزل دور شوند. از این رو مردم این گیاه را در حیاط و یا باغچه های منزلشان می کارند؛ حتی این گیاه را در کنار خیابان ها و پارک ها نیز مشاهده می کنیم.

مسمومیت دارویی مسمومیت با خرزهره در انسان گیاهان جالب سم خرزهره خودکشی با خرزهره خواص گیاهان خواص گل خرزهره اطلاعات عمومی روز
این متخصص سم شناسی در ادامه بیان کرد: تمام قسمت های این گیاه اعم از گل، دانه، برگ و ساقه اش حاوی یک ماده سمی است که روی بافت قلب اثر می کند، اثرات شبیه به دارویی مثل دیگوکسین را دارد که روی قلب اثر می کند و می تواند باعث ایست قلبی و ایجاد ضربانات نامنظمی در قلب شود و در نهایت منجر به مرگ افراد می شود.

رئیس بخش ای سی یو مسمومین بیمارستان لقمان حکیم در پایان اظهارداشت: به همین خاطر ما توصیه می کنیم که اگر در باغچه منازل این گیاهان را داریم و یا اگر در پارک‌ها می رویم و و این گیاهان را می بینیم؛ خیلی مراقبت کنیم بچه هایمان چون گل‌های قشنگی دارند این گل‌ها را نکنند و به دهانشان نبرند؛ چرا که این ماده فوق العاده سمی و کشنده است.

شادنیا خاطرنشان کرد: درمان اختصاصی که باید برای مسمومیت ناشی از خرزهره انجام شود متاسفانه خیلی گرانقیمت است و هزینه بسیار بالایی دارد همچنین بسیاری از موارد تا شروع درمان ممکن است زمان زیاد ببرد و ناخواسته منجر به مرگ افراد شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 5 )
  1. رحیم جوی اغبلاق می گوید

    سلام من رحیم جوی اغبلاغ ۴۸هستم که مجروح شیمیایی هم هستم ولی این اقایان …. قبولم ندارند ومن هم کلی هزینه کردم تا الان سرپا ماندم اونم به همت خانمم ولی دیگه نمیتونم خونم یک خونه ورثه ای همه شونم طرف همدیگررا میگیرند این وسط منم تنها دیگه حقوقم خرجم راجواب نمیده دختر کنکوری دارم نو ه دارمدیگه روم نمیشه همه طلاهای زنم را هزینه دارو کردم دیگه نمیدومݥ چکارکنماینم که مینویسم باگریه انجام میذمدوست دارم بمیرمتاشاید اینها هم کمتر سختی بکشند میخوام ازین گیاه خرزهره بخورم تااینها هم راحت بشن کسی پول نداره وتوان کار کردن هم نداره چه دلیلی داره زنده باشه دعا کنید خدا مرا ببخشد

  2. محمد می گوید

    سلام من از برگ و دانه و حتی گل های این درختچه خوردم ولی اتفاقی نیوفتاد برام چندبار هم امتحان کردم قضیش چیه

    1. نبی ترکاشوند می گوید

      سلام،هم وطن گرامی ،دلایل مسموم نشدن شما با خرزهره،اول ممکنه اون درختچه کهرشد شما ازش مصرف کردی رشد یافته مناطق مرطوب و بارانی چون مازندران یا اینکه تحت ابیاری زیاد مستقیم یا غیرمستقیم قرار گرفته باشد،دوم در دو مرحله نموی خرزهره که در مناطق مختلف ،با شرایط سنی گیاه و نوع خاک بویژه از نظر پی اچ،شوری با هم تفاوت مواد موثره دارند میزان این مواد سکس کم بوده ، سوم شما حد بالای مصرف نکردین،چهارم پشت سر سازمان نزدیک قبل آن شما میوه و سبزیجات تازه چون هندوانه ،و….استفاده کردی و شاید بدن شما قوی و یا مقاوم شده ،

  3. نبی ترکاشوند می گوید

    سلام ،کسانی که سیر زیاد مصرف می کنند بخصوص تازه،خام و نیم پخته ،و گیاهان دارویی دیگر چون………معمولا در برابر سموم خرزهره مقاوم و در کوتاه مدت آسیب نمی بینند

  4. خان می گوید

    پس چرا نمردین اهههه