آیا بازار بورس ازخواب زمستانی بیدار می شود ؟!

0

به گزار شساتین :  بازار دیروز در حالی با افت ملایم ۵/۰ درصدی شاخص کل مواجه بود که صنایع بورسی، کمی از روند روزهای گذشته رها شده و در تعداد قابل توجهی از آنها نشانه‌های بازگشت به روند صعودی دیده می‌شود.

در معاملات روز گذشته، به علت برخی مشکلات فنی در سیستم ثبت سفارش، بازار در ابتدای ساعات معاملات در اثر افزایش تقاضای خرید با رشد شاخص مواجه شد؛ حال آنکه در ادامه افزایش عرضه‌ها منجر به افت آن شد.
سبز شدن برخی نمادها در این معاملات، امیدهایی را در دل سهامداران ایجاد کرد، اما همچنان میزان ارزش معاملات (حدود ۳۳۰ میلیارد ریال) نشان از رفتار به دور از هیجان بازار دارد. بر این اساس، امید است پس از یک دوره اصلاح قیمت و افت شاخص کل، از امروز شاهد بازگشت اقبال سهامداران به بورس باشیم که در پی آن، شاخص می‌تواند بار دیگر به مسیر صعودی اما با شیب بسیار ملایم بازگردد.
در حقیقت، بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد تقریبا تمامی صنایع طی ۱۰ روز گذشته با افت شاخص مواجه بوده‌اند که این به معنای انجام اصلاح قیمت در کل بازار است. در حالی که طی چند ماه اخیر، هنگامی که صنعتی در فاز اصلاح قیمت بود، نقدینگی ناشی از حجم بالای معاملات روزانه، به ناچار وارد گروه‌های دیگر می‌شد که رشد آنها را به همراه داشت. در واقع، طی روزهای اخیر هیجانات بازار فروکش کرده و در نتیجه انتظار می‌رود بازار پس از یک دوره استراحت دسته جمعی، به آرامی وارد مسیر صعودی ملایمی شود.
در این میان، گروه دارویی روند منفی خود را ادامه داد. این گروه در پی گزارش‌های ۶ ماهه با توجه به افزایش قیمت فروش داروها در ابتدای سال، عمدتا با تعدیل مثبت پیش بینی سود (EPS) همراه بودند. بر این اساس، تشدید اقبال سهامداران باعث رشد قابل توجه دارویی‌ها در سه ماهه بعدی شد؛ اما از آنجا که احتمال افزایش مجدد قیمت داروها تقریبا وجود ندارد (عدم تعدیل مثبت در گزارش‌های ۹ ماهه اخیر این گروه گواهی بر این ادعاست)، این گروه بار دیگر حاشیه نشین بازار شده است. «تیپیکو»، بزرگ‌ترین هلدینگ دارویی، در دومین روز معاملاتی خود، بیشترین حجم معاملات گروه را در حالی در اختیار گرفت که با عرضه‌های سنگینی از سوی سهامداران حقوقی مواجه بود.
حمل و نقلی‌ها نیز روند نزولی خود را ادامه دادند. تبندر، مسوول امور سهام حمل و نقل پتروشیمی «حپترو» در گفت‌وگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرده است: با توجه به توافقات ژنو، احتمال بسته شدن قراردادهای جدید با شرکت‌های پتروشیمی فراهم شده است که البته لازمه انجام این طرح‌های توسعه‌ای، لغو تحریم‌ها است. دیروز، «حکشتی» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور فعال حقوقی‌ها در نقش خریدار به خود اختصاص داد. از سوی دیگر، روند منفی گروه غذایی متوقف شد.«غالبر» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور سهامداران حقیقی در اختیار داشت.
در این شرایط، گروه رایانه‌ای روند منفی خود را تغییر داده و مثبت شد. «مداران» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار گرفت که حقوقی‌ها در نقش فروشنده حضور قابل توجهی داشتند. اما گروه ساختمانی روند شدید منفی خود را طی روزهای اخیر ادامه داد. حسام حسینی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این گروه می‌گوید: با توجه به آنکه سوددهی شرکت‌های این گروه، وابسته به پروژه‌هایی است که در هر دوره انجام می‌دهند و در نتیجه آنها را بر اساس EPS نمی‌توان ارزش‌گذاری کرد، بلکه میزان خالص دارایی‌ها (NAV) معیار اصلی برای تحلیل آنهاست.
به گفته این کارشناس، در ماه گذشته که اوج رشد بورس بود، سهامداران با توجه به افزایش میزان ریسک بازار به سمت گروه‌هایی رفتند که دارایی بیشتری دارند؛ نظیر گروه خودرو و ساختمانی. وی همچنین، علت افت اخیر این گروه را این‌گونه عنوان می‌کند: در رکود شدید، سهامداران به سمت تحلیل‌ها بر اساس EPS روی می‌آورند، حال آنکه شرکت‌های ساختمانی، عموما EPS پایینی دارند و بیشتر بر اساس NAV ارزش‌گذاری می‌شوند؛ بر این اساس، بار دیگر سهامداران از این گروه روی برگردانده‌اند و رشد ناگهانی این گروه در اوایل ماه گذشته، تبدیل به افت شدید هفته‌های اخیر شده است. دیروز، «ثشاهد» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور نسبتا فعال حقوقی‌ها در نقش خریدار به خود اختصاص داد.
از سوی دیگر، گروه برقی روند منفی خود را تغییر داده و مثبت شد. «بترانس» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور نسبتا فعال حقوقی‌ها در نقش خریدار در اختیار گرفت. اما گروه ماشین آلات و تجهیزات روند منفی خود را ادامه داد. «وتوشه» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور سهامداران حقیقی به خود اختصاص داد.
در این شرایط، گروه لاستیک و پلاستیک روند منفی خود را ادامه داد. «پلاسک» با حضور کامل سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار گرفت. همچنین، روند منفی گروه کاشی و سرامیک ادامه یافت. «کچینی» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پررنگ حقوقی‌ها در نقش خریدار به خود اختصاص داد. در نهایت، قندی‌ها روند منفی خود را ادامه دادند. «قصفها» که با اقبال نسبتا مناسب حقوقی‌ها مواجه بود بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار گرفت.
بهزاد بهمن‌نژاد
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ