این “بیماری” شوخی بردار نیست!

0

یک کارشناس ارشد تغذیه با هشدار نسبت به افزایش آمار “دیابت” در جامعه، گفت: این بیماری به هیچ عنوان شوخی بردار نیست و می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

سهیل عباسی در همایش “رژیم درمانی” که در محل استانداری کرمانشاه برگزار شد با بیان اینکه دو نوع دیابت شیرین و بی‌مزه وجود دارد، گفت: عمدتا دیابتی که همه ما می‌شناسیم و از آن وحشت داریم دیابت شیرین است.

وی افزود: دیابت شیرین شامل سه نوع دیابت نوع یک، نوع دو و دیابت بارداری است که به طور معمول ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد آن مربوط به دیابت نوع دو است.

عباسی تصریح کرد: اهمیت بیماری دیابت به دلیل عوارض بسیار و جبران ناپذیر آن و نیز آمار بالای مرگ و میر ناشی از این بیماری است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دیابت پس از تصادفات، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان به عنوان چهارمین عامل مرگ و میر در جهان شناخته می‌شود که ۹ درصد علل مرگ و میر جهان را به خود اختصاص می‌دهد.

عباسی افزود: بیشتر افراد از عوارض دیابت تنها با “زخم پای دیابتی” آشنا هستند و این درحالی است که دیابت عوارض دیگری نیز مانند آسیب چشمی، تخریب دیواره عروق، افزایش چربی و فشار خون و نیز نارسایی کلیه را هم به همراه دارد.

وی با تاکید بر اینکه دیابت شوخی بردار نیست، یادآور شد: بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد علت نارسایی کلیه را دیابت و فشار خون بالا تشکیل می‌دهند.

این کارشناس ارشد تغذیه با بیان اینکه پنج تا ده درصد موارد دیابت از نوع یک است، گفت: این نوع دیابت، دیابت جوانان هم گفته می‌شود و به طور معمول در سنین کمتر از ۳۰ سال بروز پیدا کرده و از جمله علائم آن می‌توان به تشنگی شدید، تکرر ادرار، کاهش وزن شدید و ناگهانی و گرسنگی سیری ناپذیر اشاره کرد.

وی با اشاره به شیوع بالای دیابت نوع دو، گفت: این نوع دیابت به طور معمول از سن ۳۰ تا ۳۵  سالگی به بعد بروز پیدا کرده و از جمله علائم آن می‌توان به تشنگی و دفع ادرار شدید در یک دوره یک تا دو ماهه اشاره کرد.

عباسی یادآور شد حُسنی که این نوع دیابت دارد قابل پیشگیری بودن آن است و افراد می‌توانند با افزایش تحرک بدنی، اصلاح الگوی تغذیه و کنترل سایر ریزفاکتورهای خطر از جمله فشار خون بالا از ابتلا و یا پیشرفت این بیماری پیشگیری کنند.

این کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به لزوم انجام آزمایش قندخون هر چند ماه یکبار، گفت: چنانچه قند خون بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ mg/dl باشد فرد در مرحله پری دیابت(در آستانه ابتلا به دیابت) قرار دارد وبیش از ۱۲۶ فرد مبتلا به دیابت است.

وی با بیان اینکه هفت درصد زنان باردار، دیابت بارداری را تجربه می‌کنند، گفت: این احتمال وجود دارد که پنج تا ده درصد موارد دیابت بارداری در نهایت منجر به ابتلا به دیابت نوع دو شود و به همین علت نیاز است که زنان باردار توجه جدی به سلامت خود در این زمینه داشته باشند.

نارسایی کلیه مجله پزشکی متخصص تغذیه علائم دیابت درمان دیابت پیشگیری از دیابت

عباسی در پایان با تاکید بر اینکه دیابت قابل پیشگیری است، گفت: رژیم غذایی سالم، افزایش تحرک بدنی و نیز کاهش وزن به راحتی می‌تواند از بروز دیابت پیشگیری کند.

منبع : ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ