نرخ جدید جریمه رانندگی با سرعت غیرمجاز در بزرگراه های تهران

0

سرعت غیرمجاز برخی رانندگان در بزرگراه های تهران مخاطرات بسیاری را به همراه داشته و گاه باعث کشته شدن شهروندان در تصادفات با سرعت های سرسام آوار می شود.

حداکثر سرعت در بزرگراههای درون شهری ۱۰۰ کیلومتر است که بر اساس وضعیت مهندسی و شرایط ترافیکی بر اساس ایمنی کاربران ترافیکی ، این سرعت قابل تغییر (پائین تر از حد مجاز) است. به طور مثال در بزرگراه یادگار امام (ره) حداکثر ۸۰ کیلومتر ، بزرگراه آزادگان ۹۰ کیلومتر و در بزرگراه شهید خرازی (غرب تهران) سرعت مجاز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تعیین شده است.ولی نکته ای که نباید آن را فراموش کنیم رانندگی با حداکثر سرعت یا سرعت غیر مجاز خطر آفرین است.

رانندگی با سرعت زیاد و غیر مجاز یعنی احتمال خطر بیشتر چرا که با افزایش سرعت زمان واکنش و عکس العمل راننده طولانی تر و مسافت توقف بیشتر می شود. طبق تحقیقات علمی هر چه سرعت وسیله نقلیه بیشتر شود چشم انسان در حد معمول ، موانع و خطرات پیش رو را به موقع دریافت نمی کند. لذا هر چه سرعت بیشتر شود شدت صدمات وارده به افراد آسیب پذیر مانند عابران پیاده، دوچرخه سواران و موتورسواران به مراتب افزایش می یابد.

تحقیقات علمی و عملی نشان داده که چنانچه خودرویی با سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت یا کمتر با عابری برخورد کند فرد مضروب تا ۹۵ در صد شانس زنده ماندن دارد و اگر این سرعت به ۴۵ کیلومتر بر ساعت برسد شانس زنده ماندن عابر کمتر از ۵۰ درصد می شود. عابر پیاده در تصادف  با خودرویی که ۸۰ کیلومتر درساعت سرعت دارد به طور تقریبی اصلاً شانسی برای زنده ماندن ندارد.

از آنجائیکه رانندگی با سرعت بالا تبعات جبران ناپذیری دارد قانون گذار نیز جرائم سخت تر و بازدارنده تری را برای جلوگیری از رانندگی با سرعت بالا در نظر گرفته است که به طوری که در قانون مجازات اسلامی چنانچه راننده با سرعت غیر مجاز با عابری برخورد نماید راننده مقصر به بیش از دو سوم حداکثر مجازات تعیین شده محکوم خواهد شد و در واقع رانندگی با سرعت غیر مجاز و تصادف ناشی از آن جزء موارد تشدید مجازات در نظر گرفته شده است همچنین برابر قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و جدول جرایم مربوطه میزان مبلغ جریمه و نمرات منفی تعیین شده برابر جدول زیر است.

مشاهده خلافی خودرو جرایم راهنمایی و رانندگی استعلام نمره منفی استعلام خلافی خودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ