پاسخ به سوالات و ابهامات مربوط به سهام عدالت

3

شرایط دریافت سهام عدالت و کسانی که مشمول دریافت آن می شوند اعلام شد .همچینن کسانی که برگه سهام عدالت خود را گم کمرده اند نیز می توانند درخواست پیگیری ارائه دهند.

۱) چگونه افراد می توانند مطمئن شوند که مشمول سهام عدالت هستند؟پاسخ: به زودی سامانه تأئید عضویت و صدور صورتحساب مشمولین سهام عدالت در همین آدرس اینترنتی راه اندازی می شود و کلیه متقاضیان و آحاد مردم می توانند از طریق این سامانه از عضویت خود مطلع شده وآخرین وضعیت سهامداری شان را پی گیری و صورتحساب خود را مشاهده نمایند.

۲) کدام اقشار جمعیت جزو واجدین شرایط دریافت سهام عدالت بوده اند؟

پاسخ: فهرست اقشار جمعیتی که در ۱۰ سال گذشته واجد شرایط دریافت سهام عدالت شده اند به همراه تعداد ثبت نام شدگان هر یک از این اقشار، در بخش سهام عدالت همین پایگاه اطلاع رسانی قابل مشاهده است.

۳) آیا امکان ثبت نام برای اشخاصی که تاکنون برای سهام عدالت ثبت نام نکردند وجود دارد؟

پاسخ: دوره مجاز ثبت نام بازه زمانی ده ساله ۱۳۸۵ الی ۱۳۹۴ بوده و پس از آن ثبت نام جدید صورت نمی گیرد. در صورت صدور مجوزهای جدید، متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

۴) افراد جامانده و کسانی که قبلاً ثبت نام نکرده اند چگونه می توانند مشمول دریافت سهام عدالت شوند؟

پاسخ: دوره مجاز سهام عدالت به پایان رسیده است. در حال حاضر به دلیل عدم وجود مجوز و ظرفیت های قانون، ثبت و توزیع سهام عدالت به افراد جدید میسر نمی باشد.درصورت صدور مجوزهای جدید، متعاقباًاطلاع رسانی خواهد شد.

۵) افرادی که با وجود ثبت نام اولیه در زمان مقرر در تعاونی های سهام عدالت شهرستان ها، ثبت نام نهایی نداشتند، مشمول سهام عدالت محسوب می شوند؟

پاسخ: فقط کسانی که در شرکت های تعاونی شهرستانی ثبت نام نهایی داشته اند و نامشان از طریق آن شرکت تعاونی به سازمان خصوصی سازی ارسال و در بانک اطلاعاتی مشمولین درج شده است مشمول سهام عدالت هستند و صرفاً ثبت نام اولیه دلیل عضویت مشمولین نیست.

۶) آیا ثبت نام شدگان فوت شده کماکان مشمول سهام عدالت هستند؟

پاسخ: بلی ثبت نام شدگان قطعی فوت شده جزو مشولین سهام عدالت هستند و وراث قانونی شان می توانند متعاقباً از طریق همین آدرس اینترنتی اطلاعات لازم جهت اقدامات بعدی را کسب نمایند. فعلاً ضرورتی به هیچ گونه پی گیری یا مراجعه حضوری نمی باشد.

۷) در صورت مفقودی برگه عضویت سهام عدالت باید چه اقدامی کرد؟

پاسخ:هیچ لزومی به در اختیار داشتن برگه عضویت سهام عدالت نیست و این برگه دارای کاربرد و ارزش نمی باشد. مشمولین سهام عدالت با مراجعه به همین آدرس اینترنتی می توانند اطلاعات لازم برای عضویت و سهامداری خود را پی گیری کنند.

*******

در پی اعلام سخنگوی دولت مبنی بر رونمایی از سهام عدالت ، ارزش سهام ، چگونگی ثبت نام برای دریافت سهام و پرسش های دیگر از امروز به مهمترین پرسشهای مخاطبان پاسخ داده می شود .

۱) آیا معامله کردن  سهام عدالت امکان پذیر است؟

پاسخ: هرگونه معامله برگه سهام عدالت ممنوع و فاقد اعتبار است. در بانک اطلاعاتی مشمولان سهام عدالت فقط ثبت نام شدگان قطعی، مشمول سهام عدالت محسوب می شوند و هرگونه جابجایی مالکیت و هر نوع معامله سهام و یا خرید و فروش برگه های در دست مشمولین غیر قانونی و بلااثر است.

۲) زمان آزاد سازی و معاملاتی شدن سهام چه وقت خواهد بود و نحوه معامله آن چگونه است؟

پاسخ: آزاد سازی و معاملاتی شدن سهام عدالت نیاز به مجوز مراجع ذیصلاح قانونی دارد. زمان و نحوه معاملات سهام عدالت متعاقباً به صورت گسترده به عموم مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

۳) آیا در زمان آزاد سازی سهام عدالت، برگه های عضویت در اختیار مشمولین قابل خرید و فروش می باشد؟

پاسخ: برگه های در اختیار مشمولین صرفاً تأئیدیه ثبت نام و عضویت در طرح سهام عدالت است و ارزش معاملاتی ندارند و در زمان آزاد سازی، معامله و خرید و فروش نیازی به ارائه این برگ ها از سوی مشمولین نخواهد بود.

۴) ارزش سهام تخصیص یافته به هر نفر چقدر است؟

پاسخ: ارزش سهام تخصیصی اولیه به هر نفر در زمان ثبت نام یک میلیون تومان بوده است ( در خانوارهای بالای ۵ نفر مبلغ پنجاه میلیون ریال به تعداد اعضای خانوار تقسیم می شود). میزان سهام تسویه شده هر فرد در صورتحساب آن مشمول قید شده است و فرد مجاز است الباقی سهام را با پرداخت نقدی خود تملک نماید که مبلغ آن نیز متعاقباً در صورتحساب هر مشمول از طریق همین سامانه اعلام می شود.

۵) ارزش سهام عدالت تخصیص یافته به هر مشمول در خانوارهای بالاتر از ۵ نفر ( در زمان ثبت نام ) چه مبلغی است؟

پاسخ: در خانوارهای بالای ۵ نفر ( مثلاً ۸ نفره) همانند مثال ذیل می توان ارزش سهام تخصیصی اولیه را محاسبه نمود:

تومان۶۲۵,۰۰۰= جمع سهام تخصیصی به خانوار ( ۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ) تقسیم بر تعداد عضو خانوار زمان ثبت نام (۸ نفر) = ارزش سهام تخصیصی هر نفر

۶) ارزش روز سهام تخصیص یافته به هر نفر از مشمولین چه مبلغی است؟

پاسخ: ارزش روز سهام متناسب با افزایش یا کاهش ارزش سهام شرکت های سرمایه پذیر در نوسان است، لیکن درحال حاضر می توان با تخمین مناسب، اعلام کرد ارزش روز این سهام حدود دو برابر ارزش زمان واگذاری ( تخصیص اولیه) است.

۷) چرا برخی از مشمولین سود سهام عدالت دریافت کرده اند ولی به برخی دیگر هیچگونه وجهی پرداخت نشده است؟

پاسخ: به آن دسته از افرادی که تا قبل از سال ۱۳۸۷ مشمول سهام عدالت گردیده اند، از محل سود عملکرد سالهای ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ مبالغی به عنوان سود پرداخت شده است. به استناد تبصره (۱) ماده ۱۰۰ قانون Law برنامه پنجم توسعه جهموری اسلامی ایران که اشعار می دارد:”پرداخت هرگونه سود سهام عدالت تا سقف اقساط سررسید شده ممنوع است.”، از سال ۱۳۸۷ به هیچ یک از مشمولین سودی پرداخت نشده است و مبالغ مذکور بابت مطالبات دولت ناشی از اقساط سهام واگذار شده به حساب خزانه واریز گردیده است.

******

سوالات متداول درباره اطلاعات هویتی و خانواری مشمولین سهام عدالت به شرح زیر است:

۱)چنانچه اطلاعات هویتی (شناسنامه ای) مشمولین سهام عدالت از تاریخ ثبت نام قطعی تاکنون تغییر یافته باشد، چه اقدامی باید انجام شود؟

پاسخ: آخرین اطلاعات هویتی و اصلاحات شناسنامه ای تا دی ماه ۱۳۹۵ از سازمان ثبت احوال کشور دریافت و در بانک اطلاعات سازمان خصوصی سازی اعمال شده است. این مشخصات نهایی، مبنای عضویت و سهامداری مشمولین است، لذا نیاز به اقدام خاصی نمی باشد.

۲)در صورت تغییر تعداد خانوار ( بعد خانوار ) نسبت به زمان ثبت نام یا تغییر شرایط خانوار ناشی از تولد، ازدواج و فوت چه اقدامی باید نمود؟

پاسخ: اقدام خاصی لازم نیست. تخصیص سهام عدالت بر مبنای بعد خانوار در زمان ثبت نام است و ازدواج، طلاق و فوت تأثیری در شرایط و مبلغ سهامداری ندارد. همچنین متولدین بعد از تاریخ ثبت نام در خانوارها نیز از سهام عدالت برخوردار نیستند.

۳) خانوارهایی که در قالب یکی از اقشار نظیر روستائیان یا مددجویان کمیته امداد امام خمینی ( ره ) ثبت نام نموده اند ولی اکنون جزو آن اقشار نیستند ( مثلاً دیگر در روستا زندگی نمی کنند یا مدد جوی کمیته امداد نیستند)، کماکان سهامدار هستند یا خیر و باید چه اقدامی انجام دهند؟

پاسخ: ملاک سهامداری افراد و خانوارها قطعی شدن ثبت نام آن ها در طرح سهام عدالت است و درج تغییر وضعیت اقشار خانوار در بانک اطلاعاتی مشمولین سهام عدالت ضروری نیست.

******

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ارزش پرتفوی سهام عدالت حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است، گفت: سالانه حدود ۳۲ هزار تومان از محل سود سهام عدالت به هر فرد تعلق می گیرد.

محمد رضا پور ابراهیمی با اشاره به اینکه موضوع سهام عدالت یکی از موضوعات مهم و اساسی اقتصاد ایران است، گفت: از سال ۸۵ واگذاری سهام عدالت در دستورکار مسئولان قرار گرفت و بازه زمانی ده ساله برای سهام در نظر گرفته شد، که هم اکنون یک دارایی رها شده در اقتصاد ایران است.

وی با بیان اینکه سهام حدود ۶۰ شرکت بزرگ به نام سهام عدالت به مردم واگذار شد، یادآور شد:ارزش پرتفوی سهام عدالت در ابتدا ۹۶هزار میلیارد تومان بوده که بر اساس برآوردهای جدید ارزش سهام هم اکنون حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان شده و ارزش آن کاهش یافته است.

پورابراهیمی با اشاره به خروج ۷ شرکت پالایشگاهی از سبد سهام عدالت، افزود: دولت حسن روحانی با خروج این ۷ شرکت ارش سهام عدالت را کاهش داد، که این ۷ شرکت سودآورترین شرکت های بورسی بود و به جای آنها ۲ شرکت غیر بورسی را ارائه کرد.

هفته پیش خبری منتشر شد مبنی بر این که هیات دولت در جلسه ۲۷ بهمن‌ماه به پیشنهاد وزارت اقتصاد و به استناد ماده ۳۴ قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی تصمیمی را به تصویب رساند تا ۲۰ درصد سهام ۷ شرکت پالایشگاهی را از سبد سهام عدالت خارج کند.

بر اساس این گزارش؛ پالایش نفت اصفهان، تبریز، لاوان، تهران، شیراز، کرمانشاه و بندرعباس شرکت‌هایی هستند که بر اساس این مصوبه نام آنها از فهرست‌ شرکت‌های واگذار شده به طرح توزیع سهام عدالت خارج شده است.

 

منبع : رکنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 3 )
  1. reza می گوید

    ایا می شودشماره شبا را تغیر دادیا نه

  2. ابراهیم می گوید

    باسلام افرادی که به سن تکلیف نرسیده باشند نمیتوانند بنام خود حساب باز کنند و شماره شبا دریافت کنند تکلیف انها چیست

  3. محسن می گوید

    من به عنوان یه مجروح جنگ تحمیلی که بسیار ناراضی هستم از تمامی بالا دستی ها خا هان این هستم که دیگر غارت مردم را تمام کنید و یه مقدار به مردم رسیدگی کنید .. تا کی به مردم فشار می اورید . بنده که به گفته تعدادی حقو ق می گیرم و راحت زندگی می کنم به خداوندی خداتا پانزده روز زندگی می کشانم ما بقیه ا نر ا کم می اورم .. گاهی می گویم مردم چگونه زندگی میکنند در حالی که یه خانواده پنج نفره را کم می اورم و دو فرزندم کار می کنند ..حرف اخر اگر حرف زده شود می گویید اخلال گر به خدا نداریم نداریم نداریم به مردم فکر کنید ..تا کی فقط خودتان و دور برتان .جناب اقای کلید ساز یه کلیدی برای رفع غارت مردم پیدا کنید