موج اعتراض‌ها به پنهان‌کاری وزیر امور خارجه

0

به گزارش ساتین : به نظر می رسد نحوه اطلاع رسانی دولت در موضوعات سیاست خارجی به نقطه ای رسیده است که دیگر قابل دفاع نیست. رسانه های داخلی اخبار مربوط به سیاست خارجی ایران را در اغلب حوزه ها از رسانه های خارجی دریافت می کنند و منتشر می سازند.

 روز گذشته بیش از ۱۵۰ نماینده مجلس طی نامه‌ای به لاریجانی، اعتراض خود را به پنهان‌کاری تیم هسته‌ای اعلام کرده و خواستار اصلاح این رویه شدند.

یکصد و هفتاد و دومین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار شد که بازرسان آژانس بین‌المللی آبشارهای غنی‌سازی ۲۰ درصد در نطنز و فردو را پلمب کرده بودند و با پلمب این آبشارها، غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی در ایران به طور کامل متوقف شده بود.

وزیر امور خارجه غنی‌سازی اورانیوم اطلاع رسانی دولت

با اینکه بررسی طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس در برخی هیأت‌ها، مجامع و شوراهای عالی اعاده شده از شورای نگهبان، در دستور کار نشست علنی امروز خانه ملت بود اما نمایندگان مجلس تحت تاثیر آغاز رقیق سازی ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی ایران و مهر و موم شدن آبشارهای غنی‌سازی ۲۰درصد در نطنز و فردو بودند و واکنش های متعددی به این موضوع نشان دادند به طوری که بیش از ۱۵۰ نماینده مجلس طی نامه‌ای به لاریجانی، اعتراض خود را به پنهان‌کاری تیم هسته‌ای اعلام کرده و خواستار اصلاح این رویه شدند.

مهدی دواتگری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این رابطه به فارس گفت: انتظار ما از مقامات وزارت امور خارجه این است که در اسرع وقت با حضور در کمیسیون امنیت ملی نسبت به شفاف‌سازی مفاد توافقنامه اجرایی اخیر اقدام کنند تا میزان انطباق و انحراف توافقنامه اجرایی با توافقنامه ژنو ۶ در کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد. وی افزود: نمایندگان باید بر عملکرد دولت نظارت داشته باشند و در صورتی که اطلاعات لازم از تحولات در عرصه‌های مختلف در اختیار نمایندگان نباشد نمایندگان قطعا نمی‌توانند وجه نظارتی خود را به‌خوبی اعمال کنند.

حسینیان، نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به عدم ارائه اطلاعات دقیق از مذاکرات هسته‌ای به نمایندگان ملت، به فارس گفت: نمایندگان مجلس طی نامه‌ای به آقای لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، اعتراض خود را به پنهان‌کاری تیم هسته‌ای اعلام کرده و خواستار اصلاح این رویه شدند. عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: اجرای توافقنامه ژنو به نفع ملت ایران نیست و منجر به خودتعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای کشور می‌شود.

محمد سلیمانی، نماینده مردم تهران در مجلس نیز با اشاره به نامه نمایندگان خانه ملت خطاب به علی لاریجانی، به فارس گفت: در این نامه از رئیس مجلس خواسته شده شرایط مورد نیاز برای برگزاری جلسه با دولتمردان مهیا شود. به گفته وی، نویسندگان این نامه خواستار این هستند که دولت اطلاعات مربوط به توافقات هسته‌ای را در اختیار مجلس قرار دهد. نماینده مردم تهران در مجلس از افزایش امضاهای این نامه به ۱۵۰نفر خبر داد و گفت: نمایندگان در این نامه به پنهان‌کاری تیم هسته‌ای اعتراض کرده و خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای اصلاح این رویه شدند.

نگرانی مجلس از نحوه اجرای توافق ژنو و عدم آگاهی نمایندگان نسبت به این روند اجرایی تنها به امضای نامه اعتراضی به رئیس مجلس ختم نشد. مجلس با تشکیل هیات تخصصی نظارت بر توافق ژنو در کمیسیون امنیت ملی، روند اجرای آن را به دقت رصد می‌کند.

سیدحسین نقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: در این هیات تخصصی، سه نفر از رؤسای کمیته‌های تخصصی مجلس (کوثری، احمدی و محسنی‌ثانی) همراه با ۵ نماینده متخصص مجلس در امور هسته‌ای عضو هستند. نقوی اعلام کرد: این هیات تخصصی به ریاست بروجردی تشکیل شده است.

به نظر می رسد نحوه اطلاع رسانی دولت در موضوعات سیاست خارجی به نقطه ای رسیده است که دیگر قابل دفاع نیست. رسانه های داخلی اخبار مربوط به سیاست خارجی ایران را در اغلب حوزه ها از رسانه های خارجی دریافت می کنند و منتشر می سازند.

سایت خبری الف در این خصوص نوشت: مردم باید اخبار مسئولین خودشان و تصمیماتشان را از رسانه های خارجی و حتی بالاتر از آن مقامات غربی و آمریکایی بگیرند. وزارت خارجه ایران نیز بعد از اینکه ابتکار خبری بدست رسانه های خارجی افتاد، آنگاه درباره اخبار منتشر شده موضع گیری می کنند. آن هم دیرهنگام.

گروه سیاسی مشرق

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ