میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۹۶ چقدر است؟

0

پس از ۱۲ ساعت چانه‌زنی شرکای اجتماعی متشکل از نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت بر سر افزایش دستمزد سال ۹۶ کارگری در شورای عالی کار، توافق کردند و در نهایت حداقل دستمزد با افزایش ۱۴.۵ درصدی به رقم ۹۳۰ هزار تومانی رسید.

اما شورای عالی کار بر خلاف سال‌های گذشته برای سایر سطوح مصوبه دیگری داشت که بر مبنای آن، گروه‌های دیگر کارگری که بیش از حداقل دستمزد (سایر سطوح مزدی) دریافت می‌کنند، افزایش ۱۲ درصدی به علاوه روزانه ۶۷۶۸ ریال افزایش دستمزد خواهند داشت.

با این حساب، شورای عالی کار به دنبال کاهش فاصله مزدی میان حداقل‌بگیران با سایر سطوح مصوبه دو بخشی داشت که بر مبنای آن سایر سطوح که بیش از حداقل‌بگیران دریافتی دارند، افزایش ۱۲ درصدی داشته باشند.

به گزارش فارس، طبق مصوبه شورای عالی کار، سایر سطوح مزدی از ابتدای سال ۹۶ به میزان ۱۲ درصد آخرین مزد (ثابت یا مبنا موضوع ماده ۳۶ قانون کار) سال ۹۵ به اضافه روزانه ۶۷۶۸ ریال(شش هزار و هفتصد و شصت و هشت ریال) افزایش می‌یابد.

تصبره: با اعمال افزایش این بند مزد شغل کارگران مشمول طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید از مبلغ روزانه ۳۰۹۹۷۷ ریال (سیصد و نه هزار و نهصد و هفتاد و هفت ریال) بند ۱ کمتر باشد.

– نرخ پایه سنوات در سال ۱۳۹۶ در مورد کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یکسال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه حساب کرده باشند یا خیر، روزانه ۱۷۰۰۰ ریال (هفده هزار ریال) تعیین شد.

نرخ پایه (سنوات) کارگران مشمول طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل برای گروه یک مبلغ مذکور و سقف آن در گروه ۲۰ مبلغ ۲۲۶۰۰ ریال همانند سال گذشته خواهد بود و برای سایر گروه‌ها بر اساس جدول اعلامی اداره کل روابط کار و جبران خدمت اقدام خواهد شد.

– به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال ۹۵، میزان مقرر در این بند یا تبصره یک آن حسب مورد تعلق می‌گیرد.

– مبلغ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه‌ای موضوع تبصره ۳ ماده ۳۶ قانون کار ماهیانه ۱.۱۰۰.۰۰۰ ریال بدون تغییر همانند سال ۹۵ توسط کار فرمایان پرداخت خواهد شد.

محاسبه حق سنوات دستمزد کارگران 96 دستمزد کارگران حقوق کارگران چقدر است حق سنوات چیست

در این نشست علی ربیعی، وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی، معاونان وزرای اقتصاد و صنعت به همراه تشکل‌های کارگری و کارفرمایی حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، حداقل دستمزد کارگران برای سال ۹۵ مبلغ ۸۱۲ هزار و ۱۶۴ تومان تعیین شده بود که این رقم با ۱۴.۵ درصد رشد سال آینده (۹۶) به رقم ۹۲۹ هزار و ۷۴۰ تومان برای حد اقل مزد کارگری خواهد رسید.

منبع : خبرگزاری فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ