بازار سهام در هفته ای که گذشت و پیش بینی هفته آینده

0

به گزارش ساتین : در ادامه روند اصلاح قیمت ها در بورس تهران، این هفته نیز شاهد افت قابل ملاحظه ارزش سهام در تقریبا تمام گروه های بازار بودیم و همین امر نیز به عقب نشینی ملموس شاخص های اصلی بورس منجر شد. آغازین روز این هفته معاملات رو به افول در تقریبا تمام گروه های بزرگ و کوچک بازار را به همراه داشت.

پس از تعطیلی روز یکشنبه، با از سرگیری معاملات باز هم سقوط شدید ارزش سهام در صنایع مختلف، شاخص کل را به شدت پایین کشید. با شروع معاملات در روز سه شنبه رونق معاملات در گروه بانک و سرمایه گذاری و بسیاری از نمادهای پتروشیمی و نفتی و برخی از فلزی ها و خودرویی ها و دیگر نمادها در گروه های کوچکتر، سرانجام شاخص را به محدوده مثبت کشاند اما از نیمه معاملات بار دیگر فشار عرضه ها شدت گرفت و همین امر منجر به سقوط ارزش سهام در بسیاری از نمادهای ابتدای روز و در نهایت افت شاخص های اصلی بازار گردید.

آخرین روز هفته نیز بار دیگر شاهد عقب نشینی سرمایه گذاران و افت ملموس ارزش سهام در گروه های گوناگون بودیم. گفتنی است که حجم و ارزش معاملات در این هفته نیز نسبت به دوره پیش از شروع فاز اصلاح قیمتی به میزان ملموسی پایین تر بود و شاخص کل نیز نسبت به پایان هفته گذشته افتی بیش از چهار درصد را به ثبت رساند.

تکذیب تغییر و تحولات سازمان بورس: در حالی که پس از پراکنده شدن شایعاتی مبنی بر برکناری مقامات عالی رتبه سازمان در هفته گذشته، شاهد تکذیب آن سوی روابط عمومی و برخی از مسئولان سازمان بودیم، اما سرانجام این وزیر اقتصاد بود که بر تمامی شایعات اخیر مهر باطل زد. طیب نیا در اواسط هفته اعلام کرد که صالح آبادی کاملا مورد تائید وزارت اقتصاد بوده و هیچگونه تصمیمی برای برکناری وی در دستور کار نیست. همچنین معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد نیز در اطلاعیه ای کلیه شایعات را پیرامون تغییر رئیس سازمان بورس به صورت رسمی تکذیب کرد.

عرضه اولیه سرایه گذاری دارویی تامین و اختلالات پس از عرضه: روز دوشنبه ۲۹۰ میلیون سهم “تیپیکو” طی فرآیند عرضه اولیه در بازار دوم بورس تهران به فروش رفت. در فرآیند کشف قیمت این سهم نیز شاهد ثبت رقم ۶۰۰ تومان برای هر سهم در تابلوی معاملات بودیم.

عرضه اولیه به معامله گران برخط اما با مشکلاتی مواجه شد و گلایه های گوناگونی از سوی سرمایه گذاران مبنی بر اختلال در سیستم معاملات آنلاین در زمان این عرضه به گوش رسید و برخی نیز موفق به ثبت سفارش در زمان مقتضی نشدند. در عین حال شروع به کار بازار در روز معاملاتی بعد نیز با تاخیری ملموس همراه بود. روند پیش گشایش بازار در روز سه شنبه از ساعت ۹:۲۵ و شروع معاملات نیز از ساعت ۹:۴۵ دقیقه کلید خورد. مسئولان بازار علت این تاخیر را طولانی شدن زمان تخصیص معاملات انجام شده توسط کد خریدهای گروهی کارگزاران در عرضه اولیه “تیپیکو” در روز کاری گذشته و زمان مورد نیاز جهت بروز رسانی اطلاعات سامانه های برخط عنوان کرده اند.

بهره مالکانه: پس از مشاهده تبعات بسیار منفی تصمیم کمیسیون تلفیق پیرامون موضوع بهره مالکانه بر روی سهام شرکت های معدنی و اعتراض مسئولان این شرکت ها به این امر، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که با توجه به حرف و حدیث های روزهای اخیر پیرامون تصمیم کمیسیون تلفیق پیرامون بهره مالکانه، این کمیسیون آمادگی لازم برای بررسی مجدد موضوع مذکور را با توجه به گزارشات کارشناسی شرکت های سنگ آهنی و کارشناسان بازار سرمایه دارد . همچنین رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی نیز گفت که تغییرات اساسی پیرامون موضوع بهره مالکانه در کمیسیون تلفیق پدید آمده و بنابراین قرار است که این بحث در یک جلسه کارشناسی در کمیسیون صنایع با حضور نمایندگان شرکت های معدنی و فولادی مجددا بررسی شود.

 پیش بینی هفته آینده:

مسلما جو منفی حاکم بر معاملات در این هفته نیز دامنگیر معاملات هفته پیش رو خواهد شد اما نباید انتظار عملکرد یکسره منفی بازار در پنج روز معاملاتی آتی را داشت. اعلام انتشار اوراق اختیار فروش تبعی از سوی حقوقی های بزرگ بازار در هفته آینده و به کف قیمتی رسیدن تعداد ملموسی از سهم های بنیادی بازار به قطع در برابر روند افولی موجود قرار خواهد گرفت و در این تقابل انتظار تعادل در معاملات دور از ذهن نیست.

در ابتدای هفته انتظار می رود که بازار کماکان سیری نزولی اما نه به شدت این پایان هفته را طی کند اما از اواسط هفته باید شاهد جو مبهم و بعضا مثبت گروه های بزرگ بازار باشیم . گروه معدنی راه سختی را برای خروج از محدوده منفی در پیش رو دارد اما در بخش فلزات اساسی تعادل نسبی نمادهای بزرگ گروه دور از انتظار نیست. نمادهای پتروشیمی نیز می توانند جزء نمادهای پیشرو باشند اما نمی توان توقع عملکرد با ثباتی را از آنها داشت.

گروه پالایشگاهی کماکان توان بالقوه خود برای رشد را دارا هستند. فشار عرضه در نمادهای بزرگ فنی مهندسی و مخابرات اما می تواند ادامه دار باشد. گروه سرمایه گذاری امید چندانی را برای احیای زودهنگام پیش رو ندارد و با فاز تاخیری ملموسی در صورت احیای نسبی معاملات به مدار صعود باز خواهد گشت و معاملات گروه بانکی نیز نمی تواند چندان پر رمق پیگیری شود. گروه های کوچکتر بازار نیز در صورت بازگشت ثبات به معاملات در میان نمادهای بنیادی بازار ، در اواخر هفته می توانند کمی احیا شوند.

نمابورس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ