از فواید ازدواج : استخوان مردها قوی‌تر می‌شود !

0

به گزارش ساتین :نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد، مردان متأهل در مقایسه با مردان مجرد از استخوان‌های قوی‌تری برخوردار هستند که این مسأله با کاهش خطر حمله قلبی و درمان سرطان نیز در ارتباط است.

  فواید ازدواج سلامت زنان زناشویی دانستنی های ازدواج

برای نخستین بار محققان دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA) کیفیت زندگی زناشویی را بر سلامت استخوانی مردان و زنان مورد بررسی قرار دادند.

این مطالعه با بررسی سطح تراکم استخوانی و در نظر گرفتن سایر عوامل تأثیرگذار مانند مصرف دارو و یائسگی بر روی داوطلبان ۲۵ تا ۷۵ ساله در دو بازه زمانی ۹۶-۱۹۹۵ و ۰۵-۲۰۰۴ میلادی انجام شد.

نتایج بدست آمده نشان می دهد، مردان متأهلی که ازدواج پایدار و موفقی داشته و تجربه قبلی یک زندگی ناموفق را نداشته اند، در مقایسه با مردانی که از همسر خود جدا شده اند یا هرگز ازدواج نکرده اند، استخوان های سالم و قوی تری دارند.

فواید ازدواج سلامت زنان زناشویی دانستنی های ازدواج

با این حال محققان تأکید می کنند که سن ازدواج یک عامل مهم در این زمینه محسوب می شود و مردانی که پیش از ۲۵ سالگی ازدواج می کنند، بدلیل نگرانی و استرس تشکیل خانواده، استخوان های ضعیف تری دارند و کاهش قابل توجه استحکام ستون فقرات در مردان متأهل زیر ۲۵ سال گزارش شده است.

دکتر «آرون کارلامانگالا» یکی از نویسندگان این تحقیق تأکید می کند: استرس ناشی از تشکیل خانواده، اثرات مضری بر سلامت استخوانی مردان جوان دارد و دلیل این امر نیز می تواند ناشی از سطح پایین سواد افراد باشد که منجر به کاهش دستمزد و در نتیجه بروز مشکل در تأمین نیازهای اقتصادی خانواده می شود.

در این مطالعه محققان به نتایج مشابهی در خصوص تأثیر ازدواج بر استحکام استخوانی در زنان دست نیافته اند، اما بررسی ها نشان می دهد، زنانی که از حمایت عاطفی کامل شوهر برخوردارند، در مقایسه با سایر زنان از وضعیت استخوان بندی بهتری برخوردار هستند.

محققان تأکید می کنند که ازدواج تأثیر کاملا یکسانی بر سلامت زنان و مردان ندارد؛ بطور مثال کیفیت سلامت استخوانی مردانی که هرگز ازدواج نکرده اند، از همسر خود جدا شده یا او را از دست داده اند، بسیار پایین است و در همین حال زنانی که زندگی مشترک چندان موفقی ندارند، از سلامت استخوانی مناسبی برخودار نیستند.

دکتر «کارولین کراندال» نویسنده ارشد این مطالعه نیز خاطر نشان می کند: سلامت بدن تنها به رفتار سالم مانند رژیم غذایی یا سیگار نکشیدن بستگی ندارد، بلکه سایر جنبه های زندگی بویژه کیفیت زندگی زناشویی نیز نقش مهمی در سلامت فرد ایفا می کند.

نتایج این مطالعه در مجله Osteoporosis International منتشر شده است.(ایسنا)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ