محرومیت تماشاگران ایرانی در بازی با ازبکستان!

0

امروز بعدازظهر نشست مشترک مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال و حیدر بهاروند رئیس سازمان لیگ برتر با مدیران باشگاهها و روسای هیات و برگزارکنندگان رقابتهای لیگ برتر و لیگ یک برگزار شد. 

رئیس فدراسیون فوتبال در این نشست از اخطار جدی فیفا به فدراسیون فوتبال ایران به خاطر عملکرد تماشاگران در رقابتهای مقدماتی جام جهانی در تهران داد. تاج در این نشست گفته است:« برگزاری مسابقات درامنیت کامل برای حفظ سلامت تماشاگران و نشاط جامعه مورد تاکید ‏همه اهالی فوتبال و ورزش است. باید از بروز اتفاقات ناگوار مثل پرتاب ترقه در بازی ایران و چین  جلوگیری شود. پرتاب ترقه ‏به سوی کمک داور از سوی یکی از تماشاگران فقط باعث تذکر جدی فیفا به فوتبال ایران شد. آئین نامه های انضباطی جدید فیفا ‏در برگزاری مسابقات بسیار سختگیرانه است باید تماشاگران فوتبال باشگاهی خود را نیز با قوانین بیش از گذشته آشنا کنیم تا در ‏جریان مسابقات ملی هم شاهد ایجاد چنین اتفاقاتی رخ نباشیم.‏» 

داستان از چه قرار است؟

اما آیا فیفا تنها یک تذکر جدی به فدراسیون فوتبال ایران داده است؟ مطمئنا ماجرا فقط یک تذکر جدی نیست. واقعیت این است که فیفا برای فدراسیون فوتبال ایران پس از بازی ایران – قطر که در دقایق پایانی منجر به اتفاق های تلخی شد، پرونده ای  باز کرده است. ناظر بازی ایران – قطر، گزارشی علیه تماشاگران ایرانی نوشت و همین باعث باز شدن یک پرونده شد. 

اما فقط بازی ایران – قطر نبود که باعث باز شدن پرونده شد. ناظر بازی ایران – کره جنوبی هم گزارشی علیه فدراسیون فوتبال ایران تنظیم کرد و حتی در بازی سوریه – ایران در مالزی، تماشاگران ایرانی به سمت تیم داوری و چند بازیکن سوری بطری های آب معدنی پرتاب کردند و همین دست مایه یک گزارش دیگر علیه تماشاگران ایرانی و فوتبال ایران شد. در بازی ایران و چین در تهران هم پرتاب نارنجک باعث شد که بازی تا مرز تعطیلی هم برود. ناظر بازی ایران – چین هم علیه تماشاگران ایرانی، گزارشی تنظیم کرده و همین باعث شده که پرونده دیگری علیه فوتبال ایران در فیفا باز شود. 

همانطور که اول گزارش نوشته شد، امروز مهدی تاج اعلام کرده فیفا به فدراسیون فوتبال ایران تذکر داده است اما با جستجو در سایت فیفا، به هیچ نتیجه ای درباره تذکر فیفا به فدراسیون فوتبال ایران نمی رسیم. با توجه به اینکه برای فوتبال ایران در این باره پرونده ای تشکیل شده، نتیجه این پرونده (اتفاق های بازی ایران – چین) یک رای خواهد بود که هنوز اعلام نشده است. این رای احتمال دارد یک جریمه مالی سنگین باشد و یا حتی محرومیت تماشاگران ایرانی از حضور در بازی مقابل ازبکستان. به همین دلیل است که مهدی تاج روز یکشنبه می خواهد کنفرانس مطبوعاتی برگزار کند و درباره آیین نامه برگزاری رقابتها و نحوه حضور تماشاگران در ورزشگاه با رسانه ها صحبت کند. یکی از موارد مهم آیین نامه مسابقات زیر نظر فیفا این است که تماشاگران بیش از ظرفیت، وارد ورزشگاه نشوند. کاری که در بازی ایران – چین انجام نشد و خدا رحم کرد که مشکل جدی برای تماشاگران اتفاق نیفتاد. 

داور می خواست بازی ایران – چین را تعطیل کند

کمک داور سنگاپوری پس از گل ایران و برخورد نارنجک با زمین و برخورد اشیا ناشی از انفجار نارنجک با پشت سر و گوشش، به داور وسط اعلام می کند که بازی شرایط برگزاری را ندارد و بهتر است تعطیل شود. داور بازی هم اول تصمیم به توقف بازی می گیرد اما نمایندگان فدراسیون فوتبال ایران به داور اعلام می کنند که یگان ویژه نیروی انتظامی ، پرتاب کنندگان نارنجک را دستگیر کرده اند و همین باعث می شود که داور سنگاپوری بازی را ادامه دهد. اگر بازی تعطیل می شد، باید بازی فردای همان روز و از همان دقیقه و بدون حضور تماشاگران انجام می شد و این می توانست یک فاجعه باشد. همه اینها به کنار، اگر بازی در روز هشتم فروردین تعطیل می شد، آن وقت تکلیف تخلیه ورزشگاه از تماشاگران عصبانی چه می شد؟ با توجه به پر بودن ورزشگاه و حتی اینکه حدود ۵۰ هزار نفر خارج از ورزشگاه حضور داشتند، هر لحظه امکان داشت فاجعه ای رخ دهد. واقعا کسانی که نارنجکها و ابزارهای لیزر انداختن را با خودشان به ورزشگاه می برند، به عواقب این پرتاب نارنجک و انداختن لیزر فکر می کنند؟ 

تذکر جدی به استقلال به خاطر لیرز و نارنجک 

در این میان برای استقلال تهران و استقلال خوزستان هم پرونده هایی در کنفدراسیون فوتبال آسیا باز شده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا دو فصل است که استقلال را زیر نظر گرفته و حالا اعلام کرده که اگر تماشاگران استقلال در بازیهای آینده این تیم در لیگ قهرمانان آسیا، از نارنجک، ترقه و لیرز استفاده کنند، این تیم از این پس از حضور تماشاگران در ورزشگاه و یا حتی بازی در خانه هم محروم می شود. ای اف سی حتی به طرفداران تیم استقلال خوزستان هم به خاطر لیزر انداختن تذکر داده است و برای استقلال خوزستان هم یک پرونده باز شده است. 

مطمئنا مهدی تاج در کنفرانس فردا درباره باشگاهها هم صحبت خواهد کرد. در هر حال امیدواریم با تدابیری که اندیشیده می شود، فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا رای به محرومیت تماشاگران ایرانی ندهند و اتفاق های تلخ بازیهای گذشته، دیگر تکرار نشود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ