مادر بمب‌های آمریکا قوی‌تر است یا پدر بمب‌های روسیه؟ +تصاویر

0
ارتش آمریکا روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد یک بمب از نوع «جی بی یو ۴۳» را برای نخستین بار در ولایت ننگرهار افغانستان برای تخریب مواضع داعش مورد استفاده قرار داده است. آدام استامپ، سخنگوی پنتاگون، نیز تایید کرد این نخستین بار است که این بمب در یک عملیات رزمی استفاده می‌شود.

 

بمب «جی بی یو ۴۳» که در ارتش آمریکا با نام «مادر تمام بمب‌ها» شناخته می‌شود، ۱۰ تن وزن دارد و حاوی ماده تی‌ان‌تی با قدرت انفجاری بالاست. پنتاگون اعلام کرد این بمب بزرگترین بمب غیرهسته‌ای موجود در زرادخانه ارتش آمریکاست.
به نوشته وبسایت دیفنس نیوز، «جی بی یو ۴۳» با بیش از ۱۰ تن وزن و ۸۱۶۴ کیلوگرم ماده منفجره، یکی از قدرتمندترین سلاح‌های متعارفی است که در حال حاضر در جهان وجود دارد. قدرت تخریب این بمب برابر با ۱۱ تن “تی ان تی” است و شعاع انفجار آن نیز به ۱،۶ کیلومتر می‌رسد.
قدرت نظامی روسیه قدرت نظامی آمریکا جنایات آمریکا بمب جی بی یو بزرگترین بمب جهان GBU 43 bomb
تصویری از “مادر تمام بمب‌ها”ی آمریکا در حال انتقال به بیرون از زرادخانه
همین خصوصیات است که باعث شده در ارتش آمریکا به آن لقب «مادر تمام بمب‌ها» داده شود. عملیات روز گذشته در افغانستان اولین استفاده عملیاتی ارتش آمریکا از این بمب بود اما «جی بی یو ۴۳» برای بیش از یک دهه در زرادخانه ارتش آمریکا قرار داشت.
این بمب در سال ۲۰۰۲ از سوی نیروی هوایی ارتش آمریکا طراحی و به عنوان قدرتمندترین سلاح غیراتمی جهان معرفی شد. اما روسیه در سال ۲۰۰۷ در اقدامی متقابل از بمبی ملقب به «پدر تمام بمب‌ها» رونمایی کرد که گفته می‌شود از قدرت تخریب به مراتب بیشتری نسبت به همتای آمریکایی خود برخوردار است.
مادر بمب‌های آمریکا در حال حاضر بزرگترین بمب موجود در زرادخانه تسلیحات غیرهسته‌ای آمریکاست اما به نوشته بیزنس اینسایدر، پدر بمب‌های روسیه که در پاسخ به آن ساخته شد، دستکم ۴ برابر بزرگتر از این بمب است.
پدر بمب‌های روسیه یک بمب گرمافشاری با شعاع تخریب تقریبا ۳۰۰ متر و قدرتی معادل ۴۴ تن “تی‌ان‌تی” (۴ برابر بیشتر از مادر بمب‌های آمریکا) است. تفاوت بمب گرمافشاری که بمب خلاء نیز نامیده می‌شود با سایر بمب‌های متعارف این است که با استفاده از اکسیژن موجود در هوا، یک ابر انفجاری قدرتمند ایجاد و با این کار در مقایسه با بمب‌های معمولی، انرژی تخریبی خود را در طول زمان و در شعاع بیشتری آزاد می‌کند.
به نوشته دیفنس نیوز، پدر بمب‌های روسیه قدرت و موج انفجاری تقریبا برابر با یک بمب هسته‌ای دارد با این تفاوت که از تشعشعات مضر رادیواکتیو برخوردار نیست.
قدرت نظامی روسیه قدرت نظامی آمریکا جنایات آمریکا بمب جی بی یو بزرگترین بمب جهان GBU 43 bomb
تصویری که از انفجار آزمایشی “پدر تمام بمب‌ها”ی روسیه در رسانه ها منتشر شده است
از سوی دیگر، مادر بمب‌های آمریکا با وجود اینکه ادعا می شود از قابلیت هدایت دقیق با جی‌پی‌اس برخوردار است، در افغانستان با استفاده از چتر و از یک هواپیمای هرکول سی-۱۳۰ برروی اهداف موردنظر در مرز افغانستان و پاکستان انداخته شد.
همچنین، این بمب برای تخریب مواضع نه چندان سخت مانند غارهای سنگی و تونل‌های زیرزمینی استفاده می‌شود و بر خلاف پدر بمب‌های روسیه، برای سازه‌های تقویت شده مانند سنگرهای بتونی و زرادخانه‌های زیرزمینی چندان مناسب نیست.
«جی بی یو ۴۳» برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ در پایگاه نیروی هوایی اگلین آمریکا در ایالت فلوریدا مورد آزمایش قرار گرفت. سپس برای استفاده عملیاتی در سالهای اولیه جنگ عراق به این کشور منتقل شد اما هیچگاه مورد استفاده قرار نگرفت.
قدرت نظامی روسیه قدرت نظامی آمریکا جنایات آمریکا بمب جی بی یو بزرگترین بمب جهان GBU 43 bomb
تصویری که از انفجار “مادر تمام بمب‌ها”ی آمریکا به ثبت رسیده است
به گفته کارشناسان، یکی از اهداف اصلی طراحی این بمب، استفاده از آن در عملیات‌های روانی است. در واقع، به نوشته ایندیپندنت، مادر بمب‌های آمریکا بیشتر برای این منظور طراحی شد تا با صدای انفجار مهیب خود نیروهای وفادار به صدام را در جنگ عراق وادار به تسلیم کند.
حتی ویدئوی مربوط به انفجار آزمایشی آن در ایالت فلوریدا نیز به صورت هدفمند در رسانه‌ها منتشر شد تا به عنوان بخشی از “راهبرد وحشت‌آفرینی” ارتش آمریکا در جنگ عراق باعث ترس نیروهای وفادار به صدام شود.
قدرت نظامی روسیه قدرت نظامی آمریکا جنایات آمریکا بمب جی بی یو بزرگترین بمب جهان GBU 43 bomb
دونالد رامسفلد وزیر دفاع وقت آمریکا نیز در آن زمان در مصاحبه‌ای به صراحت گفت هدف از ساخت این بمب تسلیم کردن صدام حسین است یا اینکه دستکم ارتش عراق را از جنگیدن با نیروهای ائتلاف بترساند.
اکنون نیز به زعم برخی کارشناسان، استفاده از این بمب آنهم ۱۴ سال پس از ساخت آن، بیش از آنکه با هدف تخریب مخفی‌گاه‌های داعش در شرق افغانستان صورت گرفته باشد، در ادامه ماجراجویی‌های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و در راستای انجام یک عملیات روانی جدید علیه کره شمالی برای مجبور کردن آن به حل دیپلماتیک برنامه تسلیحاتی خود در اوج تنشهای دو کشور انجام شده است.
منبع : باشگاه خبرنگاران
نویسنده: مهدی حاجت‌پور
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ