هشدار به دختران! این روغن پر از خواص را نخورید!

0
یافته های محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا نشان می دهد مصرف بیشتر دانه ها و مغزیجات غنی از اُمگا-۶ و روغن های گیاهی نظیر روغن سویا به شکل قابل توجهی موجب افزایش رفتار بی تحرک در دختران نوجوان می شود.
منابع امگا 6 مضرات روغن سویا مضرات روغن ذرت مضرات روغن آفتابگردان مضرات امگا 6 مجله سلامت بهترین روغن سرخ کردنی بهترین روغن خوراکی
سانجی گوش، عضو تیم تحقیق، در این باره می گوید: «مطالعه ما نشان می دهد وجود اسیدهای چرب امگا-۶ در رژیم غذایی ارتباط قوی ای با سبک زندگی بی تحرک در دختران نوجوان و ارتباط ضعیفی با دیابت در بین زنان بزرگسال دارد.»
در این مطالعه، داده های بدست آمده از ۲۱ کشور در اروپا که عمدتا مربوط به دختران نوجوان و میزان گلوکز خون زنان بزرگسال بود بررسی شد.
آنها دریافتند ارتباط قابل توجهی در نوع رفتار بی تحرک دختران ۱۱ ساله و امگا-۶ در رژیم غذایی شان وجود دارد.

همان قدر که امگا ۳ ها روزبه‌روز شهرت و اعتبار بیشتری پیدا می‌کنند به همین میزان نگرانی در مصرف زیاد امگا ۶ ها افزایش پیدا می‌کند. البته معنی حرفمان این نیست که امگا ۶ ها کلاً چربی‌های مضری هستند و باید حذف شوند. این اسیدهای چرب که در روغن ذرت و روغن آفتابگردان به میزان قابل‌توجهی وجود دارد جزو اسیدهای چرب ضروری هستند. به این معنی که بدن به آن‌ها نیاز دارد تا به طور طبیعی رشد کند و سیستم ایمنی قوی‌تری داشته باشد.

 

افزایش میزان مصرف امگا ۶ ها: مشکل زندگی مدرن

به عقیده‌ی دانشمندان، مشکل زمانی به وجود می‌آید که در مصرف این اسیدهای چرب زیاده‌روی می‌شود. تغذیه‌ی اجداد ما حاوی میزان متعادلی از امگا ۳ ها و امگا ۶ ها بوده است درحالی‌که امروزه امگا ۶ ها ده برابر بیشتر از امگا ۳ مصرف می‌شوند. به عقیده‌ی محققان این عدم تعادل مهم است و تاثیر زیادی روی سلامتی دارد. به گفته‌ی متخصصان در عرض ۱۰۰۰۰ سال ژن‌های ما تغییر نکرده است اما میزان مصرف امگا ۶ ها به طور غیرقابل‌باوری بالا رفته است.

امگا ۶ ها: حد تعادل را رعایت کنید

اکثر متخصصان بر این باور هستند که کاهش مصرف امگا ۶ ها و افزایش دریافت امگا ۳ ها از اهمیت بالایی برخوردار است. به عقیده‌ی این متخصصان از آنجایی که بدن برای تبدیل این اسیدهای چرب از آنزیم‌های واحدی استفاده می‌کند، بنابراین عدم تعادل بین این اسیدهای چرب مشکل‌ساز می‌شود. زمانی که میزان امگا ۶ بیشتر از امگا ۳ می‌شود آنزیم کمتری برای تبدیل کردن امگا ۳ ها باقی می‌ماند. در نتیجه بدن از وجود این ترکیبات ضدالتهابی ضروری محروم می‌ماند. علاوه بر این امگا ۶ ها نقش زیادی در تولید ترکیبات التهاب‌زا دارند. یادتان باشد که میزان زیاد آن‌ها باعث افزایش خطر تشکیل لخته‌های خونی و اکسایش کلسترول می‌شود که رگ‌ها را در معرض مسدود شدن قرار می‌دهند. متخصصان حوزه‌ی تغذیه توصیه می‌کنند که در مصرف روغن ذرت و روغن آفتاب‌گردان احتیاط کنید چون حاوی بیش‌ترین میزان امگا ۶ ها هستند. روغن زیتون، روغن کانولا یا روغن بذر کتان جزو بهترین روغن‌ها هستند که به برقراری تعادل بین این دو اسیدهای چرب کمک می‌کنند. توجه داشته باشید که چربی‌های ترانس خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند.

روغن بذر کتان: روغن بذر کتان بهترین منبع اسیدهای چرب امگا- ۳ است. برای قلب و روده ها مفید است. یبوست را کاهش می دهد. قدرت ایمنی بدن را تقویت می کند. سلامت پوست را ارتقا می بخشد. لیگنین (فیبر غذایی غیرمحلول) دارد که برای بدن مفید است. ولی اگر به طور صحیح نگهداری نشود، به سرعت فاسد می شود . برای پخت غذا مناسب نیست.

روغن های حد وسط:

۱- روغن گلرنگ: چربی اشباع کم و اسیدهای چرب امگا- ۶ زیادی دارد.

۲- روغن آفتابگردان: روغن آفتابگردان منبع غنی اسیدهای چرب امگا- ۶ است.

۳- روغن ذرت: روغن ذرت منبع غنی اسیدهای چرب امگا- ۶ است. چربی اشباع آن کمی بیشتر از روغن های گروه اول (بهترین روغن ها) است. اغلب هیدروژنه (جامد) می شود.

۴- روغن بادام زمینی: تا حدودی چربی اشباع روغن بادام زمینی بالاست، ولی کمتر از کره، چربی حیوانی و روغن پنبه دانه است. برای پخت و پز غذا در درجه حرارت بالا مناسب است.

 

بدترین روغن ها:

۱- روغن پنبه دانه: چربی اشباع زیادی دارد. دارای بقایای ضد آفت های گیاهی است. بیشتر اوقات هیدروژنه (جامد) می شود.

۲- روغن هسته نخل (روغن پالم): روغن پالم دارای چربی اشباع بالایی است، در نتیجه کلسترول خون را افزایش می دهد.

۳- روغن نارگیل: روغن نارگیل از تمام انواع روغن های گیاهی، چربی اشباع بیشتری دارد و برای سلامت قلب مضر است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ